Nie mam wątpliwości, że Stowarzyszenie Armatorów Jachtowych (www.saj.org.pl) z otwartymi rękoma powita w swych szeregach rodzinę państwa Zajączkowskich. Prywatne jachty mają największą szansę dożyć sędziwego wieku i to w doskonałym stanie. Proszę Państwa - mowa jest o najstarszym jachcie zaprojektowanym i zbudowanym w Polsce. Z podziwem pisze tym kpt. Zygmunt Kowalski ze Szczecina.
Gratulujemy!
Żyjcie wiecznie!
Don Jorge
PS. Radogost to bóg dawnych Słowian połabskich (chyba chodzi o miłego gościa). Odmianą tej mitycznej postaci był ponoć Swarożyc, ale to mi się tylko tak wydaje.
===================
70 LAT “RADOGOSTA”
Na przystani Centrum Żeglarskiego przy ulicy Przestrzennej w Szczecinie (poprzednio Pałacu Młodzieży), zaledwie kilkanaście metrów od świętującego niedawno swoje 40-lecie “Daru Szczecina”, cumuje mniejszy, również drewniany slup - “Radogost”. Tylko nieliczni żeglarze wiedzą, że “Radogost” jest najstarszym szczecińskim jachtem zbudowanym w polskiej stoczni.
Zbudowany w 1939 roku, jest on jednym z serii 26 jachtów typu “Konik Morski” konstrukcji inż. Leona Tumiłowicza, które powstały w Stoczni Yachtowej w Gdyni (SYG). Zagrabiony przez niemieckich najeźdźców, po wojnie został rewindykowany Polską Misję Wojskową (nazywał się wtedy Orlik”) i sprowadzony z Niemiec do Szczecina przez Mieczysława Janowskiego, członka tutejszego Oddziału Polskiego Klubu Morskiego w Gdańsku. Do roku 1949 jacht pływał pod banderą gdyńskiego YKP, po czym został przekazany dla Ligi Morskiej w Szczecinie.
W barwach LM, SJKM LPŻ oraz SJKM LOK, już jako “Radogost”, jacht był eksploatowany do roku 1992. Autor tej informacji miał szczęście uczestniczyć w kilku rejsach tego dzielnego jachtu, w tym w roku 1957 w 21-dniowej “krajówce” Świnoujście - Świnoujście (był to pierwszy rejs szczecińskiego jachtu na wody Morza Północnego, bez zachodzenia do portów).
W roku 1992 jacht został odkupiony z LOK przez żeglarską rodzinę Zajączkowskich. W ciągu dwóch lat pieczołowicie odbudowany, każdego roku, w świetnej kondycji morskiej, odbywa liczne rejsy morskie.
Przed kilkoma dniami, w koleżeńskim spotkaniu z okazji 70-lecia jachtu, przy kawie i smacznym serniku, na pokładzie “Radogosta” wspominaliśmy przeżycia sprzed lat, dziś wpisujące się już w historię nie tylko szczecińskiego żeglarstwa.
A oto dane techniczne tego jachtu:
długość 9,60 m,
szerokość 2,70m
zanurzenie 1,75 m
pow. żagli 40 m. kw.
kadłub drewniany, poszycie dębowe
silnik Volvo Penta 25 KM
załoga maks. 6 osób
Zygmunt Kowalski
___________________________
poproszę o klik aprobaty