JAK TO JEST Z DWUSUWAMI ?
Zbigniew Klimczak pyta - czy wiesz coś o zakazie używania w Niemczech silników dwusuwowych w jachtach?
Polska jest zalewana nimi, a to coś znaczy, no nie?
Wiedziałem kto może wiedzieć i przesłałerm pytanie do Niemiec - konkretnie do Jacka Kaźmierczaka. No i mamy wyczerpującą odpowiedź z pierwszej ręki.
Żyjcie wiecznie!
d'Jorge
____________________________
Witaj Don Jorge,
Dwutaktowe motory przyczepne nie moga byc produkowane na terenie EU od 01.01.2008 roku.
Od 01.01.2009 nie wolno ich sprowadzac do krajow EU.
Do 31.12.2009 mogly byc sprzedawane tzw. resztki z magazynow.
Od 01.01.2009 nie wolno sprzedawac dwutaktow wogole. Wyjatek: nowoczesne dwusuwy z tzw. Injektionstechnik (E-Tec) produkowane np. przez "Evinrude" i chyba "Honde", spelniajace europejskie normy o ochronie srodowiska (wydalania spalin i halasu).
Kupione juz jednak dwusuwy maja prawo byc nadal uzywane prawem tzw. "ochrony wlasnosci" (niem.: Bestandsschutz). Regulacja ta dotyczy takze tzw. second market.
Kompletny zakaz uzywania ma wejsc w zycie prawdopodobnie w 2018/2019 roku.
Projekt ustawy lezy juz w Brukseli (EU). Ma to trwac tak dlugo, bo EU liczy, ze do tego czasu dwusuwy "umra smiercia naturalna". Ustawa ta ma dotyczyc nie tylko motorow przyczepnych dla lodzi, jachtow etc. ale wszystkich motorow spalinowych (np. Auta, motocykli i motorowerow itd.)
Poniewaz regulacje w Niemczech bazuja w wiekszosci na prawie EU, nie ma tutaj aktualnie regulacji zabraniajacej uzywania dwutaktow. Wyjatki to wody wewnetrzne (np. Jezioro Bodenskie od 01.01.2008) gdzie kraje graniczne (Szwajcaria, Austria i Niemcy) podjely odpowiednie kroki same.
Jacek
Materiał z SSI, za zgodą oczywiście Gospodarza, ukaże się na mojej stronie z poniższym dodatkiem:
Tym pytaniem zdobyłem sobie prawo reprintu materiału z SSI, co też czynię, ale muszę dodać coś od siebie. Zalety silników dwusuwowych w stosunku do czterosuwowych są bezdyskusyjne i to jest przyczyną, że na pytania na forach, jaki kupić silnik, poda zawsze odpowiedź: dwusuw. Z rozeznania Don Jorga wynika, że silniki wysyłane masowo do Polski, mogą bezpiecznie naszym żeglarzom służyć (rynek wtórny i ochrona własności). Przykład dwóch producentów ratujących dwusuwy, poprzez modernizację, jest budujący. Zapewne znajdą naśladowców, choć w programach produkcyjnych najbardziej znanych marek (poza wymienionymi) nie ma już oferty dwusuwów. Tak więc możliwości podjęcia decyzji odpowiedniej dla naszych kieszeni i gustu, jest kilka. Kibicuję osobiście za kupowaniem dwusuwów nowoczesnych, z wtryskiem, bo wtedy inne firmy mogą też pójść tym śladem. Trzymajmy kciuki za utrzymanie się w wojnie z przepisami, silników dwusuwowych do jachtów. A co nas może czekać, poczytajmy w korespondencji do Don Jorga.
pozdrawiam
Zbigniew Klimczak
www.przewodnikzeglarski.pl
W odpowiedzi Zbyszkowi i Jackowi n/t silników dwusuwowych kilka uwag w
punktach ( bo temat "średniożeglarski")
1. Zakaz importu silników dwusuwowych do UE obowiazuje od 01.01.2007
2. Dostępne są silniki z dwusuwowe z wtyskiem BEZPOŚREDNIM kilku
producentów, ale to raczej duże moce.
3. "Wielcy Producenci" mają nadal w ofercie silniki dwusuwowe na rynki
Ameryki Płd., Afryki etc.
4. W Polsce dwusuwy dostęne są dla profesjonalistów- rybaków, służb
specjalnych, Straży Pożarnej etc.
5, Dwusuwy z wtryskiem bezpośrednim to nie "nowość". To stary pomysł ,a
w wielkich mocach niemal jedyny.
6. W moim subiektywnym odczuciu małe dwusuwy z wtryskiem bezpośrednim
były "ostatnią deską ratunku" dla wielu firm.
Nie mając nowoczesnych czterosuwów brnęli w ślepy zaułek techniczny
i ekonomiczny.
7. Oczywistą zaletą dwusuwów jest cena i waga. Nie nadają się jednak dla
wędkarzy uprawiających tzw. "trolling".
8. Rzeczywiste zużycie paliwa jest w dwusuwach większe o 8-15 % na
wysokich obrotach i do 40 % na bardzo małych.
9.Mały czterosuw pracujący na średnich obrotach czyni o wiele mniejszy
hałas niż dwusuw (choć są przypadki szczególne!)
10. Nie widzę "zalewu" silników dwusuwowych z Niemiec. Proporcje są stałe.
Jądruś