Przekazuję do wiadomości - może kogoć to zainteresuje. Nauki nigdy za dużo. Byle nie egzaminów !Owocnej wymiany doświadczeń !
Żyjcie wiecznie !
Don Jorge
_________________ nie zapominajcie o RANKINGU:
ZAPROSZENIE DO UDZIAŁU W II OGÓLNOPOLSKIEJ KONFERENCJI SZKOLENIOWEJ "BEZPIECZEŃSTWO W JACHTINGU"
SZANOWNI KOLEDZY!
Sytuacja w żegludze światowej w ostatnich latach ulega szybkim zmianom, które charakteryzują się między innymi:
- narastającą intensywnością i planowanym dalszym wzrostem przewozów morskich w strefie brzegowej;
- wzrostem przewozów ładunków niebezpiecznych ( chemicznych, ropopochodnych, odpadów nuklearnych itp.);
- wzrostem ruchu pasażerskiego ( w żegludze promowej, wycieczkowej, liniowej itp.);
- wzrostem ruchu jednostek rekreacyjnych ( sportowo - turystycznych, wędkarskich, itp.);
- wzrostem napadów rabunkowo-terrorystycznych, przemytu narkotyków i broni, oraz nielegalnej emigracji ludzi droga morską.
Zjawiska te zmusiły do wprowadzenia z inicjatywy IMO nowych globalnych systemów:
- łączności i ratownictwa ( GMDSS);
- kontroli, regulacji i zarządzania ruchem statków ( VTS i AIS);
- bezpieczeństwa statków, portów i ładunków (ISPS );
- jednolitego systemu wymogów kwalifikacyjnych załóg pływających (STCW).
Możliwości wprowadzenia tych koniecznych i kosztownych systemów na ok. 50 tys. statkach światowej floty komercyjnej, zaistniały po zastosowaniu nowej technologii opartej na technice cyfrowej i satelitarnej. Jednocześnie opracowano standardy wyposażenia i kwalifikacji załóg - obowiązujące na statkach konwencyjnych tj. podlegających wymogom Konwencji SOLAS 74. Jednak wymogom tym, dającym możliwość uczestniczenia w w/w systemach globalnych i lokalnych, nie podlega większa od komercyjnej - flota małych jednostek niekonwencyjnych, ( ok. 500 tys) a w szczególności jachtów, których drobnych właścicieli nie zawsze stać na pokrycie kosztów dodatkowego wyposażenia. Brak jest też motywacji i kwalifikacji.
Można stwierdzić, że kapitanowie jachtów żaglowych i motorowych, nie mają pełnej świadomości zachodzących zmian w organizacji ruchu i bezpieczeństwa na szlakach morskich wokół kontynentu europejskiego i północno-amerykańskiego. Nieświadome uczestnictwo w tym ruchu, może stać się przyczyną zakłóceń i zagrożenia bezpieczeństwa dla wszystkich uczestników wodnostrady morskiej. Ponadto otwarcie w Polsce - podobnie jak w innych krajach - tzw. "cruisingu" , a więc możliwości żeglugi rekreacyjno - sportowej jachtów śródlądowych w pasie morskich wód przybrzeżnych i na morskich wodach wewnętrznych, wymaga od kapitanów i sterników większych kwalifikacji.
Zaproponowana tematyka II Konferencji „Bezpieczeństwo w Jachtingu”, odbiega nieco od poprzednich, mniej będzie tematów związanych ze „sztuką i warsztatem żeglarskim”, natomiast więcej o współczesnych, zewnętrznych uwarunkowaniach bezpieczeństwa w jachtingu morskim. Przedstawiamy wypowiedzi głównie zawodowych marynarzy i osób profesjonalnie zajmujących się bezpieczeństwem żeglugi, ratownictwem morskim i żeglarstwem.
Spodziewamy się, że przedstawione referaty i dyskusja przyczynią się do opracowania materiałów szkoleniowych, wniosków i wymogów, dotyczących bezpiecznego uczestnictwa małych jednostek sportowo-rekreacyjnych w światowym i lokalnym systemie organizacji ruchu statków morskich i ratownictwa.
Jednocześnie pragniemy zasygnalizować narastanie nowego poważnego problemu związanego z możliwością zagrożenia atakami terrorystycznymi na morzu, skierowanymi przeciwko komunikacji morskiej ( np. statkom pasażerskim czy handlowym z ładunkiem niebezpiecznym) i jednostkom MW. Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że do działań takich mogą być użyte niewielkie popularne jednostki turystyczno-sportowe, nabyte w normalnym obrocie handlowym, lub jednostki uprzednio skradzione na przystaniach. Obecnie realne zagrożenie bezpieczeństwa na morzu ze strony terrorystów istnieje również na Bałtyku. Do środków zapobiegawczych ograniczających ewentualne skutki takich działań, należą między innymi:
- monitorowanie jednostek handlowych o wysokim stopniu ryzyka zagrożenia ( np. statków wycieczkowych , LNG, LPG, zbiornikowców i jednostek przewożących odpady nuklearne);
- ustanawianie stref zamkniętych wokół potencjalnych celów ataku ( np. w/w statków ) w portach i na redach;
- wzmocnienie obserwacji i operacji boardingowych w strategicznie ważnych punktach i na podejściach do portów.
Z wszystkimi w/w realiami i spodziewanymi działaniami zapobiegawczo - kontrolnymi ze strony Administracji Morskiej, Straży Granicznej i Marynarki Wojennej, musi liczyć się jachting polski i europejski. Mamy nadzieję, że na Konferencji powstanie możliwość przedstawienia koniecznych informacji i wzajemnych oczekiwań.
Szczecin 5.03.2007 r.
W imieniu organizatorów sekretarz naukowy konferencji
Jędrzej Porada
____________________________________________________
Zachodniopomorski Okręgowy Związek Żeglarski w Szczecinie
BEZPIECZEŃSTWO W JACHTINGU
II Ogólnopolska Konferencja Szkoleniowa dla Kapitanów Jachtowych i Motorowodnych
20 październik 2007r. SZCZECIN
KOMUNIKAT Nr 1
Zachodniopomorski Okręgowy Związek Żeglarski przy współudziale specjalistów z Akademii Morskiej w Szczecinie i Szczecińskiego Urzędu Morskiego-pragnie kontynuować cykliczne forum wymiany informacji i doświadczeń na temat aktualnych zagadnień bezpieczeństwa małych jednostek morskich a w szczególności jachtów.
Patronat nad Konferencją sprawuje JM Rektor ds. nauczania Akademii Morskiej w Szczecinie
dr inż. Zbigniew Szozda
Komitet Organizacyjny
dr. inż Zbigniew Zalewski
prezes ZOZŻ w Szczecinie
inż. Leszek Sołtysik kpt.j
(kierownik organizacyjny)
Mesa Kaprów Polskich
Rada programowo-naukowa
prof. dr inż. Aleksander Walczak kpt.ż.w.
prof dr hab. Wojciech Piszczek
Prof dr hab. Bernard Wiśniewski
dr inż. Jędrzej Porada kpt. ż.w. - kpt.j.
( sekretarz naukowy Konferencji)
Mesa Kaprów Polskich
e-mail: jedrzejporada@acx.pl
Informacje organizacyjne
1. Zgłoszenie uczestnictwa oraz zgłoszenie tematów referatów z krótkim streszczeniem) do dnia 30.06.2007 r. Pełna treść referatów ( do 10 str.) na dyskietce lub pocztą elektroniczną należy przesłąć do 15.09.2007 r. Ilość miejsc dla uczestników jest ograniczona. Możliwa jest rezerwacja noclegów na koszt uczestników.
2. Potwierdzenie zgłoszenia uczestnictwa i otrzymania referatów do druku wraz ze wstępnym programem Konferencji przesłane zostanie w Kmunikacie Nr.2 do dnia 30 .09. 2007r
3. Publikacja referatów w materiałach konferencyjnych jest bezpłatna – autorzy nie ponoszą żadnych opłat organizacyjnych. Organizatorzy mają prawo wyboru, adiustacji i skrótów treści referatów.
4. Opłata organizacyjna ponoszona przez zgłoszonych uczestników wynosi 70 zł. Może być wniesiona bezpośrednio na konto ZOZŻ. Uczestnicy niezgłoszeni ponoszą opłatę wyższą w dniu rozpoczęcia Konferencji. W ramach opłaty organizacyjnej przewiduje się obiad i materiały konferencyjne dla uczestników.
Adres do Korespondencji Zachodniopomorski Okręgowy Związek Żeglarski w Szczecinie 70-206 Szczecin ul. Dworcowa 19
tel. (091) 434-76-48 w 22 e-mail: biuro@zozz.com.pl Konto: 821240 3813 1111 0000 4375 6940
ZAPROSZENIE
Zachodniopomorski Okręgowy Związek Żeglarski w Szczecinie zaprasza wszystkich zainteresowanych żeglarzy morskich a szczególnie kapitanów jachtowych i motorowodnych na II Ogólnopolską Konferencję Szkoleniową
"BEZPIECZEŃSTWO W JACHTINGU która odbędzie się w dniu 20.10.2007
-----------------------------------------------
Proponujemy aby zakres tematyki konferencji ukierunkowany był na rozwiązywanie praktycznych problemów ratownictwa morskiego i bezpieczeństwa w jachtingu tj.: Organizacja i kontrola ruchu morskiego na wodach wewnętrznych, terytorialnych i otwartych
Systemy prewencji i ratownictwa życia ludzkiego na morzu
Zagrożenia bezpieczeństwa małych jednostek i jachtów w strefie brzegowej i na morzu otwartym
Perspektywa nowych wymogów bezpieczeństwa IMO dla małych jednostek morskich
Nowe środki techniczne w ratownictwie indywidualnym i zbiorowym.
Statystyka i analiza wypadków w jachtingu morskim
Wymogi kwalifikacyjne i sprzętowe w
jachtingu amatorski i zawodowym
Karta zgłoszenia uczestnictwa
Nazwisko i imię ................................................... ..............................................................................
Instytucja.............................................................................................................................................. .............................................................................
Adres do korespondencji: ........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... tel./fax. : ................................................................
e-mail-: ...............................................................................
............................................................................................................................................................................................................................................ Proszę o zarezerwowanie noclegu przed lub/i po konferencji .
data podpis
W ramach Konferencji przewidziana jest prezentacja sprzętu radiokomunikacyjnego i ratowniczego, programów szkoleniowych i literatury tematycznej
_________________________
Karta zgłoszenia referatu
Nazwisko i imię........................................................................... ...........................................................................
Instytucja...................................................................................................................................... tel./fax. : ..........................................................................
e-mail................................................................
Tytuł referatu: .......................................................................... ..........................................................................
Streszczenie: ..........................................................................
.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. ………………………………………………..……………………………………………………………………………………………….…..……………………………………………………………………………………………..
.Data ………. podpis........................
"Jednocześnie pragniemy zasygnalizować narastanie nowego poważnego problemu związanego z możliwością zagrożenia atakami terrorystycznymi na morzu, skierowanymi przeciwko komunikacji morskiej ( np. statkom pasażerskim czy handlowym z ładunkiem niebezpiecznym) i jednostkom MW. Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że do działań takich mogą być użyte niewielkie popularne jednostki turystyczno-sportowe, nabyte w normalnym obrocie handlowym, lub jednostki uprzednio skradzione na przystaniach. Obecnie realne zagrożenie bezpieczeństwa na morzu ze strony terrorystów istnieje również na Bałtyku."
Czytaj: "Niech <<Przyjemniaczki>> w obliczu tak poważnego zagrozenia wybiją sobie wszelkie pomysły rezygnacji z obowiązkowej rejestracji jachtów w PZŻ. No bo jak tu stwierdzić czy jacht zblizający się do pełnego pasażerów wielkiego promu nie został właśnie skradziony z przystani przez terrorystów - samobójców, jeśli nie ma numerów na burcie i żaglach?"
Życzę Towarzyszom Związkowcom owocnych obrad!
Tomek Janiszewski
To zagrożenie istnieje i pewnie warto mieć świadomość jego istnienia,
ale tak samo jak Ty obawiam się wykorzystywania go do przykręcania śruby i zamordyzmu... Terrozryzm jest pochodną rozwoju cywilizacyjnego i społecznego
- raczej powinniśmy skupiać się na eliminowaniu jego przyczyn,
a nie sugerować ograniczanie wolności "dla wspólnego dobra"...
Z jednej strony UMy, z drugiej "minsport", z trzeciej pezetżet, z czwartej...
z ilu stron jeszcze przypakują żeglarstwu przyjemnościowemu???
Robert
Najlepsze przed nami... tak pomiędzy majem , a czerwcem 2007...;))
Johann
Johannie,
Wieszczysz nam tu jak jakowaś Kassandra czy inszy Wernyhora...
Uchyl rąbka tajemnicy, bo mnie już aż skręca...
Robert
Johann
(Oświadczam jednocześnie, iż nie jestem powiązany z jakowymiś ekstremistami,a jacht moj służył i służy jedynie li tylko do sprawiania sobie i innym radości, a tankowcom i pasażerom na mile przezornie schodzę z drogi, chociaż pod pokładem czasem znajdują się "wybuchowe" trunki ;)))
Jak bardzo mi to przypomina dawne czasy i wmawianie wszystkim zagrożeń ze strony "wrażego kapitalizmu". Tym zagrożeniem usprawiedliwiano wszystko: zamknięcie granic, bronowanie plaż, zakazy fotografowania nawet dworcowych kibli - bo wyobrażacie sobie skażenie terenu, gdyby bomba trafiła w takie miejsce?
Widać jasno, że stara kadra stosuje stare, wypróbowane metody. Najgorsze, gdyby takie postrzeganie rzeczywistości trafiło do przekonania urzędników czy Straży Granicznej. Obawiam się też, że może być to celowe kontrposunięcie na szykującą się liberalizację. Czy jest możliwe, aby przypadkowo anonsowano taką konferencję właśnie teraz, i to pół roku naprzód? Coś mi się widzi, że tematem liberalizacji poruszyliśmy gniazdo os ...
Edward Zając
Zarówno w "lisku" jak i IE muszę "ciągnąć" suwak na dole żeby przeczytać tekst:-((((
Tak jest!
Spróbowałem swój komentarz napisać tak, aby był czytelny,
ale jeden wiersz został nadmiernie długi...
Coś jest nie tak z formatowaniem strony(?)
Robert
Baaaardzo potrzebna konferencja!
A co do terrorystów, to zaształowane teraz w zenzach jaj (najlepiej kurze) będą w sam raz na października.
Pozdrowienia
Krzysztof Kluczek
http://marzyciel.com
Sprawy zapewnienia bezpieczeństwa są ważne i trudne do realizacji. Jak się dba o bezpieczeństwo? Generalnie są dwa sposoby, pierwszy resrtykcyjny to całkowite odcięcie dostępu. Akurat Polacy mamy w pamięci bronowanie plaż i trzeba to jasno powiedzieć obecny system żeglarskiego "bezpieczeństwa" to dawne Bezpieczeństwo ale już bez U.
Druga metoda to stworzenie sprawnego systemu "wczesnego ostrzegania". Najłatwiej przez sprawną siatkę wywiadu. Należy zadać sobie pytanie czy żeglarze mogą być "oczami i uszami" administracji. To co przez swoją sformalizowaną formę może uciec oku administracji będzie zauważone przez wszechobecne oko żeglarza. To mało kosztuje jak uczy praktyka działa wymaga tylko zaufania obu stron.
Jacek Woźniak
Pozdrawiam...ze Szczecińskich szuwarów
"Można stwierdzić, że kapitanowie jachtów żaglowych i motorowych, nie mają pełnej świadomości zachodzących zmian w organizacji ruchu i bezpieczeństwa na szlakach morskich wokół kontynentu europejskiego i północno-amerykańskiego. Nieświadome uczestnictwo w tym ruchu, może stać się przyczyną zakłóceń i zagrożenia bezpieczeństwa dla wszystkich uczestników wodnostrady morskiej. "
Mam nieodparte wrażenie, że ktoś cały czas uważa mnie za nieodpowiedzialnego osobnika.
A w ogóle to aż strach mysleć o wypłynieciu w morze.
Pozdrowienia.
Andrzej Dobrogosz
Najbardziej interesuje mnie "niezatrzymanie' uciekającego statku Adler Schiffer z polskich wód
(ze Świnoujścia) przez Straż graniczną a terroryzm.
Statek ten jak wiecie zawrócił ze względów różnych które nie sa przedmiotem mojego rozważania.
Straż graniczna nie wiedząc na 100% co dzieje sie na jednostce - nie zatrzymała statku.
Co by się stało w sytuacji - Bin Laden na pokładzie?
Równie dobrze powodem zawrócenia statku mogło być jego uprowadzenie przez terrorystów.
Czy to jest tak jak z dzisiejszą informacją o grafitti na samolocie LOT na lotnisku w Poznaniu?
niby super security - a życie swoją drogą?
pozdrawiam z wysp,
Marek