TESTY EGZAMINACYJNE NA ŚWIADECTWO SRC


Motto: "do odczytania godziny nie jest potrzebna znajomość konstrukcji zegarka"

Motto jest oczywistością. Kpt. Krzysztof Bieńkowski w "cywilu" jest akademickim pracownikiem dydaktyczno-naukowym i to jak na razie z tytułem doktora nauk technicznych. Czyli na dydaktyce znać się musi. "Po mojemu" - dydaktyka to sztuka, czyli jak najprościej przedstawić nawet kwestie trudne. Chodzi o to, aby spraw nie zagmatwać, aby ograniczyć się tylko do tego co jest WAŻNE. Nie macie pojęcia jak mnie denerwują w każdym żeglarskim podręczniku opisy i rysunki jak działa GPS. A gówno (pardon) mnie to obchodzi!! Mnie interesują WYŁĄCZNIE odczyty: pozycji, kierunku, prędkości ETA itd.
Gdy wspominam mój dawno, dawno odbyty kurs na ograniczone do UKF świadectwo "radiooperatora w słuzbie morskiej", na którym wykładowcy Wyższej Szkoły Morskiej (dziś Akademia Morska) wykładali nam cała teorię radiokomunikacji, a egzaminatorzy z PIR-u (pod kierunkiem fatalnej sławy - niejakiego Andrzeja Molińskiego) przepytywali nas między innymi z częstotliwosci wszystkich kanałów, sposobów obliczania nalezności za rozmowy (w frankach szwajcarskich) czy obsługi "pedałówki", czyli radiostacji szalupowej - to łzy mi sie kręcą. Egzamin zdałem za drugim razem. Oblano wówczas 85% kursantów, mimo ze prawie wszyscy mieli wyższe wykształcenie techniczne. Podręczników, ani skryptów nie było - oczywiscie specjalnie, bo prowadzenie kursów i wielokrotne oblewanie słuchaczy przynosiło konkretme, stałe i spore dochody. Jeszcze nie było wtedy PITów, ani Izb Skarbowych.
Tak było ze wszystkim - Melchior Wańkowicz po powrocie do Polski z powojennej emigracji przez rok jeździł samochodem legitymujac się amerykańskim prawem jazdy. Ale po roku, dokument ekspirował validity i trzeba było pójść na egzamin. Pierwsze pytanie - jak działa mechanizm przyśpieszacza zapłonu ? Pan Wańkowicz uśmiechnął się z wyższością i wyjaśnił - widzicie państwo, w tym moim samochodzie, pod maska siedzi taki ogromny, czarny diabeł, którego ogon wchodzi do wnętrza samochodu w postaci pedału gazu Jak ja mu na ten ogon nadepnę z całej siły, to auto mi spod tyłka po prostu się wyrywa. Konsternacja, cisza - wreszcie Przewodniczący orzeka - dziękujemy, bardzo dobra odpowiedź, więcej pytań nie mamy. Słynny pisarz mógł sobie pozwolić na zademonstrowanie, ze jego ten przyśpieszacz zapłonu ZUPEŁNIE nie interesuje. A Przewodniczacy Komisji, mimo, ze było to za głębokiego PRL - stanął na wysokości zadania. A może to był sam inż. Rychter ? To by sprawę wyjaśniało.
No, a jak to jest dzisiaj ? Krzysztof ma obiekcje (ja z nim).
Żyjcie wiecznie i nie zapominajcie o kliknięciu tutaj:
Don Jorge
PS - przeróbkę pisma "obrazkowego" (pdf) na format literowy (Word) dokonał "uniwersytecki zegarmistrz" Sławomir Brzezowski - dziękuję. Ja się nie znam na konstrukcji zegarków.
______________________

Drogi Jerzy,
Z zadowoleniem przyjąłem wiadomość o wprowadzeniu testowego trybu egzaminowania na świadectwo SRC. Jednak po zapoznaniu się z treścią pytań egzaminacyjnych (http://www.bip.uke.gov.pl/_gAllery/40/18/4018.pdf) mam mieszane uczucia.
Na stronie UKE znajdujemy informacje, że oficjalna lista pytań z 24 kwietnia, została zmieniona w dniu 31 maja:
"Podmiot udostępniający: Prezes UKE
Informację wytworzył: Henryk Suligowski
Data wytworzenia: 2007-04-24
Informację wprowadził: Marek Ambroziak
Data publikacji: 2007-04-24
Data ostatniej zmiany: 2007-05-31"

Rzeczywiście plik nosi nazwę sugerującą drugą wersję: pytania testowe na świadectwo SRC_v2.pdf

Zadaje sobie pytanie - jak osoby przystępujące do egzaminu mają się przygotować skoro po miesiącu pojawia się nowa lista pytań? Mam nadzieję, że to tylko choroba wieku dziecięcego i dojdziemy do normalności. Jak na razie druga wersja pytań, moim skromnym zdaniem, nadal zawiera wiele pytań budzących wątpliwości. Wątpliwa jest też treść niektórych pytań, sposób ich sformułowania a także poprawność językowa.

Wybrałem jedynie dwa przykłady:
1. „W skład systemu COSPAS-SARSAT wchodzi blok satelitów poruszających
się po orbitach polarnych. Które z poniższych stwierdzeń jest
prawdziwe:
A. wysokość orbit polarnych wynosi około 3000 km
B. wysokość orbit polarnych wynosi 850 - 1000 km
C. wysokość orbit polarnych wynosi około 240 km"

Zastanawiam się czy posiadacz świadectwa SRC ma wpływ na wysokość orbit satelitarnych? Czy wiedza ta ma jakiekolwiek znaczenie przy wzywaniu pomocy lub nawiązaniu łączności? Z mojego punktu widzenia satelity COSPAS-SARSAT mogą krążyć nawet wokół Jowisza, byleby spełniały zadania systemu GMDSS. Egzamin dla operatorów GMDSS to nie quiz dla miłośników i entuzjastów łączności satelitarnej – powinien sprawdzać jedynie niezbędną wiedzę.

2. „Do transmisji radiowej sygnału DSC w paśmie VHF stosuje się częstotliwość kanału:
A. 16-go
B. 70-go
C. 6-go"

Sądzę, że dokument publikowany przez państwowy Urząd powinien być przejrzany przez językoznawcę. Nie aspiruje do miana językoznawcy, ale zdałem maturę z polskiego i wiem, że liczebników porządkowych nie tworzy się w ten sposób.
Moje wątpliwości budzi także forma testu jednokrotnego wyboru z trzema odpowiedziami. Tego typu testy wychodzą z użycia jako słabo różnicujące poziom wiedzy. Wypełniając go bez czytania pytań mamy szansę na uzyskanie 33% poprawnych odpowiedzi.
Zachęcam żeglarzy do lektury listy pytań i nadsyłania krytycznych uwag do UKE. Być może trzecia wersja będzie lepsza.

Żyj wietrznie
Krzysztof Bieńkowski
PS: Serdeczne gratulacje z okazji przyznania Nagrody im. L. Teligi i najlepsze życzenia na dziesieciolecie Subiektywnej Witryny!
____________________
Świadectwo operatora łączności bliskiego zasięgu (GMDSS) w służbie radiokomunikacyjnej morskiej i żeglugi śródlądowej

Zestaw pytań do testów wyboru
OGÓLNA WIEDZA O SYSTEMIE, PODSYSTEMACH I URZĄDZENIACH RADIOWYCH GMDSS
1. Utworzony system GMDSS pozwala na:
A. automatyczne ustanawiania połączeń radiokomunikacyjnych
B. automatyczne ustanawiania połączeń za pomocą kodu sekwencyjnego
C. ręczne ustanawiania radiotelegraficznych połączeń statek-ląd

2. System GMDSS do alarmowania stosuje:
A. radiotelegrafie na kanale 16
B. radiotelegrafie na kanale 70
C. cyfrowe selektywne wywołanie

3. Koncepcja systemu GMDSS pozwala na organizację ratownictwa przez:
A. statki będące w okolicy katastrofy
B. centrum poszukiwań SAR
C. statki w porozumieniu z RCC i SAR
4. Definicja obszaru morza A1 to:
A. A1- obszar w promieniu 20 mil morskich od nadbrzeżnej stacji VHF w którym statki mają możliwość pewnej i skutecznej łączności radiowej
B. Obszar A1 to obszar w otoczeniu radiotelegraficznej stacji VHF pracującej na częstotliwości 156,8 MHz (kanał 16)
C. Poprzez obszar A1 definiowana jest powierzchnia morza, w której statek może realizować łączność alarmowania za pomocą cyfrowego selektywnego wywołania prowadzonej w kanale 70 (156, 525 MHz) morskiego pasma VHF

5. Średni zasięg łączności alarmowej za pomocą DSC w obszarze A1 wynosi:
A. 10 mil morskich
B. 20 mil morskich
C. 50 mil morskich

6. Nadawanie sygnałów alarmowych w GMDSS w obszarze A1 jest możliwe za pomocą:
A. NAVTEX
B. DSC
C. EGC

7. Do nadawania sygnałów alarmowych w obszarze A1 stosowane są:
A. kanał 13
B. kanał 6
C. kanał 70

8. Realizacja komunikacji dla celów pilnych jest możliwa z wykorzystaniem systemów:
A. DSC
B. MSI
C. EGC

9. Realizacja komunikacji dla celów bezpieczeństwa jest możliwa z wykorzystaniem systemów:
A. DSC
B. WWNWS
C. MSI

10. Informacje zawarte w sygnale alarmowym to:
A. długość statku i wyporność
B. rodzaj zagrożenia i położenie geograficzne
C. rodzaj przewożonego ładunku

11. Łączność koordynacyjna to łączność do:
A. zapewnienia koordynacji działań statków i lotnictwa
B. koordynacji ruchu statku
C. koordynacji kolejności działań środków radiokomunikacyjnych

12. Łączność na miejscu akcji jest utrzymywana z wykorzystaniem częstotliwości:
A. 8414 kHz
B. 156,8 MHz
C. 9 GHz

13. Uzyskanie namiaru na transponder radarowy SART uzyskuje się za pomocą radaru pracującego na częstotliwości:
A. 9 GHz
B. 3 GHz
C. 12 GHz

14. Rozpowszechnianie morskich informacji bezpieczeństwa dotyczy:
A. informacji komercyjnych
B. pilnych informacji nawigacyjnych i meteorologicznych
C. prognoz optymalnych częstotliwości propagacyjnych

15. Realizacja łączności pomiędzy dwoma mostkami statków jest możliwa za pomocą:
A. radiotelefonii na częstotliwości 2182 kHz
B. radiotelefonii na kanale 6 i 13
C. radiotelefonii na kanale 70

16. W skład wyposażenia statku pływającego w obszarze A1 wchodzi:
A. urządzenie nadawczo-odbiorcze na kanale 70
B. urządzenie nadawczo-odbiorcze na częstotliwości 2187,5 kHz
C. urządzenie nadawczo-odbiorcze na częstotliwości 406 MHz

17. System cyfrowego selektywnego wywołania to system:

A. do transmisji ostrzeżeń pogodowych

B. do transmisji ostrzeżeń nawigacyjnych

C. do automatycznego ustanawiania połączeń radiowych i alarmowania

18. Do transmisji radiowej sygnału DSC w paśmie VHF stosuje się częstotliwość kanału:

A. 16-go

B. 70-go

C. 6-go

19. Do transmisji radiowej sygnału DSC w paśmie VHF stosuje się:

A. modulację amplitudy dwuwstęgową DSB

B. modulację amplitudy jednowstęgową SSB

C. modulację fazy

20. Czas trwania całkowitego pojedynczego wywołania DSC w paśmie VHF wynosi:

A. 6,2 s - 7,2 s

B. 0,45 s - 0,63 s

C. 3 s - 4 s

21. Adres numeryczny w DSC to:

A. 9-cio cyfrowy identyfikator składający się z 9-cio cyfrowej liczby dziesiętnej. Numer ten nazywany jest identyfikatorem morskiej służby ruchomej (MMSI)

B. 10-cio cyfrowy identyfikator składający się z 9-cio cyfrowej liczby dziesiętnej uzupełnionej zerem na dziesiątej pozycji

C. 10-cio cyfrowy identyfikator składający się z 8-cio cyfrowej liczby dziesiętnej uzupełnionej zerem na dziewiątej pozycji. Numer ten nazywany jest identyfikatorem morskiej służby ruchomej (MMSI) który zawiera tzw. MID

22. Prawidłowe adresy to:

A. do adresowania pojedynczej stacji statkowej 261001021, do grupy statków 026101143, do stacji nadbrzeżnej 002320018

B. do adresowania pojedynczej stacji statkowej 261001021, do grupy statków 0026101145, do stacji nadbrzeżnej 02320018

C. do adresowania pojedynczej stacji statkowej 261001021, do grupy statków 026101143, do stacji nadbrzeżnej 0002320015

23. Pole „kategorii” definiuje:

A. priorytet sekwencji wywoławczej

B. adres sekwencji wywoławczej

C. zastosowany rodzaj adresu

24. W polu „informacja” dla wywołań w niebezpieczeństwie należy umieścić:

A. Wiadomość pierwsza - rodzaj niebezpieczeństwa jakie zagraża statkowi. Wiadomość druga - pozycja geograficzna statku, który znajduje się w niebezpieczeństwie. Wiadomość trzecia - informacja o czasie, w którym pozycja była określana. Wiadomość czwarta – rodzaj późniejszej komunikacji (telefonia lub wydruk bezpośredni)

B. Wiadomość pierwsza - informacje jaki rodzaj pomocy jest oczekiwany przez statek. Wiadomość druga - pozycja geograficzna statku, który znajduje się w niebezpieczeństwie. Wiadomość trzecia - informacja o czasie, w którym pozycja była określana. Wiadomość czwarta – rodzaj późniejszej komunikacji (telefonia lub wydruk bezpośredni)

C. Wiadomość pierwsza - opis rodzaju niebezpieczeństwa jakie zagraża statkowi. Wiadomość druga - pozycja geograficzna statku, który znajduje się w niebezpieczeństwie. Wiadomość trzecia - informacja o czasie, w którym pozycja była określana. Wiadomość czwarta – jakie środki ratunkowe posiada statek

25. Określ jakie powinny być czynności operatora przy realizacji alarmu:

A. Wprowadzenie:

- pożądanego rodzaju późniejszej komunikacji

- pozycji statku- jeżeli czas na to pozwoli

- czasu określania pozycji – o ile nie jest wprowadzony automatycznie

- rodzaju niebezpieczeństwa zagrażającego statkowi

Wybranie częstotliwości niebezpieczeństwa, którą ma zamiar użyć

Zainicjowanie próby wywołania w niebezpieczeństwie

B. Wprowadzenie:

- pożądanego rodzaju późniejszej komunikacji

- pozycji statku - jeżeli czas na to pozwoli

- czasu określania pozycji – o ile nie jest wprowadzony automatycznie

- rodzaju niebezpieczeństwa zagrażającego statkowi

Wybranie rodzaju komunikacji, aparatury

Zainicjowanie próby wywołania w niebezpieczeństwie

C. Wprowadzenie:

- pożądanego rodzaju późniejszej komunikacji

- pozycji statku- jeżeli czas na to pozwoli

- rodzaju niebezpieczeństwa zagrażającego statkowi

Wybranie częstotliwości niebezpieczeństwa, którą ma zamiar użyć

Zainicjowanie próby wywołania w niebezpieczeństwie

26. Zasady potwierdzania odbioru wywołania w niebezpieczeństwie to:

A. potwierdzenie odbioru wywołania w niebezpieczeństwie powinno być zainicjowane ręcznie- na tej samej częstotliwości na której odebrano to wywołanie z opóźnieniem co najmniej jednominutowym

B. potwierdzenie odbioru wywołania w niebezpieczeństwie powinno być zainicjowane ręcznie- na tej samej częstotliwości na której odebrano to wywołanie z opóźnieniem - nie większym jednak niż 2,75 min C. potwierdzenie odbioru wywołania w niebezpieczeństwie powinno być zainicjowane ręcznie na częstotliwości kanału 70

27. Pośredniczenie w przekazywaniu alarmu w niebezpieczeństwie w paśmie VHF polega na:

A. nadaniu typu pośrednictwo w niebezpieczeństwie do właściwej stacji nadbrzeżnej

B. nadaniu typu pośrednictwo w niebezpieczeństwie do wszystkich statków

C. nadaniu typu pośrednictwo w niebezpieczeństwie do wszystkich stacji nadbrzeżnych

28. Przedstaw możliwości stosowania kanałów DSC w korespondencji publicznej w paśmie VHF.

A. w paśmie VHF kanał 70 stosowany jest zarówno do wywołań DSC w niebezpieczeństwie jak i do celów zapewnienia bezpieczeństwa. Jest również stosowany do wywołań DSC w celu zrealizowania korespondencji publicznej

B. w paśmie VHF kanał 70 nie może być stosowany w celu zrealizowania korespondencji publicznej

C. w paśmie VHF kanał 70 nie może być stosowany do celów zapewnienia bezpieczeństwa

29. Testowanie aparatury DSC na kanale 70 może być realizowane:

A. tak często jak to jest niezbędne

B. jeden raz w ciągu doby

C. testowanie zewnętrzne kanału 70 jest zabronione

30. System NAVTEX służy do:

A. transmisji map synoptycznych

B. transmisji ostrzeżeń nawigacyjnych

C. łączności z publiczną siecią telefoniczną

31. Stacje systemu NAVTEX pracuj_ na częstotliwości:

A. 2177 kHz

B. 490 kHz

C. 156,8 MHz

32. Podstawową częstotliwością transmisji w systemie NAVTEX jest:

A. 518 kHz

B. 4125 kHz

C. 500 kHz

33. Zasięg stacji systemu NAVTEX wynosi:

A. 50-100 Mm

B. 350 – 1000 Mm

C. 200 – 400 Mm

34. Zasięg stacji systemu NAVTEX jest największy:

A. w dzień

B. w nocy

C. rano

35. W jaki sposób dokonuje się w odbiorniku NAVTEX ustawienia stacji:

A. przez wpisanie nazwy stacji

B. przez podanie pozycji geograficznej odbiornika

C. przez ustawienie litery odpowiadającej nazwie stacji

36. W jaki sposób dokonuje się w odbiorniku NAVTEX ustawienia rodzaju odbieranych informacji:

A. przez wpisanie numeru informacji

B. przez ustawienie litery odpowiadającej typowi informacji

C. w odbiorniku nie ma możliwości wyboru odbieranych informacji

37. „ZCZC JA23” w nagłówku komunikatu odebranego ze stacji NAVTEX oznacza że:

A. komunikat nadany został przez stację „A”

B. komunikat nadany został przez stację „J”

C. komunikat dotyczy ostrzeżenia meteorologicznego

38. „ZCZC UB66” w nagłówku komunikatu odebranego ze stacji NAVTEX oznacza że:

A. komunikat nadany został przez stację „U”

B. komunikat nadany został przez stację „J”

C. komunikat dotyczy ostrzeżenia nawigacyjnego

39. Jakie komunikaty będą zawsze odbierane przez odbiornik systemu NAVTEX:

A. ostrzeżenia meteorologiczne

B. prognozy pogody

C. raporty lodowe

40. Druga litera B w nagłówku komunikatu stacji NAVTEX (np. LB47) oznacza, że jest to:

A. ostrzeżenie meteorologiczne

B. informacja dotycząca ataku piratów

C. prognoza pogody

41. Stacje systemu NAVTEX nadaj_ komunikaty:

A. dwa razy na dobę

B. o godz. 0700 i 2300 UTC

C. nie częściej niż co cztery godziny

42. Sekwencja „NNN” w wydruku komunikatu odbiornika NAVTEX oznacza:

A. komunikat pilny

B. komunikat odebrany poprawnie

C. komunikat odebrany niepoprawnie

43. Sekwencja „NNNN” w wydruku komunikatu odbiornika NAVTEX oznacza:

A. komunikat pilny

B. komunikat który odebrany został ze stopą błędu mniejszą od 4%

C. komunikat odebrany niepoprawnie

44. Komunikaty transmitowane na częstotliwości 518 kHz nadawane są w języku:

A. angielskim

B. angielskim i francuskim

C. w języku państwa, z terenu którego nadaje stacja NAVTEX

45. „ZCZC BB01” w nagłówku komunikatu odebranego ze stacji NAVTEX oznacza:

A. ostrzeżenie nawigacyjne

B. ostrzeżenie meteorologiczne

C. komunikat nadany został dla obszaru morza A1

46. Odbiornik systemu NAVTEX odbiera i drukuje:

A. wszystkie komunikaty z zaprogramowanych stacji

B. wszystkie komunikaty dotyczące ostrzeżeń_ nawigacyjnych meteorologicznych i informacji o akcjach SAR z wszystkich stacji w zasięgu odbioru

C. wszystkie komunikaty dotyczące ostrzeżeń nawigacyjne, meteorologicznych i informacji o akcjach SAR z zaprogramowanych stacji

47. Częstotliwość 490 kHz jest stosowana w systemie NAVTEX do:

A. transmisji komunikatów w obszarach tropikalnych

B. transmisji komunikatów w rejonach polarnych

C. transmisji komunikatów w językach innych niż angielski

48. W systemie NAVTEX sygnały transmitowane są:

A. w trybie teleksowym FEC

B. telegraficznie

C. głosowo

49. W nocy zasięg odbioru sygnałów w systemie NAVTEX jest:

A. większy niż w dzień

B. taki sam jak w dzień

C. mniejszy niż w dzień

50. W rejonach tropikalnych zasięg odbioru sygnałów transmitowanych na częstotliwości 518 kHz:

A. zależy od pory doby

B. wynosi 75 Mm

C. nie zależy od pory doby

51. Nadanie komunikatowi NAVTEX numeru 00 (np. JD00) spowoduje:

A. że komunikat o tym numerze zostanie zignorowany

B. że wszystkie odbiorniki NAVTEX znajdujące się w zasięgu stacji nadającej wydrukują tak oznaczony komunikat, niezależnie od dokonanego przez użytkownika ustawienia stacji

C. że komunikat nadany został o godz. 00:00

52. Stacje NAVTEX powtarzają w kolejnych transmisjach komunikaty:

A. tak długo, dopóki nie ustanie powód z którego dany komunikat jest nadawany

B. przez 7 dni

C. dwa razy

53. Informacje o rozmieszczeniu, zasięgach i czasach nadawania stacji NAVTEX można znaleźć w:

A. List of Radiodetermination and Special Service Station - ITU

B. Admirality List Of Radiosignals Vol. 1

C. List Of Ship Stations – ITU

54. Zainstalowanie na statku odbiornika systemu NAVTEX wymaga zgody:

A. Urzędu Komunikacji Elektronicznej

B. Urzędu Morskiego

C. żadnego z powyższych

55. Koordynatorem odpowiedzialnym za gromadzenie i dystrybucję morskich informacji bezpieczeństwa w obszarze polskiej strefy ekonomicznej jest:

A. Urząd Morski w Gdyni

B. Urząd Morski w Szczecinie

C. Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej

56. Informacje o transmisjach morskich informacji bezpieczeństwa za pomocą innych systemów niż NAVTEX znaleźć można w:

A. List of Radiodetermination and Special Service Station - ITU

B. Admirality List Of Radiosignals Vol. 1

C. Admirality List Of Radiosignals Vol. 5

57. W systemie GMDSS stosuje się radiopławy:

A. systemu COSPAS-SARSAT nadające sygnały na częstotliwości 406 MHz i 121,5 MHz

B. systemu INMARSAT-E pracujące w paśmie 1,6 GHz

C. systemu COSPAS-SARSAT nadające sygnały na częstotliwości 406 MHz i 243 MHz

58. W skład systemu COSPAS-SARSAT wchodzi blok satelitów poruszających się po orbitach polarnych. Czas obiegu Ziemi przez satelitę poruszającego się po orbicie polarnej wynosi:

A. około 105 minut

B. około 12 godzin

C. około 24 godziny

59. W skład systemu COSPAS-SARSAT wchodzi blok satelitów poruszających się po orbitach polarnych. Przelatujący satelita „widzi” z orbity radiopławę przez:

A. około 12-16 minut

B. około 3 minuty

C. około 30 minut

60. W skład systemu COSPAS-SARSAT wchodzi blok satelitów poruszających się po orbitach polarnych składający się z:

A. 3 satelitów

B. 5-6 satelitów

C. 12 satelitów

61. W skład systemu COSPAS-SARSAT wchodzi blok satelitów geostacjonarnych składający się z:

A. 3 satelitów

B. 12 satelitów

C. 5 satelitów

62. Do określenia położenia radiopławy w systemie COSPAS-SARSAT wykorzystujemy:

A. pomiar czasu przelotu sygnałów na trasie radiopława - satelita

B. pomiar czasu przelotu sygnałów na trasie radiopława – satelita – stacja LUT

C. zjawisko Dopplera

63. Bateria litowa zasilająca radiopławę powinna zapewni_:

A. nieprzerwaną pracę radiopławy przez 96 godzin

B. nieprzerwaną pracę radiopławy przez 48 godzin

C. nieprzerwaną pracę radiopławy do momentu odbioru sygnałów przez

satelitę

64. Sygnał o częstotliwości 121,5 MHz nadawany przez radiopławę systemu COSPAS-SARSAT służy do:

A. końcowego naprowadzania jednostek SAR na rozbitków (na radiopławę)

B. do rozwiązania problemu niejednoznaczności określanej pozycji

C. do lokalizacji położenia radiopław w obszarze pokrycia satelitów geostacjonarnych

65. Dokładność lokalizacji radioławy w systemie COSPAS-SARSAT wynosi:

A. około 5 km w przypadku wykorzystania sygnałów o częstotliwości 406 MHz

B. około 1 km w przypadku wykorzystania sygnałów o częstotliwości 406 MHz i 121,5 MHz

C. około 2 km w przypadku wykorzystania sygnałów o częstotliwości 121,5 MHz

66. Które z poniższych zdań jest prawdziwe?

A. zasięg wykrywania radiopław 121,5 MHz jest globalny

B. częstotliwość 121,5 MHz będzie śledzona przez segment satelitarny systemu COSPAS-SARSAT do 01.02.2009 r.

C. częstotliwość 121,5 MHz jest śledzona przez satelity geostacjonarne

67. Sygnały nadawane przez radiopławę na częstotliwości 406 MHz:

A. nadawane są przez około 0,5 sekundy i powtarzane co 2 minuty

B. nadawane są przez około 0,5 sekundy i powtarzane co 50 +/- 2,5 sekundy

C. zawierają dane armatora

68. Sygnały nadawane przez radiopławę na częstotliwości 406 MHz zawierają:

A. informacje o producencie radioławy

B. MID (Maritime Identification Digits) kod kraju

C. datę i czas uruchomienia radiopławy

69. Sygnały nadawane przez radiopławę na częstotliwości 406 MHz pozwalają na identyfikację statku z którego pochodzi radiopława na podstawie zakodowanego:

A. numeru MMSI

B. MID (Maritime Identification Digits) - kodu kraju

C. kodu armatora

70. Radiopława systemu COSPAS-SARSAT ma:

A. mieć wbudowany odbiornik GPS

B. mieć wbudowane źródło światła ciągłego

C. mieć wbudowany nadajnik do lokalizacji końcowego miejsca katastrofy (do naprowadzania jednostek SAR)

71. Radiopławy systemu COSPAS-SARSAT mogą być uruchomione:

A. automatycznie za pomocą zwalniaka hydrostatycznego, gdy statek tonie

B. przez wpisanie właściwego kodu

C. zdalnie z RCC

72. W przypadku uruchomienia radiopławy systemu COSPAS-SARSAT, czas jaki upływa od jej uruchomienia do powiadomienia RCC wynosi:

A. około 5 minut jeżeli radiopława znajduje się w zasięgu satelitów geostacjonarnych

B. około 15 minut jeżeli radiopława została uruchomiona w dzień

C. około 25 minut jeżeli radiopława została uruchomiona w nocy

73. Obieg informacji o alarmowaniu w systemie COSPAS-SARSAT przebiega wg schematu:

A. radiopława satelita biegunowy LUT MCC RCC jednostki SAR

B. radiopława satelita biegunowy LUT RCC jednostki SAR

C. radiopława satelita geostacjonarny LUT MCC RCC jednostki SAR

74. W celu dokonania rejestracji radiopławy należy:

A. zgłosić się do lokalnego oddziału Urzędu Komunikacji Elektronicznej

B. zgłosić się do właściwego terytorialnie Urzędu Morskiego

C. zgłosić się do MRCC Gdynia

75. Satelita biegunowy po odebraniu sygnałów z radiopławy 121,5 MHz:

A określa pozycję radiopławy i przekazuje tę informację do RCC

B określa pozycję radiopławy i przekazuje tę informację do stacji LUT

C retransmituje w czasie rzeczywistym odebrane z radiopławy sygnały do stacji LUT

76. Satelita biegunowy po odebraniu sygnałów z radiopławy 406 MHz:

A. określa pozycję radiopławy i przekazuje tę informację do LUT

B. retransmituje odebrane z radiopławy sygnały do satelity geostacjonarnego

C. retransmituje odebrane z radiopławy sygnały do stacji LUT

77. Określenie pozycji radiopławy w systemie COSPAS-SARSAT następuje w:

A. RCC

B. LUT

C. na pokładzie satelity biegunowego

78. Określenie pozycji radiopławy nadającej sygnały na częstotliwości 121,5 MHz możliwe jest w systemie COSPAS-SARSAT:

A. tylko w przypadku, gdy satelita widzi jednocześnie radiopławę i stację LUT

B. zawsze

C. tylko w obszarze A1

79. Testowanie radiopławy polega na:

A. wykonaniu raz w miesiącu testu zgodnie z instrukcją na obudowie radiopławy

B. ręcznym uruchomieniu radiopławy i sprawdzeniu, czy zareagowały RCC

C. wrzuceniu radiopławy do wody i sprawdzeniu, czy zacznie działać światło błyskowe

80. Końcowa lokalizacja radiopławy VHF DSC CH 70 możliwa jest dzięki:

A. namiarom radiowym dokonywanym przez jednostki SAR na częstotliwości kanału 70

B. wbudowanemu w radiopławę transponderowi radarowemu (SART)

C. nadawaniu przez radiopławę sygnałów akustycznych

81. W przypadku uruchomienia radiopławy w sytuacji ,gdy nie ma zagrożenia, należy:

A. natychmiast wyłączyć radiopławę

B. natychmiast wyłączyć radiopławę i powiadomić o zaistniałym fakcie najbliższe RCC

C. natychmiast wyłączyć radiopławę i powiadomi o zaistniałym fakcie znajdujące się w pobliżu statki)

82. Transponder radarowy służy do:

A. lokalizacji rozbitków na miejscu katastrofy

B. szybkiego powiadamiania RCC o katastrofie

C. wykrywania jednostek znajdujących się w pobliżu

83. Transponder radarowy współpracuje z radarami:

A. w paśmie S

B. w paśmie X

C. pracującymi w paśmie 3 GHz

84. Transponder radarowy nadaje swój sygnał:

A. natychmiast po włączeniu

B. po włączeniu i pobudzeniu przez radar pracujący w paśmie 9 GHz

C. po zanurzeniu w wodzie morskiej

85. 102. Zasięg transpondera radarowego zależy:

A. wysokości umieszczenia transpondera na tratwie ratunkowej

B. od tego czy nadaje w paśmie X czy S

C. od temperatury otoczenia

86. Przy wysokości umieszczenia transpondera radarowego 1 m i antenie radaru statku wykrywającego na wysokości 10 m-15 m, zasięg będzie wynosił:

A. około 12 mil

B. poniżej 2 mil

C. 5 do 7 mil

87. Maksymalny zasięg transpondera radarowego przy wykrywaniu z helikoptera wynosi:

A. 15 mil

B. 30-40 mil

C. 60 mil

88. Pojemność baterii transpondera radarowego powinna zapewnić pracę:

A. minimum 96 godz. w stanie gotowości plus 8 godz. nadawania

B. minimum 48 godz. w stanie gotowości plus 8 godz. nadawania

C. minimum 24 godz. w stanie gotowości plus 8 godz. nadawania

89. Sygnał z transpondera radarowego widziany jest na ekranie radaru w postaci:

A. jasnego kółka w pozycji transpondera

B. serii równo oddalonych od siebie kropek

C. jasnego trójkąta w pozycji transpondera

90. Transponder radarowy nadaje po pobudzeniu sygnał:

A. na stałej częstotliwości 9,5 GHz

B. w paśmie 9,2 – 9,5 GHz

C. w paśmie 9,0 – 9,4 GHz

91. Sygnał z transpondera radarowego widziany jest na ekranie radaru:

A. w postaci łuków przy odległości do rozbitków poniżej 1 mili

B. w postaci łuków przy odległości do rozbitków poniżej 3 mil

C. w postaci koncentrycznych okręgów przy odległości do rozbitków poniżej 5 mil

92. Sygnał z transpondera radarowego widziany jest na ekranie radaru:

A. w postaci koncentrycznych okręgów przy odległości do rozbitków poniżej 1 mili

B. w postaci koncentrycznych okręgów przy odległości do rozbitków poniżej 0,1 mili

C. w postaci koncentrycznych okręgów przy odległości do rozbitków poniżej 2 mil

93. Pozycję rozbitków na ekranie radaru wyznacza:

A. najdalsza kropka

B. najbliższy łuk

C. najdalszy łuk

94. Pozycję rozbitków na ekranie radaru wyznacza:

A. najdalsza kropka

B. najdalszy łuk

C. najbliższa kropka

95. Transponder radarowy nadaje swój sygnał w paśmie 9,2 – 9,5 GHz:

A. aby uzyskać większą odległość wykrywania

B. ponieważ trudno jest utrzymać stałą częstotliwość

C. by umożliwić współpracę z wszystkimi radarami w paśmie X

96. Rozbitkowie mogą poznać, że sygnał z transpondera radarowego został wykryty:

A. przez sygnalizację świetlną lub akustyczną na transponderze

B. ponieważ zostaną powiadomieni przez przenośny radiotelefon VHF

C. nie wiedzą czy zostali wykryci

97. Rozbitkowie mogą zwiększyć zasięg transpondera radarowego przez:

A. podgrzanie transpondera własnym ciałem

B. umieszczenie go jak najwyżej

C. załączanie transpondera w cyklu: minuta pracy, minuta przerwy

98. Przy wykrywaniu transpondera można wyeliminować zakłócenia od opadów przez:

A. zmianę zakresu

B. zmianę jasności zobrazowania

C. odstrojenie radaru

99. W sytuacji, gdy na ekranie radaru widoczne s_ łuki, można przywrócić kropki przez:

A. zmianę jasności zobrazowania

B. odstrojenie radaru

C. zmniejszenie wzmocnienia radaru

100. W radiotelefonii używana jest fala nośna:

A. prostokątna

B. trójkątna

C. sinusoidalna

101. Częstotliwość fali nośnej zależy od jej:

A. amplitudy

B. fazy

C. długości

102. Fala radiowa o częstotliwości 156 MHz ma długość:

A. około 20 metrów

B. około 15 metrów

C. około 2 metrów

103. Fala radiowa o długości 2 metrów ma częstotliwość:

A. 150 MHz

B. 1500 MHz

C. 1500 kHz

104. Fale z zakresu VHF to inaczej fale:

A. pośrednie

B. średnie

C. ultrakrótkie

105. Prędkość rozchodzenia się fal to:

A. 300 000 km/sec

B. 300 000 m/sec

C. 300 000 km/godz

106. Maksymalna moc statkowych radiotelefonów VHF wynosi:

A. 200 W

B. 5W

C. 25 W

107. Zmiana mocy radiotelefonu ma wpływ na:

A. słyszalność dalekich stacji

B. poziom szumów

C. jego zasięg

108. Funkcja podwójnego nasłuchu w radiotelefonie VHF pozwala na:

A. jednoczesny nasłuch dwóch dowolnych kanałów

B. jednoczesny nasłuch kanału 16 i 70

C. jednoczesny nasłuch kanału 16 i dowolnego roboczego

109. Przełączenie kanałów międzynarodowych na amerykańskie:

A. zmienia moc nadawania we wszystkich kanałach

B. zmienia niektóre kanały z simpleksowych na dupleksowe

C. zmienia niektóre kanały z dupleksowych na simpleksowe

110. Funkcja blokady szumów odcina szumy i zakłócenia od głośnika poprzez:

A. blokadę wzmacniacza wysokiej częstotliwości dla słabych sygnałów

B. blokadę wzmacniacza częstotliwości akustycznej dla słabych sygnałów

C. blokadę wzmacniacza wysokiej częstotliwości dla silnych sygnałów

111. Morskie pasmo VHF to częstotliwości w paśmie:

A. 156 – 174 MHz

B. 121,5 – 156 MHz

C. 156 – 162 kHz

112. Długość anteny nadajnika jest przede wszystkim uzależniona od:

A. mocy nadajnika

B. częstotliwości nadajnika

C. amplitudy napięcia

113. Regulacja głośności odbiornika VHF odbywa się przez:

A. zmianę wzmocnienia wzmacniacza akustycznego

B. zastosowanie blokady szumów

C. zmianę wzmocnienia wzmacniacza pośredniej częstotliwości

114. W akumulatorach kwasowych elektrolitem jest:

A. kwas siarkowy

B. wodny roztwór kwasu siarkowego

C. wodny roztwór kwasu solnego

115. W trakcie ładowania akumulatorów kwasowych wydzielane są gazy. Jest to:

A. wodór

B. chlor

C. azot

116. Na zaciskach kwasowego akumulatora statkowego o napięciu znamionowym 24 V zmierzone napięcie wynosi 21 V. Oznacza to, że:

A. akumulator jest całkowicie rozładowany

B. akumulator jest częściowo rozładowany

C. akumulator jest naładowany

117. Akumulatorów kwasowych nie wolno wyładowywać poniżej dopuszczalnego napięcia końcowego które wynosi:

A. 1,75 V/ogniwo

B. 1,95 V/ogniwo

C. 1,6 V/ogniwo

118. Gęstość elektrolitu w akumulatorach kwasowych jest miarą naładowania akumulatora. Zmierzona gęstość elektrolitu zwykłego akumulatora kwasowego w temperaturze 20º C wynosi 1,28 g/cm³. Oznacza to, że:

A. akumulator jest całkowicie rozładowany

B. akumulator jest częściowo rozładowany

C. akumulator jest całkowicie naładowany

119. Gęstość elektrolitu w akumulatorach kwasowych jest miarą naładowania akumulatora. Zmierzona gęstość elektrolitu zwykłego akumulatora kwasowego w temperaturze 20º C wynosi 1,10 g/cm³. Oznacza to, że:

A. akumulator jest całkowicie rozładowany

B. akumulator jest częściowo rozładowany

C. akumulator jest całkowicie naładowany

120. Akumulatory kwasowe powinny być ładowane prądem dziesięciogodzinnym. Oznacza to że:

A. nie wolno ładować akumulatora przez czas dłuższy niż 10 godzin

B. akumulator powinien być ładowany prądem wynoszącym 0,1 Q przez 10 godzin (Q – pojemność znamionowa akumulatora)

C. co 10 godzin należy robić przerwy w ładowaniu akumulatora

121. Maksymalny prąd ładowania akumulatora kwasowego nie powinien przekroczyć:

A. 1,0 Q (Q – pojemność znamionowa akumulatora)

B. 0,8 Q (Q – pojemność znamionowa akumulatora)

C. 0,5 Q (Q – pojemność znamionowa akumulatora)

122. Wraz ze spadkiem temperatury pojemność akumulatorów kwasowych:

A. nie zmienia się

B. spada o 0,5-1,0 % na stopień C

C. wzrasta o około 1 % na stopień C

123. Gęstość elektrolitu całkowicie naładowanego akumulatora kwasowego w tropiku jest:

A. mniejsza niż gęstość elektrolitu w temperaturze 20º C i wynosi 1,23 g/cm³

B. mniejsza niż gęstość elektrolitu w temperaturze 20º C i wynosi 1,15 g/cm³

C. taka sama jak w strefie umiarkowanej

124. Akumulatory kwasowe w przypadku wyłączenia z eksploatacji powinny być przechowywane w stanie:

A. naładowanym

B. całkowicie rozładowanym

C. naładowanym do 50 % pojemności znamionowej

125. W trakcie eksploatacji akumulatorów kwasowych zachodzi konieczność uzupełniania elektrolitu. Uzupełnianie elektrolitu polega na dolewaniu do poszczególnych cel akumulatora:

A. kwasu siarkowego

B. wody destylowanej

C. wody

126. W trakcie niewłaściwej eksploatacji akumulatorów kwasowych następuje ich zasiarczenie. Które z poniższych zjawisk świadczy o zasiarczeniu akumulatora:

A. niski poziom elektrolitu

B. silne grzanie elektrolitu w trakcie ładowania

C. nalot na zaciskach akumulatora

127. W używanych do zasilania urządzeń radiokomunikacyjnych na statkach zasadowych akumulatorach niklowo-kadmowych elektrolitem jest:

A. wodny roztwór kwasu siarkowego

B. wodny roztwór wodorotlenku potasu

C. wodorotlenek litu

128. W używanych do zasilania urządzeń radiokomunikacyjnych na statkach zasadowych akumulatorach niklowo-kadmowych gęstość elektrolitu wynosi:

A. 1,28-1,32 g/cm³

B. 1,17-1,19 g/cm³

C. 1,25-1,27 g/cm³

129. Napięcie znamionowe w używanych do zasilania urządzeń radiowych akumulatorach niklowo-kadmowych wynosi:

A. 1,2 V/ ogniwo

B. 1,05 V/ ogniwo

C. 1,85 V/ ogniwo

130. Końcowe napięcie ładowania w używanych do zasilania urządzeń radiowych akumulatorach niklowo-kadmowych wynosi:

A. 2,3 V/ ogniwo

B. 1,8 V/ ogniwo

C. 1,9 V / ogniwo

131. Znamionowe natężenie prądu ładowania używanych do zasilania urządzeń radiowych akumulatorów niklowo-kadmowych wynosi:

A. 0,1 Q (Q – pojemność znamionowa akumulatora)

B. 0,5 Q (Q – pojemność znamionowa akumulatora)

C. 0,25 Q (Q – pojemność znamionowa akumulatora)

132. Elektrolit w używanych do zasilania urządzeń radiowych akumulatorach niklowo-kadmowych wymienia się co:

A. sezon

B. rok

C. 2-3 lata

133. Akumulatory kwasowe charakteryzują się:

A. wyższą rezystancją wewnętrzną niż akumulatory zasadowe

B. wyższą sprawnością energetyczną niż akumulatory zasadowe

C. są mniej wrażliwe na niewłaściwą eksploatację niż akumulatory zasadowe

134. Baterie przeznaczone do zasilania przenośnych radiotelefonów awaryjnych VHF:

A. powinny posiadać pojemność zapewniającą co najmniej 8 godzin pracy radiotelefonu z pełną mocą w cyklu pracy 1:9 (6 sekund nadawanie, 6 sekund odbiór bez blokady szumów, 48 sekund odbiór z blokada szumów)

B. powinny posiadać pojemność zapewniającą co najmniej 48 godzin pracy radiotelefonu z pełną mocą w cyklu pracy 1:9 (6 sekund nadawanie, 6 sekund odbiór bez blokady szumów, 48 sekund odbiór z blokada szumów)

C. powinny posiadać pojemność zapewniającą co najmniej 8 godzin pracy radiotelefonu z pełną mocą

135. Baterie przeznaczone do zasilania awaryjnych transponderów radarowych (SART):

A. powinny posiadać pojemność zapewniającą co najmniej 96 godzin pracy w stanie czuwania i następnie umożliwiać nadawanie sygnałów przez 8 godzin

B. powinny posiadać pojemność zapewniającą co najmniej 96 godzin pracy

C. powinny posiadać pojemność zapewniającą co najmniej 48 godzin pracy w stanie czuwania i następnie umożliwiać nadawanie sygnałów przez 8 godzin

136. Baterie przeznaczone do zasilania radiopław awaryjnych:

A. powinny posiadać pojemność zapewniającą co najmniej 48 godzin pracy, w tym nadawania sygnałów do lokalizacji i zasilanie światła błyskowego

B. powinny posiadać pojemność zapewniającą co najmniej 96 godzin pracy, w tym nadawania sygnałów do lokalizacji i zasilanie światła błyskowego

C. powinny posiadać pojemność zapewniającą co najmniej 12 godzin pracy, w tym nadawania sygnałów do lokalizacji i zasilanie światła błyskowego

137. Który z wymienionych wzorów określa zależność pomiędzy prędkością propagacji fali (c [m/s]), jej częstotliwością (f [Hz]) i długością ( [m]):

A. f = c ·

B. f = / c

C. f = c /

138. Prędkość rozchodzenia się fali elektromagnetycznej w wolnej przestrzeni wynosi:

A. 340 m/s

B. 300 km/sek

C. 300 000 000 m/sek

139. W czasie 5 μs fala elektromagnetyczna przebywa dystans:

A. 3 km

B. 1,5 km

C. 750 m

140. Jaka jest długość fali w wolnej przestrzeni, jeżeli jej częstotliwość wynosi 2 MHz:

A. 150 m

B. 1500 m

C. 300 m

141. Od jakich czynników zależy zasięg łączności na falach VHF:

A. od wysokości anteny nadawczej i odbiorczej

B. od pory doby

C. od szerokości geograficznej

142. Jeżeli antena nadajnika radiotelefonu VHF znajduje się na maszcie o wysokości 100 metrów to zasięg stacji wynosi:

A. 10 km

B. 40 km

C. 100 km

143. Jeżeli antena nadajnika radiotelefonu VHF znajduje się na maszcie o wysokości 64 metrów to zasięg stacji wynosi:

A. 16 km

B. 32 km

C. 64 km

144. Jeżeli antena nadajnika radiotelefonu VHF znajduje się na maszcie o wysokości 100 metrów, zaś antena odbiornika usytuowana jest na wysokości 25 m to zasięg odbioru wynosi:

A. 30 km

B. 60 km

C. 90 km

145. Zbyt bliskie ustawienie anteny radiotelefonu VHF w pobliżu metalowych konstrukcji może spowodować:

A. zmianę charakterystyki promieniowania anteny

B. uszkodzenie anteny

C. zmianę polaryzacji promieniowanej fali

146. Dookólną charakterystykę promieniowania (w płaszczyźnie poziomej) mają anteny:

A. prętowe (pionowe)

B. linkowe typu „” lub „T”

C. typu Yagi


REGULAMINY I PODSTAWOWE TERMINY ANGLOJĘZYCZNE STOSOWANE W SŁUŻBIE

RADIOKOMUNIKACYJNEJ MORSKIEJ



1. Zgodnie z kolejnością pierwszeństwa łączności:

A. łączność ostrzegawcza ma pierwszeństwo przed łącznością pilną

B. łączność ostrzegawcza ma pierwszeństwo przed łącznością publiczną

C. łączność pilna ma pierwszeństwo przed łącznością w niebezpieczeństwie

2. Łączność publiczna to łączność:

A. dla uzyskania porady medycznej

B. pomiędzy stacją statkową i stacją nadbrzeżną

C. do przekazywania ostrzeżeń

3. Stacja nadbrzeżna to stacja prowadząca łączność:

A. ruchu portowego

B. ruchu statków

C. publiczną

4. Ratowniczy Ośrodek Koordynacyjny odpowiedzialny jest za:

A. prowadzenie łączności na miejscu akcji ratowniczej

B. przygotowanie służb portowych

C. kierowanie akcją SAR

5. Zakres VHF obejmuje częstotliwości:

A. 3 ÷ 30 MHz

B. 30 ÷ 300 MHz

C. 10 ÷ 100 MHz

6. Morski zakres V obejmuje częstotliwości:

A. 10 ÷ 30 MHz

B. 300 ÷ 3000 kHz

C. 156 ÷ 174 MHz

7. Emisja G3E to emisja:

A. z modulacją fazy

B. cyfrowa

C. z jednowstęgową modulacją amplitudy

8. Emisję G3E należy stosować w zakresie częstotliwości:

A. LF

B. HF

C. VHF

9. Simpleks to sposób pracy w kanale radiowym przy którym:

A. nadawanie jest możliwe jednocześnie w obu kierunkach łączności

B. obie stacje pracują simpleksem wykorzystując kanał dupleksowy

C. nadawanie jest możliwe jedynie na zmianę w każdym kierunku łączności

10. Semidupleks to sposób pracy w kanale radiowym przy którym:

A. nadawanie jest możliwe jednocześnie w obu kierunkach łączności

B. nadawanie jest możliwe jedynie na zmianę w każdym kierunku łączności

C. jedna stacja pracuje simpleksem a druga dupleksem

11. Dupleks to sposób pracy w kanale radiowym przy którym:

A. nadawanie jest możliwe jednocześnie w obu kierunkach łączności

B. nadawanie jest możliwe jedynie na zmianę w każdym kierunku łączności

C. jedna stacja pracuje simpleksem a druga dupleksem

12. Kanał simpleksowy to kanał w którym:

A. nadajemy i odbieramy na tej samej częstotliwości

B. tylko nadajemy na określonej częstotliwości

C. tylko odbieramy na określonej częstotliwości

13. Kanał dupleksowy to kanał w którym:

A. nadajemy i odbieramy na tej samej częstotliwości

B. tylko nadajemy na określonej częstotliwości

C. nadajemy i odbieramy na różnych częstotliwościach

14. Kanał 16 VHF jest kanałem:

A. dupleksowym

B. jednoczęstotliwościowym

C. dwuczęstotliwościowym

15. Kanał 6 VHF jest kanałem:

A. dupleksowym

B. dwuczęstotliwościowym

C. simpleksowym

16. Kanał 15 VHF jest kanałem:

A. dupleksowym

B. jednoczęstotliwościowym

C. semidupleksowym

17. Kanał 13 VHF jest kanałem:

A. dupleksowym

B. duosimpleksowym

C. simpleksowym

18. Kanał 70 VHF jest kanałem:

A. dupleksowym

B. jednoczęstotliwościowym

C. semidupleksowym

19. W zakresie VHF, do wywołań ogólnych DSC można stosować kanał:

A. 26

B. 6

C. 70

20. W zakresie VHF, do wywołań międzystatkowych DSC można stosować kanał:

A. 15

B. 27

C. 70

21. Znak wywoławczy stacji statkowej to identyfikacja stosowana w łączności:

A. jedynie publicznej

B. radiotelefonicznej

C. DSC

22. MMSI to identyfikacja stosowana w łączności:

A. międzystatkowej

B. radiotelefonicznej

C. jedynie międzystatkowej

23. Znak wywoławczy stacji statkowej to identyfikacja przyznawana:

A. przez właściciela jednostki

B. tylko do łączności bezpieczeństwa

C. przez administrację krajową z międzynarodowej serii znaków wywoławczych

24. Obszar morza w którym zapewniona jest pewna łączność DSC i radiotelefoniczna, przynajmniej z jedną stacją brzegową VHF to obszar:

A. AOR

B. A3

C. A1

25. Ratowniczy Ośrodek Koordynacyjny oznacza się skrótem:

A. RSC

B. OSC

C. RCC

26. Podcentrum Ratownicze oznacza się skrótem:

A. RSC

B. OSC

C. RCC

27. Stację nadbrzeżną zaangażowaną w akcję SAR oznacza się skrótem:

A. RSC

B. OSC

C. CRS

28. Jednostkę koordynującą poszukiwanie i ratowanie oznacza się skrótem:

A. RSC

B. OSC

C. RCC

29. Zalecanymi kanałami VHF do łączności w akcjach SAR s_:

A. 26

B. 16

C. 6

31. Alarmowanie w niebezpieczeństwie zawiera:

A. identyfikację i pozycję jednostki zagrożonej

B. identyfikację, pozycję jednostki zagrożonej i liczbę osób na pokładzie jednostki

C. znak wywoławczy, pozycję jednostki zagrożonej i liczbą rannych

32. Alarmowanie w niebezpieczeństwie DSC adresowane jest:

A. jedynie do najbliższej stacji nadbrzeżnej

B. do wszystkich stacji

C. jedynie do najbliższej stacji statkowej

33. Operator stacji statkowej po odbiorze pośredniego alarmowania DSC nadanego przez stację nadbrzeżną powinien:

A. potwierdzić odbiór za pomocą DSC

B. potwierdzić odbiór za pomocą radiotelefonii

C. tylko dokonać zapisu w dzienniku radiowym

34. Operator stacji statkowej może nadać pośrednie alarmowanie w niebezpieczeństwie w sytuacji gdy:

A. jednostka zagrożona sama nie jest w stanie nadać alarmowania

B. tylko na prośbę stacji zagrożonej

C. tylko na polecenie RCC

35. W zakresie VHF, operator stacji statkowej może nadać pośrednie alarmowanie DSC po odbiorze alarmowania DSC:

A. nigdy nie wolno mu tego uczyni_

B. tylko na prośbę stacji zagrożonej

C. gdy osoba odpowiedzialna za jednostkę uzna, iż wymagana jest dalsza pomoc dla jednostki zagrożonej

36. Operator stacji nadbrzeżnej może nadać potwierdzenie odbioru alarmowania DSC za pomocą:

A. tylko DSC

B. radiotelefonii lub DSC

C. tylko radiotelefonii

37. Przed każdym wywołaniem poprzedzającym korespondencje w niebezpieczeństwie należy użyć sygnału niebezpieczeństwa:

A. PAN PAN

B. MAYDAY

C. MAYDAY MAYDAY MAYDAY

38. Stację zakłócającą korespondencję w niebezpieczeństwie może uciszać:

A. tylko RCC

B. każda stacja statkowa i nadbrzeżna

C. OSC

39. Sygnałem uciszania stacji zakłócającej korespondencje w niebezpieczeństwie jest sygnał:

A. PAN PAN

B. SEELONCE MAYDAY

C. MAYDAY

40. Informację o zakończeniu korespondencji w niebezpieczeństwie może nadać:

A. tylko RCC

B. każda stacja statkowa i nadbrzeżna

C. OSC

41. Sygnałem zakończenia korespondencji w niebezpieczeństwie jest sygnał:

A. PAN PAN

B. SEELONCE MAYDAY

C. SEELONCE FEENEE

42. Korespondencję na miejscu akcji ratunkowej kieruje:

A. RCC

B. wyłącznie stacja nadbrzeżna

C. OSC

43. Korespondencją koordynacyjną SAR kieruje:

A. RCC

B. OSC

C. jedynie stacja nadbrzeżna

44. Łączność pilną stosuje się dla uzyskania:

A. porady i pomocy medycznej

B. jedynie pomocy medycznej

C. ostrzeżeń meteorologicznych

45 . W zakresie VHF, wywołanie pilne DSC można nadać na kanale:

A. 26

B. 13

C. 70

46. Wywołanie pilne DSC powinno zawierać kategorię:

A. URGENCY

B. SAFETY

C. DISTRESS

47. Przy braku potwierdzenia odbioru wywołania pilnego DSC do jednej stacji, może być ono powtórzone po:

A. 3 a następnie 10 minutach

B. 5 a następnie 10 minutach

C. 5 a następnie 15 minutach

48. Radiotelefonicznym sygnałem pilności jest sygnał:

A. URGENCY

B. PAN PAN

C. DISTRESS

49. W radiotelefonii sygnał pilności wymawia się:

A. 1 raz

B. 2 razy

C. 3 razy

50. Łączność ostrzegawczą stosuje się dla:

A. nadania porady medycznej

B. odbioru ostrzeżeń pogodowych

C. nadania alarmowania w niebezpieczeństwie

51. W zakresie VHF, wywołanie ostrzegawcze DSC można nadać na kanale:

A. 12

B. 6

C. 70

52. Wywołanie ostrzegawcze DSC powinno zawierać kategorie:

A. URGENCY

B. SAFETY

C. DISTRESS

53. Radiotelefonicznym sygnałem ostrzegawczym jest sygnał:

A. URGENCY

B. PAN PAN

C. SECURITE

54. W radiotelefonii sygnał ostrzegawczy wymawia się:

A. 1 raz

B. 2 razy

C. 3 razy

55. Jeżeli urządzenie DSC nie jest podłączone do urządzeń nawigacyjnych, operator powinien wprowadzać do niego aktualną pozycję statku co najmniej:

A. co 1 godzinę

B. 2 razy na dobę

C. co 4 godziny

56. W zakresie VHF, radiotelefoniczne wezwanie w niebezpieczeństwie powinno być nadane na kanale:

A. 13

B. 16

C. 6

57. Wezwanie w niebezpieczeństwie nadane na kanale 16 VHF powinno rozpoczynać się od wywołania zawierającego sygnał niebezpieczeństwa MAYDAY wymówiony:

A. 1 raz

B. 2 razy

C. 3 razy

58. Zawiadomienie w niebezpieczeństwie nadane na kanale 16 VHF powinno rozpoczynać się od sygnału niebezpieczeństwa MAYDAY wymówionego:

A. 1 raz

B. 2 razy

C. 3 razy

59. Potwierdzenie odbioru zawiadomienia w niebezpieczeństwie nadanego na kanale 16 VHF powinno być nadane na kanale:

A. 13

B. 26

C. 16

60. Potwierdzenie odbioru zawiadomienia w niebezpieczeństwie nadane na kanale 16 VHF powinno rozpoczynać się od sygnału niebezpieczeństwa MAYDAY wymówionego:

A. 1 raz

B. 2 razy

C. 3 razy

61. Nadanie radiotelefonicznego zawiadomienia o niebezpieczeństwie przez stację w nim nie będącą powinno być poprzedzone sygnałem:

A. MAYDAY

B. MAYDAY MAYDAY MAYDAY

C. MAYDAY RELAY

62. Sygnał pilności PAN PAN należy stosować przed wywołaniem dotyczącym:

A. wypadnięcia człowieka za burtę

B. uzyskania porady medycznej

C. uzyskania ostrzeżenia nawigacyjnego

63. Jeżeli stacja statkowa VHF nie posiada urządzenia DSC, wywołanie pilne (PAN PAN) powinno być nadane na kanale:

A. 12

B. 6

C. 16

64. Sygnał ostrzegawczy SECURITE należy stosować przed wywołaniem dotyczącym:

A. wypadnięcia człowieka za burtę

B. uzyskania porady medycznej

C. nadania ostrzeżenia

65. Jeżeli stacja statkowa VHF nie posiada urządzenia DSC, wywołanie ostrzegawcze (SECURITE) powinno być nadane na kanale:

A. 12

B. 6

C. 16

66. Kanał 75 VHF jest kanałem:

A. do łączności w niebezpieczeństwie

B. zabronionym dla zwykłej łączności publicznej

C. bezpieczeństwa

67. Kanał 76 VHF jest kanałem:

A. do łączności w niebezpieczeństwie

B. zabronionym dla zwykłej łączności publicznej

C. bezpieczeństwa

68. Kanał 15 VHF w pierwszej kolejności jest kanałem:

A. do łączności w niebezpieczeństwie

B. zabronionym dla łączności publicznej

C. do łączności wewnątrzstatkowej z mocą zredukowaną do 1 W

69. Kanał 17 VHF w pierwszej kolejności jest kanałem:

A. do łączności wewnątrzstatkowej z mocą zredukowaną do 1 W

B. zabronionym dla łączności publicznej

C. do łączności w niebezpieczeństwie

70. Kanał 13 VHF w pierwszej kolejności jest kanałem:

A. do łączności związanej z bezpieczeństwem żeglugi

B. zabronionym dla łączności publicznej

C. wyłącznie do łączności międzystatkowej z mocą zredukowaną do 1 W



71. Kanał 16 VHF w pierwszej kolejności jest kanałem:

A. do łączności w niebezpieczeństwie

B. zabronionym dla łączności publicznej

C. do łączności międzystatkowej z mocą zredukowaną do 1 W

72. W zakresie VHF, testowanie urządzenia DSC polega na przeprowadzeniu testu:

A. „wewnętrznego”

B. „wewnętrznego i zewnętrznego”

C. „wewnętrznego albo zewnętrznego”

73. Testowanie „zewnętrzne” urządzenia DSC w zakresie VHF powinno być przeprowadzane:

A. codziennie

B. raz w tygodniu

C. zabronione jest takie testowanie

74. W zakresie VHF, odwołanie fałszywego alarmowania DSC powinno być nadane na kanale:

A. 13

B. 70

C. 16

75. Odwołanie fałszywego alarmowania nadanego za pomocą DSC powinno być skierowane:

A. do najbliższej stacji nadbrzeżnej

B. do najbliższej stacji statkowej

C. do wszystkich stacji

76. Odwołanie fałszywego alarmowania nadanego za pomocą EPIRB powinno być skierowane do:

A. stacji nadbrzeżnej

B. najbliższej stacji statkowej

C. wszystkich stacji

77. Odwołując fałszywe alarmowanie należy podać następujące informacje:

A. pozycję jednostki, rodzaj odwoływanego alarmowania, godzinę nadania i odwołania fałszywego alarmowania

B. rodzaj odwoływanego alarmowania, godzinę nadania i ostatni port postoju jednostki

C. tylko godzinę nadania fałszywego alarmowania i ostatni port postoju jednostki

78. Nadając wywołanie publiczne DSC należy wybrać priorytet (kategorie):

A. DISTRESS

B. URGENCY

C. ROUTINE

79. Stacja statkowa VHF nadając wywołanie publiczne DSC do innej stacji statkowej powinna użyć kanału:

A. 70

B. 67

C. 26

80. Stacja statkowa nadając wywołanie publiczne DSC do innej stacji statkowej:

A. zawsze powinna podać kanał roboczy

B. nie powinna podawać kanału roboczego

C. może podać kanał roboczy

81. Stacja statkowa nadając wywołanie publiczne DSC do stacji nadbrzeżnej:

A. powinna podać kanał roboczy

B. nie powinna podawać kanału roboczego

C. może podać kanał roboczy

82. Po przejęciu na kanał roboczy, łączność publiczną inicjuje:

A. stacja wywołująca za pomocą DSC

B. zawsze stacja wywoływana za pomocą DSC

C. stacja wywoływana za pomocą DSC jeżeli tak podano w wywołaniu DSC

82. Stacja statkowa VHF nadając wywołanie publiczne do innej stacji statkowej może użyć kanału:

A. 25

B. 70

C. 26

84. Stacja statkowa VHF nadając wywołanie publiczne do stacji nadbrzeżnej może użyć kanału:

A. 15

B. 70

C. 6

85. Radiotelefoniczne wywołanie publiczne w zakresie VHF powinno mieć formę:

A. nazwa stacji wywoływanej /1x This is nazwa stacji wywołującej /2x

B. nazwa stacji wywoływanej /1x This is nazwa stacji wywołującej /3x

C. nazwa stacji wywoływanej /2x This is nazwa stacji wywołującej /2x86. Radiotelefoniczna odpowiedź na wywołanie publiczne w zakresie VHF powinno mieć formę:

A. nazwa stacji wywołującej /1x This is nazwa stacji wywoływanej /2x

B. nazwa stacji wywoływanej /4x This is nazwa stacji wywołującej /4x

C. nazwa stacji wywołującej /2x This is nazwa stacji wywoływanej /2x


87. Stacja statkowa VHF, gdy znajduje się w morzu, powinna utrzymywać ciągły nasłuch radiowy na kanałach:

A. 26

B. 70

C. 6

88. W łączności stacji statkowej ze stacją nadbrzeżną, o przebiegu korespondencji decyduje:

A. stacja statkowa

B. RCC

C. stacja nadbrzeżna

89. Wykaz korespondencji (traffic list) nadawany jest przez:

A. stację statkową

B. RCC

C. stację nadbrzeżną

90. Jeżeli wywoływana stacja nie odpowiada na wywołanie publiczne DSC, kolejne można powtórzyć po:

A. 3 minutach

B. 5 minutach

C. 8 minutach

91. Jeżeli wywoływana stacja nie odpowiada na radiotelefoniczne wywołanie publiczne, kolejne można powtórzyć po:

A. 3 minutach

B. 5 minutach

C. 2 minutach

92. Jednostka pływająca może zrealizować radiotelefoniczną łączność publiczną z abonentem telekomunikacyjnej sieci lądowej:

A. bezpośrednio przez telekomunikacyjną sieć lądową

B. za pośrednictwem innej, większej stacji

Komentarze
ufffff! Robert Hoffman z dnia: 2007-06-04 15:15:16
Odp: ufffff! ulżyło. Marek Popiel z dnia: 2007-06-05 13:03:25
Sens Paweł Ziemba z dnia: 2007-06-04 17:44:04
Odp: Sens Krzysztof Niespał z dnia: 2007-06-05 11:47:47
Uznawalność Paweł Ziemba z dnia: 2007-06-05 15:04:48
Odp: Uznawalność Krzysztof Niespał z dnia: 2007-06-05 17:10:45
Odp: Odp: Sens Piotr Nowacki z dnia: 2007-06-05 15:06:08
Odp: Odp: Odp: Sens Tomasz Piasecki z dnia: 2007-06-06 00:11:20
PYTANIE Roman Gonczarko z dnia: 2007-06-04 18:53:55
bzdury Maciek"S"Kotas z dnia: 2007-06-04 19:19:19
A może tak troche prościej .....? Bury Kocur z dnia: 2007-06-04 23:11:58
Odp: A może tak troche prościej .....? Krzysztof Bienkowski z dnia: 2007-06-05 00:07:16
Odp: Odp: A może tak troche prościej .....? Jacek Woźniak z dnia: 2007-06-05 12:04:42
Odp: A może tak troche prościej .....? Jerzy Makieła z dnia: 2007-06-05 13:37:04
Odp: Odp: A może tak troche prościej .....? Jacek Woźniak z dnia: 2007-06-05 13:59:20
Odp: Odp: A może tak troche prościej .....? Edward Zając z dnia: 2007-06-05 14:57:53
PRL trwa i trzyma się mocno Kuba Meisner z dnia: 2007-06-05 00:00:01
Erudyta się znalazł... Ryszard Sobkowski z dnia: 2007-06-05 22:49:23
Odp: Erudyta się znalazł... jacek Woźniak z dnia: 2007-06-06 21:07:27
Nie byłem w stanie przeczytać Mariusz Główka z dnia: 2007-06-05 23:59:36
Ślepy zegarmistrz Sławomir Brzezowski z dnia: 2007-06-07 08:34:36
i to nie PZŻ wymyslił Krzysztof Kwasniewski z dnia: 2007-06-07 12:06:38
kurs modelowy IMO rysiek xxx z dnia: 2007-06-16 18:03:07
Odp: kurs modelowy IMO Roman XXX z dnia: 2007-06-18 18:23:47
Odp: kurs modelowy IMO Krzysztof Niespał z dnia: 2007-06-18 21:20:00
... zobaczę sam ... Jerzy Wróbel z dnia: 2007-06-24 16:17:33