Motto: "do odczytania godziny nie jest potrzebna znajomość konstrukcji zegarka"
Motto jest oczywistością. Kpt. Krzysztof Bieńkowski w "cywilu" jest akademickim pracownikiem dydaktyczno-naukowym i to jak na razie z tytułem doktora nauk technicznych. Czyli na dydaktyce znać się musi. "Po mojemu" - dydaktyka to sztuka, czyli jak najprościej przedstawić nawet kwestie trudne. Chodzi o to, aby spraw nie zagmatwać, aby ograniczyć się tylko do tego co jest WAŻNE. Nie macie pojęcia jak mnie denerwują w każdym żeglarskim podręczniku opisy i rysunki jak działa GPS. A gówno (pardon) mnie to obchodzi!! Mnie interesują WYŁĄCZNIE odczyty: pozycji, kierunku, prędkości ETA itd.
Gdy wspominam mój dawno, dawno odbyty kurs na ograniczone do UKF świadectwo "radiooperatora w słuzbie morskiej", na którym wykładowcy Wyższej Szkoły Morskiej (dziś Akademia Morska) wykładali nam cała teorię radiokomunikacji, a egzaminatorzy z PIR-u (pod kierunkiem fatalnej sławy - niejakiego Andrzeja Molińskiego) przepytywali nas między innymi z częstotliwosci wszystkich kanałów, sposobów obliczania nalezności za rozmowy (w frankach szwajcarskich) czy obsługi "pedałówki", czyli radiostacji szalupowej - to łzy mi sie kręcą. Egzamin zdałem za drugim razem. Oblano wówczas 85% kursantów, mimo ze prawie wszyscy mieli wyższe wykształcenie techniczne. Podręczników, ani skryptów nie było - oczywiscie specjalnie, bo prowadzenie kursów i wielokrotne oblewanie słuchaczy przynosiło konkretme, stałe i spore dochody. Jeszcze nie było wtedy PITów, ani Izb Skarbowych.
Tak było ze wszystkim - Melchior Wańkowicz po powrocie do Polski z powojennej emigracji przez rok jeździł samochodem legitymujac się amerykańskim prawem jazdy. Ale po roku, dokument ekspirował validity i trzeba było pójść na egzamin. Pierwsze pytanie - jak działa mechanizm przyśpieszacza zapłonu ? Pan Wańkowicz uśmiechnął się z wyższością i wyjaśnił - widzicie państwo, w tym moim samochodzie, pod maska siedzi taki ogromny, czarny diabeł, którego ogon wchodzi do wnętrza samochodu w postaci pedału gazu Jak ja mu na ten ogon nadepnę z całej siły, to auto mi spod tyłka po prostu się wyrywa. Konsternacja, cisza - wreszcie Przewodniczący orzeka - dziękujemy, bardzo dobra odpowiedź, więcej pytań nie mamy. Słynny pisarz mógł sobie pozwolić na zademonstrowanie, ze jego ten przyśpieszacz zapłonu ZUPEŁNIE nie interesuje. A Przewodniczacy Komisji, mimo, ze było to za głębokiego PRL - stanął na wysokości zadania. A może to był sam inż. Rychter ? To by sprawę wyjaśniało.
No, a jak to jest dzisiaj ? Krzysztof ma obiekcje (ja z nim).
Żyjcie wiecznie i nie zapominajcie o kliknięciu tutaj:
Don Jorge
PS - przeróbkę pisma "obrazkowego" (pdf) na format literowy (Word) dokonał "uniwersytecki zegarmistrz" Sławomir Brzezowski - dziękuję. Ja się nie znam na konstrukcji zegarków.
______________________
Drogi Jerzy,
Z zadowoleniem przyjąłem wiadomość o wprowadzeniu testowego trybu egzaminowania na świadectwo SRC. Jednak po zapoznaniu się z treścią pytań egzaminacyjnych (http://www.bip.uke.gov.pl/_gAllery/40/18/4018.pdf) mam mieszane uczucia.
Na stronie UKE znajdujemy informacje, że oficjalna lista pytań z 24 kwietnia, została zmieniona w dniu 31 maja:
"Podmiot udostępniający: Prezes UKE
Informację wytworzył: Henryk Suligowski
Data wytworzenia: 2007-04-24
Informację wprowadził: Marek Ambroziak
Data publikacji: 2007-04-24
Data ostatniej zmiany: 2007-05-31"
Rzeczywiście plik nosi nazwę sugerującą drugą wersję: pytania testowe na świadectwo SRC_v2.pdf
Zadaje sobie pytanie - jak osoby przystępujące do egzaminu mają się przygotować skoro po miesiącu pojawia się nowa lista pytań? Mam nadzieję, że to tylko choroba wieku dziecięcego i dojdziemy do normalności. Jak na razie druga wersja pytań, moim skromnym zdaniem, nadal zawiera wiele pytań budzących wątpliwości. Wątpliwa jest też treść niektórych pytań, sposób ich sformułowania a także poprawność językowa.
Wybrałem jedynie dwa przykłady:
1. „W skład systemu COSPAS-SARSAT wchodzi blok satelitów poruszających
się po orbitach polarnych. Które z poniższych stwierdzeń jest
prawdziwe:
A. wysokość orbit polarnych wynosi około 3000 km
B. wysokość orbit polarnych wynosi 850 - 1000 km
C. wysokość orbit polarnych wynosi około 240 km"
Zastanawiam się czy posiadacz świadectwa SRC ma wpływ na wysokość orbit satelitarnych? Czy wiedza ta ma jakiekolwiek znaczenie przy wzywaniu pomocy lub nawiązaniu łączności? Z mojego punktu widzenia satelity COSPAS-SARSAT mogą krążyć nawet wokół Jowisza, byleby spełniały zadania systemu GMDSS. Egzamin dla operatorów GMDSS to nie quiz dla miłośników i entuzjastów łączności satelitarnej – powinien sprawdzać jedynie niezbędną wiedzę.
2. „Do transmisji radiowej sygnału DSC w paśmie VHF stosuje się częstotliwość kanału:
A. 16-go
B. 70-go
C. 6-go"
Sądzę, że dokument publikowany przez państwowy Urząd powinien być przejrzany przez językoznawcę. Nie aspiruje do miana językoznawcy, ale zdałem maturę z polskiego i wiem, że liczebników porządkowych nie tworzy się w ten sposób.
Moje wątpliwości budzi także forma testu jednokrotnego wyboru z trzema odpowiedziami. Tego typu testy wychodzą z użycia jako słabo różnicujące poziom wiedzy. Wypełniając go bez czytania pytań mamy szansę na uzyskanie 33% poprawnych odpowiedzi.
Zachęcam żeglarzy do lektury listy pytań i nadsyłania krytycznych uwag do UKE. Być może trzecia wersja będzie lepsza.
Żyj wietrznie
Krzysztof Bieńkowski
PS: Serdeczne gratulacje z okazji przyznania Nagrody im. L. Teligi i najlepsze życzenia na dziesieciolecie Subiektywnej Witryny!
____________________
Świadectwo operatora łączności bliskiego zasięgu (GMDSS) w służbie radiokomunikacyjnej morskiej i żeglugi śródlądowej
Zestaw pytań do testów wyboru
OGÓLNA WIEDZA O SYSTEMIE, PODSYSTEMACH I URZĄDZENIACH RADIOWYCH GMDSS
1. Utworzony system GMDSS pozwala na:
A. automatyczne ustanawiania połączeń radiokomunikacyjnych
B. automatyczne ustanawiania połączeń za pomocą kodu sekwencyjnego
C. ręczne ustanawiania radiotelegraficznych połączeń statek-ląd
2. System GMDSS do alarmowania stosuje:
A. radiotelegrafie na kanale 16
B. radiotelegrafie na kanale 70
C. cyfrowe selektywne wywołanie
3. Koncepcja systemu GMDSS pozwala na organizację ratownictwa przez:
A. statki będące w okolicy katastrofy
B. centrum poszukiwań SAR
C. statki w porozumieniu z RCC i SAR
4. Definicja obszaru morza A1 to:
A. A1- obszar w promieniu 20 mil morskich od nadbrzeżnej stacji VHF w którym statki mają możliwość pewnej i skutecznej łączności radiowej
B. Obszar A1 to obszar w otoczeniu radiotelegraficznej stacji VHF pracującej na częstotliwości 156,8 MHz (kanał 16)
C. Poprzez obszar A1 definiowana jest powierzchnia morza, w której statek może realizować łączność alarmowania za pomocą cyfrowego selektywnego wywołania prowadzonej w kanale 70 (156, 525 MHz) morskiego pasma VHF
5. Średni zasięg łączności alarmowej za pomocą DSC w obszarze A1 wynosi:
A. 10 mil morskich
B. 20 mil morskich
C. 50 mil morskich
6. Nadawanie sygnałów alarmowych w GMDSS w obszarze A1 jest możliwe za pomocą:
A. NAVTEX
B. DSC
C. EGC
7. Do nadawania sygnałów alarmowych w obszarze A1 stosowane są:
A. kanał 13
B. kanał 6
C. kanał 70
8. Realizacja komunikacji dla celów pilnych jest możliwa z wykorzystaniem systemów:
A. DSC
B. MSI
C. EGC
9. Realizacja komunikacji dla celów bezpieczeństwa jest możliwa z wykorzystaniem systemów:
A. DSC
B. WWNWS
C. MSI
10. Informacje zawarte w sygnale alarmowym to:
A. długość statku i wyporność
B. rodzaj zagrożenia i położenie geograficzne
C. rodzaj przewożonego ładunku
11. Łączność koordynacyjna to łączność do:
A. zapewnienia koordynacji działań statków i lotnictwa
B. koordynacji ruchu statku
C. koordynacji kolejności działań środków radiokomunikacyjnych
12. Łączność na miejscu akcji jest utrzymywana z wykorzystaniem częstotliwości:
A. 8414 kHz
B. 156,8 MHz
C. 9 GHz
13. Uzyskanie namiaru na transponder radarowy SART uzyskuje się za pomocą radaru pracującego na częstotliwości:
A. 9 GHz
B. 3 GHz
C. 12 GHz
14. Rozpowszechnianie morskich informacji bezpieczeństwa dotyczy:
A. informacji komercyjnych
B. pilnych informacji nawigacyjnych i meteorologicznych
C. prognoz optymalnych częstotliwości propagacyjnych
15. Realizacja łączności pomiędzy dwoma mostkami statków jest możliwa za pomocą:
A. radiotelefonii na częstotliwości 2182 kHz
B. radiotelefonii na kanale 6 i 13
C. radiotelefonii na kanale 70
16. W skład wyposażenia statku pływającego w obszarze A1 wchodzi:
A. urządzenie nadawczo-odbiorcze na kanale 70
B. urządzenie nadawczo-odbiorcze na częstotliwości 2187,5 kHz
C. urządzenie nadawczo-odbiorcze na częstotliwości 406 MHz
17. System cyfrowego selektywnego wywołania to system:
A. do transmisji ostrzeżeń pogodowych
B. do transmisji ostrzeżeń nawigacyjnych
C. do automatycznego ustanawiania połączeń radiowych i alarmowania
18. Do transmisji radiowej sygnału DSC w paśmie VHF stosuje się częstotliwość kanału:
A. 16-go
B. 70-go
C. 6-go
19. Do transmisji radiowej sygnału DSC w paśmie VHF stosuje się:
A. modulację amplitudy dwuwstęgową DSB
B. modulację amplitudy jednowstęgową SSB
C. modulację fazy
20. Czas trwania całkowitego pojedynczego wywołania DSC w paśmie VHF wynosi:
A. 6,2 s - 7,2 s
B. 0,45 s - 0,63 s
C. 3 s - 4 s
21. Adres numeryczny w DSC to:
A. 9-cio cyfrowy identyfikator składający się z 9-cio cyfrowej liczby dziesiętnej. Numer ten nazywany jest identyfikatorem morskiej służby ruchomej (MMSI)
B. 10-cio cyfrowy identyfikator składający się z 9-cio cyfrowej liczby dziesiętnej uzupełnionej zerem na dziesiątej pozycji
C. 10-cio cyfrowy identyfikator składający się z 8-cio cyfrowej liczby dziesiętnej uzupełnionej zerem na dziewiątej pozycji. Numer ten nazywany jest identyfikatorem morskiej służby ruchomej (MMSI) który zawiera tzw. MID
22. Prawidłowe adresy to:
A. do adresowania pojedynczej stacji statkowej 261001021, do grupy statków 026101143, do stacji nadbrzeżnej 002320018
B. do adresowania pojedynczej stacji statkowej 261001021, do grupy statków 0026101145, do stacji nadbrzeżnej 02320018
C. do adresowania pojedynczej stacji statkowej 261001021, do grupy statków 026101143, do stacji nadbrzeżnej 0002320015
23. Pole „kategorii” definiuje:
A. priorytet sekwencji wywoławczej
B. adres sekwencji wywoławczej
C. zastosowany rodzaj adresu
24. W polu „informacja” dla wywołań w niebezpieczeństwie należy umieścić:
A. Wiadomość pierwsza - rodzaj niebezpieczeństwa jakie zagraża statkowi. Wiadomość druga - pozycja geograficzna statku, który znajduje się w niebezpieczeństwie. Wiadomość trzecia - informacja o czasie, w którym pozycja była określana. Wiadomość czwarta – rodzaj późniejszej komunikacji (telefonia lub wydruk bezpośredni)
B. Wiadomość pierwsza - informacje jaki rodzaj pomocy jest oczekiwany przez statek. Wiadomość druga - pozycja geograficzna statku, który znajduje się w niebezpieczeństwie. Wiadomość trzecia - informacja o czasie, w którym pozycja była określana. Wiadomość czwarta – rodzaj późniejszej komunikacji (telefonia lub wydruk bezpośredni)
C. Wiadomość pierwsza - opis rodzaju niebezpieczeństwa jakie zagraża statkowi. Wiadomość druga - pozycja geograficzna statku, który znajduje się w niebezpieczeństwie. Wiadomość trzecia - informacja o czasie, w którym pozycja była określana. Wiadomość czwarta – jakie środki ratunkowe posiada statek
25. Określ jakie powinny być czynności operatora przy realizacji alarmu:
A. Wprowadzenie:
- pożądanego rodzaju późniejszej komunikacji
- pozycji statku- jeżeli czas na to pozwoli
- czasu określania pozycji – o ile nie jest wprowadzony automatycznie
- rodzaju niebezpieczeństwa zagrażającego statkowi
Wybranie częstotliwości niebezpieczeństwa, którą ma zamiar użyć
Zainicjowanie próby wywołania w niebezpieczeństwie
B. Wprowadzenie:
- pożądanego rodzaju późniejszej komunikacji
- pozycji statku - jeżeli czas na to pozwoli
- czasu określania pozycji – o ile nie jest wprowadzony automatycznie
- rodzaju niebezpieczeństwa zagrażającego statkowi
Wybranie rodzaju komunikacji, aparatury
Zainicjowanie próby wywołania w niebezpieczeństwie
C. Wprowadzenie:
- pożądanego rodzaju późniejszej komunikacji
- pozycji statku- jeżeli czas na to pozwoli
- rodzaju niebezpieczeństwa zagrażającego statkowi
Wybranie częstotliwości niebezpieczeństwa, którą ma zamiar użyć
Zainicjowanie próby wywołania w niebezpieczeństwie
26. Zasady potwierdzania odbioru wywołania w niebezpieczeństwie to:
A. potwierdzenie odbioru wywołania w niebezpieczeństwie powinno być zainicjowane ręcznie- na tej samej częstotliwości na której odebrano to wywołanie z opóźnieniem co najmniej jednominutowym
B. potwierdzenie odbioru wywołania w niebezpieczeństwie powinno być zainicjowane ręcznie- na tej samej częstotliwości na której odebrano to wywołanie z opóźnieniem - nie większym jednak niż 2,75 min C. potwierdzenie odbioru wywołania w niebezpieczeństwie powinno być zainicjowane ręcznie na częstotliwości kanału 70
27. Pośredniczenie w przekazywaniu alarmu w niebezpieczeństwie w paśmie VHF polega na:
A. nadaniu typu pośrednictwo w niebezpieczeństwie do właściwej stacji nadbrzeżnej
B. nadaniu typu pośrednictwo w niebezpieczeństwie do wszystkich statków
C. nadaniu typu pośrednictwo w niebezpieczeństwie do wszystkich stacji nadbrzeżnych
28. Przedstaw możliwości stosowania kanałów DSC w korespondencji publicznej w paśmie VHF.
A. w paśmie VHF kanał 70 stosowany jest zarówno do wywołań DSC w niebezpieczeństwie jak i do celów zapewnienia bezpieczeństwa. Jest również stosowany do wywołań DSC w celu zrealizowania korespondencji publicznej
B. w paśmie VHF kanał 70 nie może być stosowany w celu zrealizowania korespondencji publicznej
C. w paśmie VHF kanał 70 nie może być stosowany do celów zapewnienia bezpieczeństwa
29. Testowanie aparatury DSC na kanale 70 może być realizowane:
A. tak często jak to jest niezbędne
B. jeden raz w ciągu doby
C. testowanie zewnętrzne kanału 70 jest zabronione
30. System NAVTEX służy do:
A. transmisji map synoptycznych
B. transmisji ostrzeżeń nawigacyjnych
C. łączności z publiczną siecią telefoniczną
31. Stacje systemu NAVTEX pracuj_ na częstotliwości:
A. 2177 kHz
B. 490 kHz
C. 156,8 MHz
32. Podstawową częstotliwością transmisji w systemie NAVTEX jest:
A. 518 kHz
B. 4125 kHz
C. 500 kHz
33. Zasięg stacji systemu NAVTEX wynosi:
A. 50-100 Mm
B. 350 – 1000 Mm
C. 200 – 400 Mm
34. Zasięg stacji systemu NAVTEX jest największy:
A. w dzień
B. w nocy
C. rano
35. W jaki sposób dokonuje się w odbiorniku NAVTEX ustawienia stacji:
A. przez wpisanie nazwy stacji
B. przez podanie pozycji geograficznej odbiornika
C. przez ustawienie litery odpowiadającej nazwie stacji
36. W jaki sposób dokonuje się w odbiorniku NAVTEX ustawienia rodzaju odbieranych informacji:
A. przez wpisanie numeru informacji
B. przez ustawienie litery odpowiadającej typowi informacji
C. w odbiorniku nie ma możliwości wyboru odbieranych informacji
37. „ZCZC JA23” w nagłówku komunikatu odebranego ze stacji NAVTEX oznacza że:
A. komunikat nadany został przez stację „A”
B. komunikat nadany został przez stację „J”
C. komunikat dotyczy ostrzeżenia meteorologicznego
38. „ZCZC UB66” w nagłówku komunikatu odebranego ze stacji NAVTEX oznacza że:
A. komunikat nadany został przez stację „U”
B. komunikat nadany został przez stację „J”
C. komunikat dotyczy ostrzeżenia nawigacyjnego
39. Jakie komunikaty będą zawsze odbierane przez odbiornik systemu NAVTEX:
A. ostrzeżenia meteorologiczne
B. prognozy pogody
C. raporty lodowe
40. Druga litera B w nagłówku komunikatu stacji NAVTEX (np. LB47) oznacza, że jest to:
A. ostrzeżenie meteorologiczne
B. informacja dotycząca ataku piratów
C. prognoza pogody
41. Stacje systemu NAVTEX nadaj_ komunikaty:
A. dwa razy na dobę
B. o godz. 0700 i 2300 UTC
C. nie częściej niż co cztery godziny
42. Sekwencja „NNN” w wydruku komunikatu odbiornika NAVTEX oznacza:
A. komunikat pilny
B. komunikat odebrany poprawnie
C. komunikat odebrany niepoprawnie
43. Sekwencja „NNNN” w wydruku komunikatu odbiornika NAVTEX oznacza:
A. komunikat pilny
B. komunikat który odebrany został ze stopą błędu mniejszą od 4%
C. komunikat odebrany niepoprawnie
44. Komunikaty transmitowane na częstotliwości 518 kHz nadawane są w języku:
A. angielskim
B. angielskim i francuskim
C. w języku państwa, z terenu którego nadaje stacja NAVTEX
45. „ZCZC BB01” w nagłówku komunikatu odebranego ze stacji NAVTEX oznacza:
A. ostrzeżenie nawigacyjne
B. ostrzeżenie meteorologiczne
C. komunikat nadany został dla obszaru morza A1
46. Odbiornik systemu NAVTEX odbiera i drukuje:
A. wszystkie komunikaty z zaprogramowanych stacji
B. wszystkie komunikaty dotyczące ostrzeżeń_ nawigacyjnych meteorologicznych i informacji o akcjach SAR z wszystkich stacji w zasięgu odbioru
C. wszystkie komunikaty dotyczące ostrzeżeń nawigacyjne, meteorologicznych i informacji o akcjach SAR z zaprogramowanych stacji
47. Częstotliwość 490 kHz jest stosowana w systemie NAVTEX do:
A. transmisji komunikatów w obszarach tropikalnych
B. transmisji komunikatów w rejonach polarnych
C. transmisji komunikatów w językach innych niż angielski
48. W systemie NAVTEX sygnały transmitowane są:
A. w trybie teleksowym FEC
B. telegraficznie
C. głosowo
49. W nocy zasięg odbioru sygnałów w systemie NAVTEX jest:
A. większy niż w dzień
B. taki sam jak w dzień
C. mniejszy niż w dzień
50. W rejonach tropikalnych zasięg odbioru sygnałów transmitowanych na częstotliwości 518 kHz:
A. zależy od pory doby
B. wynosi 75 Mm
C. nie zależy od pory doby
51. Nadanie komunikatowi NAVTEX numeru 00 (np. JD00) spowoduje:
A. że komunikat o tym numerze zostanie zignorowany
B. że wszystkie odbiorniki NAVTEX znajdujące się w zasięgu stacji nadającej wydrukują tak oznaczony komunikat, niezależnie od dokonanego przez użytkownika ustawienia stacji
C. że komunikat nadany został o godz. 00:00
52. Stacje NAVTEX powtarzają w kolejnych transmisjach komunikaty:
A. tak długo, dopóki nie ustanie powód z którego dany komunikat jest nadawany
B. przez 7 dni
C. dwa razy
53. Informacje o rozmieszczeniu, zasięgach i czasach nadawania stacji NAVTEX można znaleźć w:
A. List of Radiodetermination and Special Service Station - ITU
B. Admirality List Of Radiosignals Vol. 1
C. List Of Ship Stations – ITU
54. Zainstalowanie na statku odbiornika systemu NAVTEX wymaga zgody:
A. Urzędu Komunikacji Elektronicznej
B. Urzędu Morskiego
C. żadnego z powyższych
55. Koordynatorem odpowiedzialnym za gromadzenie i dystrybucję morskich informacji bezpieczeństwa w obszarze polskiej strefy ekonomicznej jest:
A. Urząd Morski w Gdyni
B. Urząd Morski w Szczecinie
C. Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej
56. Informacje o transmisjach morskich informacji bezpieczeństwa za pomocą innych systemów niż NAVTEX znaleźć można w:
A. List of Radiodetermination and Special Service Station - ITU
B. Admirality List Of Radiosignals Vol. 1
C. Admirality List Of Radiosignals Vol. 5
57. W systemie GMDSS stosuje się radiopławy:
A. systemu COSPAS-SARSAT nadające sygnały na częstotliwości 406 MHz i 121,5 MHz
B. systemu INMARSAT-E pracujące w paśmie 1,6 GHz
C. systemu COSPAS-SARSAT nadające sygnały na częstotliwości 406 MHz i 243 MHz
58. W skład systemu COSPAS-SARSAT wchodzi blok satelitów poruszających się po orbitach polarnych. Czas obiegu Ziemi przez satelitę poruszającego się po orbicie polarnej wynosi:
A. około 105 minut
B. około 12 godzin
C. około 24 godziny
59. W skład systemu COSPAS-SARSAT wchodzi blok satelitów poruszających się po orbitach polarnych. Przelatujący satelita „widzi” z orbity radiopławę przez:
A. około 12-16 minut
B. około 3 minuty
C. około 30 minut
60. W skład systemu COSPAS-SARSAT wchodzi blok satelitów poruszających się po orbitach polarnych składający się z:
A. 3 satelitów
B. 5-6 satelitów
C. 12 satelitów
61. W skład systemu COSPAS-SARSAT wchodzi blok satelitów geostacjonarnych składający się z:
A. 3 satelitów
B. 12 satelitów
C. 5 satelitów
62. Do określenia położenia radiopławy w systemie COSPAS-SARSAT wykorzystujemy:
A. pomiar czasu przelotu sygnałów na trasie radiopława - satelita
B. pomiar czasu przelotu sygnałów na trasie radiopława – satelita – stacja LUT
C. zjawisko Dopplera
63. Bateria litowa zasilająca radiopławę powinna zapewni_:
A. nieprzerwaną pracę radiopławy przez 96 godzin
B. nieprzerwaną pracę radiopławy przez 48 godzin
C. nieprzerwaną pracę radiopławy do momentu odbioru sygnałów przez
satelitę
64. Sygnał o częstotliwości 121,5 MHz nadawany przez radiopławę systemu COSPAS-SARSAT służy do:
A. końcowego naprowadzania jednostek SAR na rozbitków (na radiopławę)
B. do rozwiązania problemu niejednoznaczności określanej pozycji
C. do lokalizacji położenia radiopław w obszarze pokrycia satelitów geostacjonarnych
65. Dokładność lokalizacji radioławy w systemie COSPAS-SARSAT wynosi:
A. około 5 km w przypadku wykorzystania sygnałów o częstotliwości 406 MHz
B. około 1 km w przypadku wykorzystania sygnałów o częstotliwości 406 MHz i 121,5 MHz
C. około 2 km w przypadku wykorzystania sygnałów o częstotliwości 121,5 MHz
66. Które z poniższych zdań jest prawdziwe?
A. zasięg wykrywania radiopław 121,5 MHz jest globalny
B. częstotliwość 121,5 MHz będzie śledzona przez segment satelitarny systemu COSPAS-SARSAT do 01.02.2009 r.
C. częstotliwość 121,5 MHz jest śledzona przez satelity geostacjonarne
67. Sygnały nadawane przez radiopławę na częstotliwości 406 MHz:
A. nadawane są przez około 0,5 sekundy i powtarzane co 2 minuty
B. nadawane są przez około 0,5 sekundy i powtarzane co 50 +/- 2,5 sekundy
C. zawierają dane armatora
68. Sygnały nadawane przez radiopławę na częstotliwości 406 MHz zawierają:
A. informacje o producencie radioławy
B. MID (Maritime Identification Digits) kod kraju
C. datę i czas uruchomienia radiopławy
69. Sygnały nadawane przez radiopławę na częstotliwości 406 MHz pozwalają na identyfikację statku z którego pochodzi radiopława na podstawie zakodowanego:
A. numeru MMSI
B. MID (Maritime Identification Digits) - kodu kraju
C. kodu armatora
70. Radiopława systemu COSPAS-SARSAT ma:
A. mieć wbudowany odbiornik GPS
B. mieć wbudowane źródło światła ciągłego
C. mieć wbudowany nadajnik do lokalizacji końcowego miejsca katastrofy (do naprowadzania jednostek SAR)
71. Radiopławy systemu COSPAS-SARSAT mogą być uruchomione:
A. automatycznie za pomocą zwalniaka hydrostatycznego, gdy statek tonie
B. przez wpisanie właściwego kodu
C. zdalnie z RCC
72. W przypadku uruchomienia radiopławy systemu COSPAS-SARSAT, czas jaki upływa od jej uruchomienia do powiadomienia RCC wynosi:
A. około 5 minut jeżeli radiopława znajduje się w zasięgu satelitów geostacjonarnych
B. około 15 minut jeżeli radiopława została uruchomiona w dzień
C. około 25 minut jeżeli radiopława została uruchomiona w nocy
73. Obieg informacji o alarmowaniu w systemie COSPAS-SARSAT przebiega wg schematu:
A. radiopława satelita biegunowy LUT MCC RCC jednostki SAR
B. radiopława satelita biegunowy LUT RCC jednostki SAR
C. radiopława satelita geostacjonarny LUT MCC RCC jednostki SAR
74. W celu dokonania rejestracji radiopławy należy:
A. zgłosić się do lokalnego oddziału Urzędu Komunikacji Elektronicznej
B. zgłosić się do właściwego terytorialnie Urzędu Morskiego
C. zgłosić się do MRCC Gdynia
75. Satelita biegunowy po odebraniu sygnałów z radiopławy 121,5 MHz:
A określa pozycję radiopławy i przekazuje tę informację do RCC
B określa pozycję radiopławy i przekazuje tę informację do stacji LUT
C retransmituje w czasie rzeczywistym odebrane z radiopławy sygnały do stacji LUT
76. Satelita biegunowy po odebraniu sygnałów z radiopławy 406 MHz:
A. określa pozycję radiopławy i przekazuje tę informację do LUT
B. retransmituje odebrane z radiopławy sygnały do satelity geostacjonarnego
C. retransmituje odebrane z radiopławy sygnały do stacji LUT
77. Określenie pozycji radiopławy w systemie COSPAS-SARSAT następuje w:
A. RCC
B. LUT
C. na pokładzie satelity biegunowego
78. Określenie pozycji radiopławy nadającej sygnały na częstotliwości 121,5 MHz możliwe jest w systemie COSPAS-SARSAT:
A. tylko w przypadku, gdy satelita widzi jednocześnie radiopławę i stację LUT
B. zawsze
C. tylko w obszarze A1
79. Testowanie radiopławy polega na:
A. wykonaniu raz w miesiącu testu zgodnie z instrukcją na obudowie radiopławy
B. ręcznym uruchomieniu radiopławy i sprawdzeniu, czy zareagowały RCC
C. wrzuceniu radiopławy do wody i sprawdzeniu, czy zacznie działać światło błyskowe
80. Końcowa lokalizacja radiopławy VHF DSC CH 70 możliwa jest dzięki:
A. namiarom radiowym dokonywanym przez jednostki SAR na częstotliwości kanału 70
B. wbudowanemu w radiopławę transponderowi radarowemu (SART)
C. nadawaniu przez radiopławę sygnałów akustycznych
81. W przypadku uruchomienia radiopławy w sytuacji ,gdy nie ma zagrożenia, należy:
A. natychmiast wyłączyć radiopławę
B. natychmiast wyłączyć radiopławę i powiadomić o zaistniałym fakcie najbliższe RCC
C. natychmiast wyłączyć radiopławę i powiadomi o zaistniałym fakcie znajdujące się w pobliżu statki)
82. Transponder radarowy służy do:
A. lokalizacji rozbitków na miejscu katastrofy
B. szybkiego powiadamiania RCC o katastrofie
C. wykrywania jednostek znajdujących się w pobliżu
83. Transponder radarowy współpracuje z radarami:
A. w paśmie S
B. w paśmie X
C. pracującymi w paśmie 3 GHz
84. Transponder radarowy nadaje swój sygnał:
A. natychmiast po włączeniu
B. po włączeniu i pobudzeniu przez radar pracujący w paśmie 9 GHz
C. po zanurzeniu w wodzie morskiej
85. 102. Zasięg transpondera radarowego zależy:
A. wysokości umieszczenia transpondera na tratwie ratunkowej
B. od tego czy nadaje w paśmie X czy S
C. od temperatury otoczenia
86. Przy wysokości umieszczenia transpondera radarowego 1 m i antenie radaru statku wykrywającego na wysokości 10 m-15 m, zasięg będzie wynosił:
A. około 12 mil
B. poniżej 2 mil
C. 5 do 7 mil
87. Maksymalny zasięg transpondera radarowego przy wykrywaniu z helikoptera wynosi:
A. 15 mil
B. 30-40 mil
C. 60 mil
88. Pojemność baterii transpondera radarowego powinna zapewnić pracę:
A. minimum 96 godz. w stanie gotowości plus 8 godz. nadawania
B. minimum 48 godz. w stanie gotowości plus 8 godz. nadawania
C. minimum 24 godz. w stanie gotowości plus 8 godz. nadawania
89. Sygnał z transpondera radarowego widziany jest na ekranie radaru w postaci:
A. jasnego kółka w pozycji transpondera
B. serii równo oddalonych od siebie kropek
C. jasnego trójkąta w pozycji transpondera
90. Transponder radarowy nadaje po pobudzeniu sygnał:
A. na stałej częstotliwości 9,5 GHz
B. w paśmie 9,2 – 9,5 GHz
C. w paśmie 9,0 – 9,4 GHz
91. Sygnał z transpondera radarowego widziany jest na ekranie radaru:
A. w postaci łuków przy odległości do rozbitków poniżej 1 mili
B. w postaci łuków przy odległości do rozbitków poniżej 3 mil
C. w postaci koncentrycznych okręgów przy odległości do rozbitków poniżej 5 mil
92. Sygnał z transpondera radarowego widziany jest na ekranie radaru:
A. w postaci koncentrycznych okręgów przy odległości do rozbitków poniżej 1 mili
B. w postaci koncentrycznych okręgów przy odległości do rozbitków poniżej 0,1 mili
C. w postaci koncentrycznych okręgów przy odległości do rozbitków poniżej 2 mil
93. Pozycję rozbitków na ekranie radaru wyznacza:
A. najdalsza kropka
B. najbliższy łuk
C. najdalszy łuk
94. Pozycję rozbitków na ekranie radaru wyznacza:
A. najdalsza kropka
B. najdalszy łuk
C. najbliższa kropka
95. Transponder radarowy nadaje swój sygnał w paśmie 9,2 – 9,5 GHz:
A. aby uzyskać większą odległość wykrywania
B. ponieważ trudno jest utrzymać stałą częstotliwość
C. by umożliwić współpracę z wszystkimi radarami w paśmie X
96. Rozbitkowie mogą poznać, że sygnał z transpondera radarowego został wykryty:
A. przez sygnalizację świetlną lub akustyczną na transponderze
B. ponieważ zostaną powiadomieni przez przenośny radiotelefon VHF
C. nie wiedzą czy zostali wykryci
97. Rozbitkowie mogą zwiększyć zasięg transpondera radarowego przez:
A. podgrzanie transpondera własnym ciałem
B. umieszczenie go jak najwyżej
C. załączanie transpondera w cyklu: minuta pracy, minuta przerwy
98. Przy wykrywaniu transpondera można wyeliminować zakłócenia od opadów przez:
A. zmianę zakresu
B. zmianę jasności zobrazowania
C. odstrojenie radaru
99. W sytuacji, gdy na ekranie radaru widoczne s_ łuki, można przywrócić kropki przez:
A. zmianę jasności zobrazowania
B. odstrojenie radaru
C. zmniejszenie wzmocnienia radaru
100. W radiotelefonii używana jest fala nośna:
A. prostokątna
B. trójkątna
C. sinusoidalna
101. Częstotliwość fali nośnej zależy od jej:
A. amplitudy
B. fazy
C. długości
102. Fala radiowa o częstotliwości 156 MHz ma długość:
A. około 20 metrów
B. około 15 metrów
C. około 2 metrów
103. Fala radiowa o długości 2 metrów ma częstotliwość:
A. 150 MHz
B. 1500 MHz
C. 1500 kHz
104. Fale z zakresu VHF to inaczej fale:
A. pośrednie
B. średnie
C. ultrakrótkie
105. Prędkość rozchodzenia się fal to:
A. 300 000 km/sec
B. 300 000 m/sec
C. 300 000 km/godz
106. Maksymalna moc statkowych radiotelefonów VHF wynosi:
A. 200 W
B. 5W
C. 25 W
107. Zmiana mocy radiotelefonu ma wpływ na:
A. słyszalność dalekich stacji
B. poziom szumów
C. jego zasięg
108. Funkcja podwójnego nasłuchu w radiotelefonie VHF pozwala na:
A. jednoczesny nasłuch dwóch dowolnych kanałów
B. jednoczesny nasłuch kanału 16 i 70
C. jednoczesny nasłuch kanału 16 i dowolnego roboczego
109. Przełączenie kanałów międzynarodowych na amerykańskie:
A. zmienia moc nadawania we wszystkich kanałach
B. zmienia niektóre kanały z simpleksowych na dupleksowe
C. zmienia niektóre kanały z dupleksowych na simpleksowe
110. Funkcja blokady szumów odcina szumy i zakłócenia od głośnika poprzez:
A. blokadę wzmacniacza wysokiej częstotliwości dla słabych sygnałów
B. blokadę wzmacniacza częstotliwości akustycznej dla słabych sygnałów
C. blokadę wzmacniacza wysokiej częstotliwości dla silnych sygnałów
111. Morskie pasmo VHF to częstotliwości w paśmie:
A. 156 – 174 MHz
B. 121,5 – 156 MHz
C. 156 – 162 kHz
112. Długość anteny nadajnika jest przede wszystkim uzależniona od:
A. mocy nadajnika
B. częstotliwości nadajnika
C. amplitudy napięcia
113. Regulacja głośności odbiornika VHF odbywa się przez:
A. zmianę wzmocnienia wzmacniacza akustycznego
B. zastosowanie blokady szumów
C. zmianę wzmocnienia wzmacniacza pośredniej częstotliwości
114. W akumulatorach kwasowych elektrolitem jest:
A. kwas siarkowy
B. wodny roztwór kwasu siarkowego
C. wodny roztwór kwasu solnego
115. W trakcie ładowania akumulatorów kwasowych wydzielane są gazy. Jest to:
A. wodór
B. chlor
C. azot
116. Na zaciskach kwasowego akumulatora statkowego o napięciu znamionowym 24 V zmierzone napięcie wynosi 21 V. Oznacza to, że:
A. akumulator jest całkowicie rozładowany
B. akumulator jest częściowo rozładowany
C. akumulator jest naładowany
117. Akumulatorów kwasowych nie wolno wyładowywać poniżej dopuszczalnego napięcia końcowego które wynosi:
A. 1,75 V/ogniwo
B. 1,95 V/ogniwo
C. 1,6 V/ogniwo
118. Gęstość elektrolitu w akumulatorach kwasowych jest miarą naładowania akumulatora. Zmierzona gęstość elektrolitu zwykłego akumulatora kwasowego w temperaturze 20º C wynosi 1,28 g/cm³. Oznacza to, że:
A. akumulator jest całkowicie rozładowany
B. akumulator jest częściowo rozładowany
C. akumulator jest całkowicie naładowany
119. Gęstość elektrolitu w akumulatorach kwasowych jest miarą naładowania akumulatora. Zmierzona gęstość elektrolitu zwykłego akumulatora kwasowego w temperaturze 20º C wynosi 1,10 g/cm³. Oznacza to, że:
A. akumulator jest całkowicie rozładowany
B. akumulator jest częściowo rozładowany
C. akumulator jest całkowicie naładowany
120. Akumulatory kwasowe powinny być ładowane prądem dziesięciogodzinnym. Oznacza to że:
A. nie wolno ładować akumulatora przez czas dłuższy niż 10 godzin
B. akumulator powinien być ładowany prądem wynoszącym 0,1 Q przez 10 godzin (Q – pojemność znamionowa akumulatora)
C. co 10 godzin należy robić przerwy w ładowaniu akumulatora
121. Maksymalny prąd ładowania akumulatora kwasowego nie powinien przekroczyć:
A. 1,0 Q (Q – pojemność znamionowa akumulatora)
B. 0,8 Q (Q – pojemność znamionowa akumulatora)
C. 0,5 Q (Q – pojemność znamionowa akumulatora)
122. Wraz ze spadkiem temperatury pojemność akumulatorów kwasowych:
A. nie zmienia się
B. spada o 0,5-1,0 % na stopień C
C. wzrasta o około 1 % na stopień C
123. Gęstość elektrolitu całkowicie naładowanego akumulatora kwasowego w tropiku jest:
A. mniejsza niż gęstość elektrolitu w temperaturze 20º C i wynosi 1,23 g/cm³
B. mniejsza niż gęstość elektrolitu w temperaturze 20º C i wynosi 1,15 g/cm³
C. taka sama jak w strefie umiarkowanej
124. Akumulatory kwasowe w przypadku wyłączenia z eksploatacji powinny być przechowywane w stanie:
A. naładowanym
B. całkowicie rozładowanym
C. naładowanym do 50 % pojemności znamionowej
125. W trakcie eksploatacji akumulatorów kwasowych zachodzi konieczność uzupełniania elektrolitu. Uzupełnianie elektrolitu polega na dolewaniu do poszczególnych cel akumulatora:
A. kwasu siarkowego
B. wody destylowanej
C. wody
126. W trakcie niewłaściwej eksploatacji akumulatorów kwasowych następuje ich zasiarczenie. Które z poniższych zjawisk świadczy o zasiarczeniu akumulatora:
A. niski poziom elektrolitu
B. silne grzanie elektrolitu w trakcie ładowania
C. nalot na zaciskach akumulatora
127. W używanych do zasilania urządzeń radiokomunikacyjnych na statkach zasadowych akumulatorach niklowo-kadmowych elektrolitem jest:
A. wodny roztwór kwasu siarkowego
B. wodny roztwór wodorotlenku potasu
C. wodorotlenek litu
128. W używanych do zasilania urządzeń radiokomunikacyjnych na statkach zasadowych akumulatorach niklowo-kadmowych gęstość elektrolitu wynosi:
A. 1,28-1,32 g/cm³
B. 1,17-1,19 g/cm³
C. 1,25-1,27 g/cm³
129. Napięcie znamionowe w używanych do zasilania urządzeń radiowych akumulatorach niklowo-kadmowych wynosi:
A. 1,2 V/ ogniwo
B. 1,05 V/ ogniwo
C. 1,85 V/ ogniwo
130. Końcowe napięcie ładowania w używanych do zasilania urządzeń radiowych akumulatorach niklowo-kadmowych wynosi:
A. 2,3 V/ ogniwo
B. 1,8 V/ ogniwo
C. 1,9 V / ogniwo
131. Znamionowe natężenie prądu ładowania używanych do zasilania urządzeń radiowych akumulatorów niklowo-kadmowych wynosi:
A. 0,1 Q (Q – pojemność znamionowa akumulatora)
B. 0,5 Q (Q – pojemność znamionowa akumulatora)
C. 0,25 Q (Q – pojemność znamionowa akumulatora)
132. Elektrolit w używanych do zasilania urządzeń radiowych akumulatorach niklowo-kadmowych wymienia się co:
A. sezon
B. rok
C. 2-3 lata
133. Akumulatory kwasowe charakteryzują się:
A. wyższą rezystancją wewnętrzną niż akumulatory zasadowe
B. wyższą sprawnością energetyczną niż akumulatory zasadowe
C. są mniej wrażliwe na niewłaściwą eksploatację niż akumulatory zasadowe
134. Baterie przeznaczone do zasilania przenośnych radiotelefonów awaryjnych VHF:
A. powinny posiadać pojemność zapewniającą co najmniej 8 godzin pracy radiotelefonu z pełną mocą w cyklu pracy 1:9 (6 sekund nadawanie, 6 sekund odbiór bez blokady szumów, 48 sekund odbiór z blokada szumów)
B. powinny posiadać pojemność zapewniającą co najmniej 48 godzin pracy radiotelefonu z pełną mocą w cyklu pracy 1:9 (6 sekund nadawanie, 6 sekund odbiór bez blokady szumów, 48 sekund odbiór z blokada szumów)
C. powinny posiadać pojemność zapewniającą co najmniej 8 godzin pracy radiotelefonu z pełną mocą
135. Baterie przeznaczone do zasilania awaryjnych transponderów radarowych (SART):
A. powinny posiadać pojemność zapewniającą co najmniej 96 godzin pracy w stanie czuwania i następnie umożliwiać nadawanie sygnałów przez 8 godzin
B. powinny posiadać pojemność zapewniającą co najmniej 96 godzin pracy
C. powinny posiadać pojemność zapewniającą co najmniej 48 godzin pracy w stanie czuwania i następnie umożliwiać nadawanie sygnałów przez 8 godzin
136. Baterie przeznaczone do zasilania radiopław awaryjnych:
A. powinny posiadać pojemność zapewniającą co najmniej 48 godzin pracy, w tym nadawania sygnałów do lokalizacji i zasilanie światła błyskowego
B. powinny posiadać pojemność zapewniającą co najmniej 96 godzin pracy, w tym nadawania sygnałów do lokalizacji i zasilanie światła błyskowego
C. powinny posiadać pojemność zapewniającą co najmniej 12 godzin pracy, w tym nadawania sygnałów do lokalizacji i zasilanie światła błyskowego
137. Który z wymienionych wzorów określa zależność pomiędzy prędkością propagacji fali (c [m/s]), jej częstotliwością (f [Hz]) i długością ( [m]):
A. f = c ·
B. f = / c
C. f = c /
138. Prędkość rozchodzenia się fali elektromagnetycznej w wolnej przestrzeni wynosi:
A. 340 m/s
B. 300 km/sek
C. 300 000 000 m/sek
139. W czasie 5 μs fala elektromagnetyczna przebywa dystans:
A. 3 km
B. 1,5 km
C. 750 m
140. Jaka jest długość fali w wolnej przestrzeni, jeżeli jej częstotliwość wynosi 2 MHz:
A. 150 m
B. 1500 m
C. 300 m
141. Od jakich czynników zależy zasięg łączności na falach VHF:
A. od wysokości anteny nadawczej i odbiorczej
B. od pory doby
C. od szerokości geograficznej
142. Jeżeli antena nadajnika radiotelefonu VHF znajduje się na maszcie o wysokości 100 metrów to zasięg stacji wynosi:
A. 10 km
B. 40 km
C. 100 km
143. Jeżeli antena nadajnika radiotelefonu VHF znajduje się na maszcie o wysokości 64 metrów to zasięg stacji wynosi:
A. 16 km
B. 32 km
C. 64 km
144. Jeżeli antena nadajnika radiotelefonu VHF znajduje się na maszcie o wysokości 100 metrów, zaś antena odbiornika usytuowana jest na wysokości 25 m to zasięg odbioru wynosi:
A. 30 km
B. 60 km
C. 90 km
145. Zbyt bliskie ustawienie anteny radiotelefonu VHF w pobliżu metalowych konstrukcji może spowodować:
A. zmianę charakterystyki promieniowania anteny
B. uszkodzenie anteny
C. zmianę polaryzacji promieniowanej fali
146. Dookólną charakterystykę promieniowania (w płaszczyźnie poziomej) mają anteny:
A. prętowe (pionowe)
B. linkowe typu „” lub „T”
C. typu Yagi
REGULAMINY I PODSTAWOWE TERMINY ANGLOJĘZYCZNE STOSOWANE W SŁUŻBIE
RADIOKOMUNIKACYJNEJ MORSKIEJ
1. Zgodnie z kolejnością pierwszeństwa łączności:
A. łączność ostrzegawcza ma pierwszeństwo przed łącznością pilną
B. łączność ostrzegawcza ma pierwszeństwo przed łącznością publiczną
C. łączność pilna ma pierwszeństwo przed łącznością w niebezpieczeństwie
2. Łączność publiczna to łączność:
A. dla uzyskania porady medycznej
B. pomiędzy stacją statkową i stacją nadbrzeżną
C. do przekazywania ostrzeżeń
3. Stacja nadbrzeżna to stacja prowadząca łączność:
A. ruchu portowego
B. ruchu statków
C. publiczną
4. Ratowniczy Ośrodek Koordynacyjny odpowiedzialny jest za:
A. prowadzenie łączności na miejscu akcji ratowniczej
B. przygotowanie służb portowych
C. kierowanie akcją SAR
5. Zakres VHF obejmuje częstotliwości:
A. 3 ÷ 30 MHz
B. 30 ÷ 300 MHz
C. 10 ÷ 100 MHz
6. Morski zakres V obejmuje częstotliwości:
A. 10 ÷ 30 MHz
B. 300 ÷ 3000 kHz
C. 156 ÷ 174 MHz
7. Emisja G3E to emisja:
A. z modulacją fazy
B. cyfrowa
C. z jednowstęgową modulacją amplitudy
8. Emisję G3E należy stosować w zakresie częstotliwości:
A. LF
B. HF
C. VHF
9. Simpleks to sposób pracy w kanale radiowym przy którym:
A. nadawanie jest możliwe jednocześnie w obu kierunkach łączności
B. obie stacje pracują simpleksem wykorzystując kanał dupleksowy
C. nadawanie jest możliwe jedynie na zmianę w każdym kierunku łączności
10. Semidupleks to sposób pracy w kanale radiowym przy którym:
A. nadawanie jest możliwe jednocześnie w obu kierunkach łączności
B. nadawanie jest możliwe jedynie na zmianę w każdym kierunku łączności
C. jedna stacja pracuje simpleksem a druga dupleksem
11. Dupleks to sposób pracy w kanale radiowym przy którym:
A. nadawanie jest możliwe jednocześnie w obu kierunkach łączności
B. nadawanie jest możliwe jedynie na zmianę w każdym kierunku łączności
C. jedna stacja pracuje simpleksem a druga dupleksem
12. Kanał simpleksowy to kanał w którym:
A. nadajemy i odbieramy na tej samej częstotliwości
B. tylko nadajemy na określonej częstotliwości
C. tylko odbieramy na określonej częstotliwości
13. Kanał dupleksowy to kanał w którym:
A. nadajemy i odbieramy na tej samej częstotliwości
B. tylko nadajemy na określonej częstotliwości
C. nadajemy i odbieramy na różnych częstotliwościach
14. Kanał 16 VHF jest kanałem:
A. dupleksowym
B. jednoczęstotliwościowym
C. dwuczęstotliwościowym
15. Kanał 6 VHF jest kanałem:
A. dupleksowym
B. dwuczęstotliwościowym
C. simpleksowym
16. Kanał 15 VHF jest kanałem:
A. dupleksowym
B. jednoczęstotliwościowym
C. semidupleksowym
17. Kanał 13 VHF jest kanałem:
A. dupleksowym
B. duosimpleksowym
C. simpleksowym
18. Kanał 70 VHF jest kanałem:
A. dupleksowym
B. jednoczęstotliwościowym
C. semidupleksowym
19. W zakresie VHF, do wywołań ogólnych DSC można stosować kanał:
A. 26
B. 6
C. 70
20. W zakresie VHF, do wywołań międzystatkowych DSC można stosować kanał:
A. 15
B. 27
C. 70
21. Znak wywoławczy stacji statkowej to identyfikacja stosowana w łączności:
A. jedynie publicznej
B. radiotelefonicznej
C. DSC
22. MMSI to identyfikacja stosowana w łączności:
A. międzystatkowej
B. radiotelefonicznej
C. jedynie międzystatkowej
23. Znak wywoławczy stacji statkowej to identyfikacja przyznawana:
A. przez właściciela jednostki
B. tylko do łączności bezpieczeństwa
C. przez administrację krajową z międzynarodowej serii znaków wywoławczych
24. Obszar morza w którym zapewniona jest pewna łączność DSC i radiotelefoniczna, przynajmniej z jedną stacją brzegową VHF to obszar:
A. AOR
B. A3
C. A1
25. Ratowniczy Ośrodek Koordynacyjny oznacza się skrótem:
A. RSC
B. OSC
C. RCC
26. Podcentrum Ratownicze oznacza się skrótem:
A. RSC
B. OSC
C. RCC
27. Stację nadbrzeżną zaangażowaną w akcję SAR oznacza się skrótem:
A. RSC
B. OSC
C. CRS
28. Jednostkę koordynującą poszukiwanie i ratowanie oznacza się skrótem:
A. RSC
B. OSC
C. RCC
29. Zalecanymi kanałami VHF do łączności w akcjach SAR s_:
A. 26
B. 16
C. 6
31. Alarmowanie w niebezpieczeństwie zawiera:
A. identyfikację i pozycję jednostki zagrożonej
B. identyfikację, pozycję jednostki zagrożonej i liczbę osób na pokładzie jednostki
C. znak wywoławczy, pozycję jednostki zagrożonej i liczbą rannych
32. Alarmowanie w niebezpieczeństwie DSC adresowane jest:
A. jedynie do najbliższej stacji nadbrzeżnej
B. do wszystkich stacji
C. jedynie do najbliższej stacji statkowej
33. Operator stacji statkowej po odbiorze pośredniego alarmowania DSC nadanego przez stację nadbrzeżną powinien:
A. potwierdzić odbiór za pomocą DSC
B. potwierdzić odbiór za pomocą radiotelefonii
C. tylko dokonać zapisu w dzienniku radiowym
34. Operator stacji statkowej może nadać pośrednie alarmowanie w niebezpieczeństwie w sytuacji gdy:
A. jednostka zagrożona sama nie jest w stanie nadać alarmowania
B. tylko na prośbę stacji zagrożonej
C. tylko na polecenie RCC
35. W zakresie VHF, operator stacji statkowej może nadać pośrednie alarmowanie DSC po odbiorze alarmowania DSC:
A. nigdy nie wolno mu tego uczyni_
B. tylko na prośbę stacji zagrożonej
C. gdy osoba odpowiedzialna za jednostkę uzna, iż wymagana jest dalsza pomoc dla jednostki zagrożonej
36. Operator stacji nadbrzeżnej może nadać potwierdzenie odbioru alarmowania DSC za pomocą:
A. tylko DSC
B. radiotelefonii lub DSC
C. tylko radiotelefonii
37. Przed każdym wywołaniem poprzedzającym korespondencje w niebezpieczeństwie należy użyć sygnału niebezpieczeństwa:
A. PAN PAN
B. MAYDAY
C. MAYDAY MAYDAY MAYDAY
38. Stację zakłócającą korespondencję w niebezpieczeństwie może uciszać:
A. tylko RCC
B. każda stacja statkowa i nadbrzeżna
C. OSC
39. Sygnałem uciszania stacji zakłócającej korespondencje w niebezpieczeństwie jest sygnał:
A. PAN PAN
B. SEELONCE MAYDAY
C. MAYDAY
40. Informację o zakończeniu korespondencji w niebezpieczeństwie może nadać:
A. tylko RCC
B. każda stacja statkowa i nadbrzeżna
C. OSC
41. Sygnałem zakończenia korespondencji w niebezpieczeństwie jest sygnał:
A. PAN PAN
B. SEELONCE MAYDAY
C. SEELONCE FEENEE
42. Korespondencję na miejscu akcji ratunkowej kieruje:
A. RCC
B. wyłącznie stacja nadbrzeżna
C. OSC
43. Korespondencją koordynacyjną SAR kieruje:
A. RCC
B. OSC
C. jedynie stacja nadbrzeżna
44. Łączność pilną stosuje się dla uzyskania:
A. porady i pomocy medycznej
B. jedynie pomocy medycznej
C. ostrzeżeń meteorologicznych
45 . W zakresie VHF, wywołanie pilne DSC można nadać na kanale:
A. 26
B. 13
C. 70
46. Wywołanie pilne DSC powinno zawierać kategorię:
A. URGENCY
B. SAFETY
C. DISTRESS
47. Przy braku potwierdzenia odbioru wywołania pilnego DSC do jednej stacji, może być ono powtórzone po:
A. 3 a następnie 10 minutach
B. 5 a następnie 10 minutach
C. 5 a następnie 15 minutach
48. Radiotelefonicznym sygnałem pilności jest sygnał:
A. URGENCY
B. PAN PAN
C. DISTRESS
49. W radiotelefonii sygnał pilności wymawia się:
A. 1 raz
B. 2 razy
C. 3 razy
50. Łączność ostrzegawczą stosuje się dla:
A. nadania porady medycznej
B. odbioru ostrzeżeń pogodowych
C. nadania alarmowania w niebezpieczeństwie
51. W zakresie VHF, wywołanie ostrzegawcze DSC można nadać na kanale:
A. 12
B. 6
C. 70
52. Wywołanie ostrzegawcze DSC powinno zawierać kategorie:
A. URGENCY
B. SAFETY
C. DISTRESS
53. Radiotelefonicznym sygnałem ostrzegawczym jest sygnał:
A. URGENCY
B. PAN PAN
C. SECURITE
54. W radiotelefonii sygnał ostrzegawczy wymawia się:
A. 1 raz
B. 2 razy
C. 3 razy
55. Jeżeli urządzenie DSC nie jest podłączone do urządzeń nawigacyjnych, operator powinien wprowadzać do niego aktualną pozycję statku co najmniej:
A. co 1 godzinę
B. 2 razy na dobę
C. co 4 godziny
56. W zakresie VHF, radiotelefoniczne wezwanie w niebezpieczeństwie powinno być nadane na kanale:
A. 13
B. 16
C. 6
57. Wezwanie w niebezpieczeństwie nadane na kanale 16 VHF powinno rozpoczynać się od wywołania zawierającego sygnał niebezpieczeństwa MAYDAY wymówiony:
A. 1 raz
B. 2 razy
C. 3 razy
58. Zawiadomienie w niebezpieczeństwie nadane na kanale 16 VHF powinno rozpoczynać się od sygnału niebezpieczeństwa MAYDAY wymówionego:
A. 1 raz
B. 2 razy
C. 3 razy
59. Potwierdzenie odbioru zawiadomienia w niebezpieczeństwie nadanego na kanale 16 VHF powinno być nadane na kanale:
A. 13
B. 26
C. 16
60. Potwierdzenie odbioru zawiadomienia w niebezpieczeństwie nadane na kanale 16 VHF powinno rozpoczynać się od sygnału niebezpieczeństwa MAYDAY wymówionego:
A. 1 raz
B. 2 razy
C. 3 razy
61. Nadanie radiotelefonicznego zawiadomienia o niebezpieczeństwie przez stację w nim nie będącą powinno być poprzedzone sygnałem:
A. MAYDAY
B. MAYDAY MAYDAY MAYDAY
C. MAYDAY RELAY
62. Sygnał pilności PAN PAN należy stosować przed wywołaniem dotyczącym:
A. wypadnięcia człowieka za burtę
B. uzyskania porady medycznej
C. uzyskania ostrzeżenia nawigacyjnego
63. Jeżeli stacja statkowa VHF nie posiada urządzenia DSC, wywołanie pilne (PAN PAN) powinno być nadane na kanale:
A. 12
B. 6
C. 16
64. Sygnał ostrzegawczy SECURITE należy stosować przed wywołaniem dotyczącym:
A. wypadnięcia człowieka za burtę
B. uzyskania porady medycznej
C. nadania ostrzeżenia
65. Jeżeli stacja statkowa VHF nie posiada urządzenia DSC, wywołanie ostrzegawcze (SECURITE) powinno być nadane na kanale:
A. 12
B. 6
C. 16
66. Kanał 75 VHF jest kanałem:
A. do łączności w niebezpieczeństwie
B. zabronionym dla zwykłej łączności publicznej
C. bezpieczeństwa
67. Kanał 76 VHF jest kanałem:
A. do łączności w niebezpieczeństwie
B. zabronionym dla zwykłej łączności publicznej
C. bezpieczeństwa
68. Kanał 15 VHF w pierwszej kolejności jest kanałem:
A. do łączności w niebezpieczeństwie
B. zabronionym dla łączności publicznej
C. do łączności wewnątrzstatkowej z mocą zredukowaną do 1 W
69. Kanał 17 VHF w pierwszej kolejności jest kanałem:
A. do łączności wewnątrzstatkowej z mocą zredukowaną do 1 W
B. zabronionym dla łączności publicznej
C. do łączności w niebezpieczeństwie
70. Kanał 13 VHF w pierwszej kolejności jest kanałem:
A. do łączności związanej z bezpieczeństwem żeglugi
B. zabronionym dla łączności publicznej
C. wyłącznie do łączności międzystatkowej z mocą zredukowaną do 1 W
71. Kanał 16 VHF w pierwszej kolejności jest kanałem:
A. do łączności w niebezpieczeństwie
B. zabronionym dla łączności publicznej
C. do łączności międzystatkowej z mocą zredukowaną do 1 W
72. W zakresie VHF, testowanie urządzenia DSC polega na przeprowadzeniu testu:
A. „wewnętrznego”
B. „wewnętrznego i zewnętrznego”
C. „wewnętrznego albo zewnętrznego”
73. Testowanie „zewnętrzne” urządzenia DSC w zakresie VHF powinno być przeprowadzane:
A. codziennie
B. raz w tygodniu
C. zabronione jest takie testowanie
74. W zakresie VHF, odwołanie fałszywego alarmowania DSC powinno być nadane na kanale:
A. 13
B. 70
C. 16
75. Odwołanie fałszywego alarmowania nadanego za pomocą DSC powinno być skierowane:
A. do najbliższej stacji nadbrzeżnej
B. do najbliższej stacji statkowej
C. do wszystkich stacji
76. Odwołanie fałszywego alarmowania nadanego za pomocą EPIRB powinno być skierowane do:
A. stacji nadbrzeżnej
B. najbliższej stacji statkowej
C. wszystkich stacji
77. Odwołując fałszywe alarmowanie należy podać następujące informacje:
A. pozycję jednostki, rodzaj odwoływanego alarmowania, godzinę nadania i odwołania fałszywego alarmowania
B. rodzaj odwoływanego alarmowania, godzinę nadania i ostatni port postoju jednostki
C. tylko godzinę nadania fałszywego alarmowania i ostatni port postoju jednostki
78. Nadając wywołanie publiczne DSC należy wybrać priorytet (kategorie):
A. DISTRESS
B. URGENCY
C. ROUTINE
79. Stacja statkowa VHF nadając wywołanie publiczne DSC do innej stacji statkowej powinna użyć kanału:
A. 70
B. 67
C. 26
80. Stacja statkowa nadając wywołanie publiczne DSC do innej stacji statkowej:
A. zawsze powinna podać kanał roboczy
B. nie powinna podawać kanału roboczego
C. może podać kanał roboczy
81. Stacja statkowa nadając wywołanie publiczne DSC do stacji nadbrzeżnej:
A. powinna podać kanał roboczy
B. nie powinna podawać kanału roboczego
C. może podać kanał roboczy
82. Po przejęciu na kanał roboczy, łączność publiczną inicjuje:
A. stacja wywołująca za pomocą DSC
B. zawsze stacja wywoływana za pomocą DSC
C. stacja wywoływana za pomocą DSC jeżeli tak podano w wywołaniu DSC
82. Stacja statkowa VHF nadając wywołanie publiczne do innej stacji statkowej może użyć kanału:
A. 25
B. 70
C. 26
84. Stacja statkowa VHF nadając wywołanie publiczne do stacji nadbrzeżnej może użyć kanału:
A. 15
B. 70
C. 6
85. Radiotelefoniczne wywołanie publiczne w zakresie VHF powinno mieć formę:
A. nazwa stacji wywoływanej /1x This is nazwa stacji wywołującej /2x
B. nazwa stacji wywoływanej /1x This is nazwa stacji wywołującej /3x
C. nazwa stacji wywoływanej /2x This is nazwa stacji wywołującej /2x86. Radiotelefoniczna odpowiedź na wywołanie publiczne w zakresie VHF powinno mieć formę:
A. nazwa stacji wywołującej /1x This is nazwa stacji wywoływanej /2x
B. nazwa stacji wywoływanej /4x This is nazwa stacji wywołującej /4x
C. nazwa stacji wywołującej /2x This is nazwa stacji wywoływanej /2x
87. Stacja statkowa VHF, gdy znajduje się w morzu, powinna utrzymywać ciągły nasłuch radiowy na kanałach:
A. 26
B. 70
C. 6
88. W łączności stacji statkowej ze stacją nadbrzeżną, o przebiegu korespondencji decyduje:
A. stacja statkowa
B. RCC
C. stacja nadbrzeżna
89. Wykaz korespondencji (traffic list) nadawany jest przez:
A. stację statkową
B. RCC
C. stację nadbrzeżną
90. Jeżeli wywoływana stacja nie odpowiada na wywołanie publiczne DSC, kolejne można powtórzyć po:
A. 3 minutach
B. 5 minutach
C. 8 minutach
91. Jeżeli wywoływana stacja nie odpowiada na radiotelefoniczne wywołanie publiczne, kolejne można powtórzyć po:
A. 3 minutach
B. 5 minutach
C. 2 minutach
92. Jednostka pływająca może zrealizować radiotelefoniczną łączność publiczną z abonentem telekomunikacyjnej sieci lądowej:
A. bezpośrednio przez telekomunikacyjną sieć lądową
B. za pośrednictwem innej, większej stacji
Prawdopodobnie na żadne z pytań odpowiedzieć nie potrafię...
Na szczęście na egzamin taki nie wybieram się (na mojej przyszłej łódce takiego cuda nie będzie!).
Być może część z wymaganej wiedzy jest konieczna, ale przeraża mnie to ile się jej wymaga.
M.Wańkowicz mógł sobie pozwolić na kpinę z wymaganego materiału, a my prości żeglarze małorolni???
Wierzę, że uczeni w piśmie "liberatorzy" znowu wskażą waaadzy co z tego jest rzeczywiście niezbędne...
Robert
Mi ulżyło. Myślałem, że tylko ja jestem takim matołem i nie potrafię odpowiedzieć na żadne ( losowo wybrane ) pytanie. A przecież egzamin zdałem ( jeszcze bez testu ) dopiero parę lat temu.
Stopy wody pod kilem!
Biały Wieloryb
(Marek Popiel)
http://whale.kompas.net.pl
Padło na przykład podchwytliwe pytanie jaki sygnał nadać w przypadku podjęcia na pokład nieprzytomnego ale żyjącego człowieka. Czy MAYDAY, MAYDAY RELAY czy może PAN PAN ?
Zestaw pytań UKE sugeruje, że nacisk kładziony jest dalej na wiedzę, często mało przydatną, a nie na zrozumienie i praktykę podstawowych elementów istotnych przy wzywaniu pomocy, czy codziennej praktyce.
Pytania o gęstość elektrolitu w tropikach (pytanie 123), czy pytanie 12 wymagające znajomości częstotliwości kanału 16, nie dają pewności czy kandydat wie jak wezwać przez radio pomoc, bo te wymagane minimum do zaliczenia może się wykuć z gęstości elektrolitów...
Taki egzamin jest IMHO bez sensu.
--
paweł
Nie wiem jednak czy taki certyfikat SRC wydany przez RYA jest uznawany w Polsce?
Pozdrawiam: Krzysztof
Gwarantuje to:
Wydaje mi się, że to miło posiedzieć przy kawie i pogadać przez nowoczesne radio, niż z daleka podziwiać sailora i wkuwać gęstości elektrolitów.
--
paweł
Pozdrawiam
Nie znalazłem nigdzie informacji, że w Polsce uznawany jest tylko polski kwit. W tym przypadku można wybrać sobie szkołę, na szczęście.
Panowie, spokojnie - dokument wydany przez legalnie działającą organizację (a Royal Yachting Association do takich niewątpliwie należy) w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej jest uznawany w pozostałych na zasadzie wzajemności - z mocy prawa.
Nasuwa mi się tylko takie, pewnie niezbyt mądre pytanie: czy ktoś z Autorów pytań żeglował w życiu na małej łódce, takiej powiedzmy 6 - 9 metrów, choćby po Bałtyku ?
Spojrzenie z niedużego i niewysokiego pokładu pozwala czasem lepiej zrozumieć różne sprawy i dostrzec pewne proporcje (np. wg zasady syty głodnemu nie wierzy).
I jeszcze jedno: czy to naprawdę tak bardzo źle, że egzaminy RYA odbywają się w przyjaznej atmosferze ?
Pozdrawiam
Tomasz Piasecki
Jezeli zapali mi sie stodola, to czy do telefonicznego wezwania Strazy Pozarnej potrzebna mi jest znajomosc takich rzeczy jak: co znajduje sie we wnetrzu komorki i dlaczego to dziala? Dlaczego dzielni strazacy slysza mnie pomimo ze telefon komorkowy nie posiada kabla? A, jeslii bede dzwonil z telefonu stacjonarnego to skad moj glos wie po ktorych drutach ma plynac zeby dyzurny strazak mnie slyszal? i dlaczego?... dlaczego?...
Tym Panom ktorzy ulozyli ten test proponuje ulozenie pytan do obslugi zwyklego telefonu :))
Pomyslnych wiatrow zycze
Roman Gonczarko
Jak zwykle przerost formy nad trescia.
Maciek
Kupiłem kiedys amerykańską UKF-kę (do dziś jej używam i ma sie dobrze) i był w niej 4 stronicowy "podręcznik uzytkowania.
Pierwsza strona to był tytuł i typ urządzenia.
Czwarta strona to zestawienie sewisów do Midlanda na całym swiecie.
Druga strona to był instrukcja rzeczonej UKF-ki.
Tzn drukiem niezwykle rozstrzelonym napisane był, że:
1. pomoc wzywa się na kanale 16,
2. jak się gada to żeby słuchać odpowiedzi należy puścić klawisz,
3. że gada się nie dłużej jak 3 minuty
4. i żeby nie uzywać kanału 16 do innych celów niż wezwanie pomocy.
I tak mniej wiecej wyglądał instruktaż.
Strona trzecia przeznaczona była do tego aby z jej fragmentu wyciać kawałek gdzie właściciel podpisywał sie, iz zapozanał sie z ową instrukcją i juz to umie.
Nastepnie wysyłało sie do iśniejszego PAR-u i po tygodniu obywatel Wolnego Świata Ameryki Pn otrzymywał pocztą potwierdzenie rejestarcji jego radia w jakiejs tam poczcie.
I to było wszystko - i ten skrócony instruktaż polecam autorom tego powyższego dzieła o nazwie TESTY.
Pzdr
Kocur
Wlodku!
Az tak prosto to raczej sie nie da. Swiadectwo SRC to nie tylko VHFka, ale takze inne urzadzenia systemu GMDSS. Pomiedzy instrukcja twojego radia a testami UKE istnieje gdzies zloty srodek. Od nas zalezy, czy bedziemy sie godzic na wkuwanie orbit i czestotliwosci, czy tez zdany egzamin SRC bedzie stwierdzal nabycie umiejetnosci waznych i niezbednych do prawidlowego i swiadomego uzywania lacznosci radiowej na morzu.
Lacze pozdrowienia
Krzysztof Bienkowski
Drogi Krzysztofie!
Chyba nie pozostaje nic innego jak tylko samemu opracować zbiór pytań testowych i przekazać je komórce UKE z prośbą o rozważenie przyjęcia zestawu jako obowiązującego. Wiem, że to praca nie dla jednej osoby i w dzień się tego nie zrobi ale mogę zobowiązać się do pracy nad takim projektem.
Czytając przedstawiony test dochodzę do wniosku, że swój dyplom inżyniera telekomutacji, uprawnienia radioamatora i praktykę w zawodzie mogę zwinąć w ciasny rulonik :-( Pytania o wysokość orbit satelit, modulację fazy, wybieranie tonowe doprowadziły mnie do rozpaczy. Po co to komu?
Jacek Woźniak
Taki duży i zadaje takie pytania... Jak to komu? Panowie z UKE muszą podbudować własne "ego"
Panowie z UKE muszą podbudować własne "ego"
Bez przesady. Pytania opracował naprawdę fachowiec lecz, tego też jestem pewny z za biurka. Idę o zakład, że podobnie dobierał zakres na resztę rodzajów uprawnień. Niestety nie ma świadectwa przyjemniaczkowego SRC i nuta zawodowca wyraźnie odbija się na pytaniach. Ja się tam nie znam ale chyba świadectwa SRC nie są "popularne" wśród załóg zawodowych. Znaczy na pewno wielu ma SRC ale na statku będzie też i osoba z radioelektrykiem wielkiej klasy. Może warto przekonywać administrację, że SRC to świadectwo użytkownika a nie serwisanta i pod kątem właściwego jego używania układać pytania. Pozostaje jeszcze jedna droga czyli do pytań dodać obszerny komentarz, będzie nowy quasipodręxcznik SRC.
Podobno ministrowi Wiecheckiemu jeden z urzędników "morskich" też powiedział - tak nie można, to się nie da zrobić". Jednak dało się i liberalizację w żeglarstwie mamy.
Ostatnio elektronik przedłużył mi wysokość masztu o ponad metr, instalując fachowo zestrojoną antenę. "HOLLY" wygląda poważniej, ale z kupnem radia poczekam aż "normalność" dotrze i do osób (instytucji) zajmujących się tymi sprawami. A może, jak na wielu jachtach, ograniczę się do "ręczniaka" bez rejestracji? A może ktoś "przeflancuje" do nas ten system z USA?
"POLAK POTRAFI" - i często kieruje się rozsądkiem - jak to było w przypadku "gwałtownikw".
Edward Zając
Przypomniało mi się dawne wojskowe:
podręcznik - ...pagórek jest naturalnym wzniesieniem tereny, które należy wykorzystać...
egzaminator - Co to jest pagórek i dlaczego?
prawidłowa odpowiedź - pagórek jest to naturalne wzniesienie terenu i dlatego trzeba je wykorzystać!
A z pobieżnego przejrzenia zestawu pytań najbardziej mnie wzruszyło:
15. Realizacja łączności pomiędzy dwoma mostkami statków jest możliwa za pomocą:
A. radiotelefonii na częstotliwości 2182 kHz
B. radiotelefonii na kanale 6 i 13
C. radiotelefonii na kanale 70
Poprawna odpowiedź powinna więc brzmieć ABC?
Poprawna odpowiedź powinna więc brzmieć ABC?
2182 kHz to częstotliwość alarmowania w paśmie KF, kanał 70 VHF służy do przesyłania informacji DSC, drogą eliminacji pozostają kanały 6 i 13-ty.
Rzut oka w tablice częstotliwości i k6 manewrowy I, k13 mostek-mostek.
Jak w tytule. Nie byłem w stanie przeczytać całości. Cieszę się że mam swiadectwo RYA, a własciwie nie RYA tylko MCA, zgodnie z tym co tam napisano. I wierzcie mi, egzamin wygląda zdecydowanie inaczej. Owszem, kawa jest na stole w dzbanku, zatem można to uznać, za spotkanie przy kawie, jak to okreśłiła pani z UKE.
Wracając do pytań, durnota gobni durnotę. To tak jakby na egzaminie na prawo jazdy kat B pytać jak wyglada proces technologiczny produkcji benzyny bezołowiowej. Czysta żywa komuna. Wiem że to zdanie wytrych, ale powtórzę - komuna. Komuna w głowach ludzi odpowiedzialnych za wprowadzenie owych testów egzaminacyjnych, bo po przejrzeniu pytań widać, że nie chodzi o sprawdzenie, czy egzaminowany ma wiedzę i umiejętności wystarczające do właściwego posługiwania się utrządzeniami radiowymi. Chodzi o to aby pokazać jak władza jest wielka i tajemnicza. Im więcej pytań tym wieksza. Im bardziej skomplikowane i podchwytliwe pytania, tym bardziej tajemnicza. Nie do zgłębienia dla zwykłego śmiertelnika.
Jerzy przysłął mi tego pdf-a z syntyczną prośbą: "mógłbyś"? Bo już mi się kiedyś taki numer udał z jednym pdf-em. Jerzemu się nie odmawia...
Jednak dla porządku prostuję, że ja jestem zupełna noga, jeżeli chodzi o komputery i nie mam pojecia, dlaczego ta konwersja "obrazka" na tekst wordowski czasami się udaje. Po prostu zaczernia się tekst w pdf-ie (jeżeli się da), kopiuje, i przez skrzynkę przenosi do Worda. I niby koniec, tylko całe formatowanie jest na ogół w proszku (a także nie ma polskich liter), więc od tego miejsca jeszcze kilka godzin kopciuszkowania i gotowe :-).
Kłaniam się.
Fakt , pytania na SRC są niejasne a tymbardziej odpowiedzi.
Sporo zarzutów przeczytałem pod adresem UKE.
Chciałbym panom zwrócic uwagę ze do niedawna aby podejść do egzamonów na świadectwo SRC wymagane bylo ukończenie kursu w certyfikowanym ośrodku lub Akademii Morskiej.
Zakres wiedzy , kursu i wymagań były wyznaczone przez IMO w tzw kursach modelowych i zawierało 33 godziny teorii i praktyki. Niestety to co jest w testach bylo zawarte w w/w kursie modelowym
Pozdrawiam
Rysiek
Pytania czytam już od dłuższego czasu i staram się na nie odpowiedzieć, zamiast uczyć się z podręczników. Taki jest prosty efekt, tych przepisów!
Mimo, że podpieram się literaturą fachową (J.Czajkowski System GMDSS...; A.Pochodaj Łączność na morzu..., P.Lewandowski, Ł.Mielczarek SRC podręcznik...; IMO SMCP, J.Kuliński Praktyka Bałtycka...) to nie jest to takie proste. Za największy "sukces" uznałem pytania orbitalne - zwłaszcza o satelitach geostacjonarnych w COSPAS-SARSAT (o tym nawet Pan Czajkowski w podręczniku na GOC nie wspomina!!!), dekodowanie NAVTEX (szkoda, że jeszcze Mores'a nie każą się uczyć !!!) oraz pytania akumulatorowo-tropikalne (tutaj trochę przydał się podręcznik Jorge).
Ale już ogromna większość pytań z działu "Regulaminy i podstawowe terminy anglojęzyczne..." moim zdaniem ma sens. Z tego działu dość szybko dało by się zrobić coś fajnego.
Dział "Praktyczny" na papierze, to już prawdziwa groteska. Należałoby zrobić to albo na rzeczywistych urządzeniach, albo przynajmniej na symulatorach komputerowych!
No cóż, na razie wracam do "nauki". Swoimi wrażeniami podzielę się po egzaminie.
Pozdrawiam wszystkich gorąco.
Jurek