W RONNE - NORREKAS
Wojciech "Zwierzu" Zwierzchowski do dzisiaj był "skrytoczytaczem" SSI. I właśnie dzisiaj daje dobry przykład rzeszy innych, aby zaczęli wreszcie przekwalifikowali się na jawnych, konstruktywnych współpracowników. Wojciech jest szczecinianinem, żeglarzem tamtejszej "Kotwicy", marynarzem profesjonalnym i kapitanem jachtowym. Pozeglował na Bornholm i dzis przedstawia "upgrade" do rozdziału "Ronne Norrekas" w locyjce "BORNHOLM i CHRISTIANSO". Jak było do przewidzenia - Norrekas nie tylko ma teraz wiecej stanowisk cumowniczych, ale i przystań powinna być spokojniejsza. Uwaga na wejściu, zwłaszcza nocną porą.
Wojtkowi dziekuję i zapraszam do dalszej współpracy.
Zyjcie wiecznie !
Don Jorge
_____________________  
.
.
.
W Norrekas-Ronne jest w tym sezonie nieco inaczej.
Kiedy w ubiegłym roku powody techniczne zmusiły mnie do zacumowania jachtu
w porcie jachtowym Norrekas-Ronne zostałem nieco zaskoczony usytuowanymi w długim łuku pławkami koloru żółtego oraz kilkoma palami wbitymi w dno tuż po minięciu północnego końca falochronu. Na głowicy falochronu kilku mężczyzn z przyrządami pomiarowymi, kręcąca się motorówka zapowiadały, że coś w Norrekas się zmieni. Niestety tylko kilkugodzinny postój w tej marinie i nieobecny Havnefoget, nie pozwoliły mi na zaspokojenie ciekawości.

Fotografia z "Sejlerens" - nie całkiem aktualna

 .
Planując eskapadę żeglarską w bieżącym roku podczas kwietniowo-majowego weekendu, celowo obok innych portów zaplanowałem wejście do wspomnianej już mariny. To co zastaliśmy nie zaskoczyło mnie zbytnio. Spodziewałem się nowego łukowatego falochronu. Ten który zobaczyliśmy „wysypany” z dużych głazów i bloków granitu jest prostopadły do już istniejącego. Kolejny falochron wzdłuż maleńkiej plaży zamykał port jachtowy od południa. Wejście szerokie ale jeszcze z prowizorycznie zamontowanymi światłami. Konieczny jest oczywiście głęboki zwrot o blisko 1600 w prawo, aby znaleźć się
w główkach wejściowych. Zdjęcia które dołączam obrazują nową sytuację znakomicie. Wśród zdjęć znajduje się dosyć dokładny plan akwenu portowego, ale jest to wizja końcowa.

planik aktualny

.

 W marinie panował duży ruch – przy nabrzeżach dwa dźwigi co kilkanaście minut „wodowały” jachty, trwał remont pierwszego pirsu – był niedostępny do cumowania. Przy dystrybutorze paliwa – tylko olej napędowy – zainstalowany automat kartowy. Praktycznie zatem całą biurokrację portową, opłaty, ewentualne uzupełnienie paliwa załatwiamy samodzielnie o dowolnej porze doby - jeśli dysponujemy kartą płatniczą lub kredytową.
W marinie mimo prac remontowych spokój, cumowało gościnnie blisko 10 jachtów z polskimi załogami, wiele miejsc wolnych – co nie zdarza się w lecie. Najgłośniejsza była kaczka z ośmioma maluchami zaborczo pływająca po całym porcie między jachtami i nabrzeżami.

te budynki są doskonałymi drogowskazami do przystani

.
Wejście do portu Norrekas wymagać będzie oczywiście większej uwagi i staranności w podejściu do główek. Głębokości bezpieczne (3 m), ale odległości do płycizn zdecydowanie się zmniejszyły.
Zdjęcie obrazujące opisaną zmianę znaleźć można również w Internecie: http://www.sejlerens.com/?havn=2681&s=DK 
 
Wojciech
_________________________
Havnefoged 56 92 23 20
Internethavne.bornholm.dk
E-Mailroennelystbaadehavn@brk.dk
Lćgevagt 56 95 22 33
Havnepenge:
0-9,9 meter, DKK 120,- / 150,-
10-12,9 meter, DKK 150,- / 180,-
13-15,9 meter, DKK 180,- / 220,-
16-19,9 meter, DKK 210,- / 270,-
20-29,9 meter, DKK 270,- / 400,-
Flerskrog +50%

 
Komentarze
Brak komentarzy do artykułu