MNÓSTWO PYTAŃ DO TADEUSZA

Każdy niemal news Tadeusza Lisa w SSI skutkuje potokiem pytań.

A tych pytań Tadeusz nie pozostawia bez odpowiedzi.

Doceńcie to !

Żyjcie wiecznie !

Don Jorge

===============================


1. Czy wentylator może być na 12V?

Tak może, jeżeli będzie się uruchamiał automatycznie z generatorem?

 

2. Czy generator może startować pod obciążeniem?

Nie. Poza sytuacjami awaryjnymi powinien się rozgrzać około 2 min. Minimalny czas to 30 sekund.

 

3. Czy takie generator może być używany do zasilania elektronarzędzi?

Tak, o ile nie przekroczymy nominalnej mocy, z uwzględnieniem prądu rozruchu?

 

4. Jesteśmy na kotwicowisku i chcielibyśmy uzyskać jak najwięcej energii z litra benzyny. Jakie jest optymalne obciążenie takiego generatorka?

Pomiędzy 65-80%, chyba, że pracuje z włączoną opcją "redukcja obciążenia"

 

5. Czy  mogę zostawić otwarty kranik paliwa na dłuższy czas, bo jak rozumiem paliwo odcina iglica w gaźniku?

Nie. Od kołysania łodzi na cumach lub kotwicy będzie się przytapiał pływak w gaźniku i benzyna w końcu wyleje się przez górną dyszę na zewnątrz. To bardzo niebezpieczne z punktu widzenia pożaru.

 

6. Po artykule zdecydowałem się zainstalować mały generator. Ale od razu podłączyłbym większy zbiornik paliwa. Nie wiem jak to zrobić, aby paliwo nie wylewało mi się przez oryginalny zbiornik, który będzie umieszczony niżej?

Sugeruje zainstalować kranik trójdrożny a oryginalny zbiornik traktować jako żelazny zapas.

 

7. Jak długo mogę przechowywać zapas paliwa do generatora?

Optymalnie 3-4 miesięcy. Maksimum 1-1,5 roku po dodaniu specjalnych preparatów. Im więcej biokomponentów tym krócej.

 

8. Proszę mi pomóc wybrać konkretny generator na jacht/łódkę/kamper.

Takich maili mam bardzo dużo. Ponieważ nie dam rady na wszystkie odpisać, a często muszę zadać dodatkowe pytania, to proszę w mailach podawać swój telefon - łatwiej mi jest porozmawiać gdy jestem na przykład za kierownicą. Dobór konkretnego generatora ma bardzo wiele uwarunkowań. Większość wersji sklepowych nie nadaje się wprost (bez adaptacji) do pracy na morzu.

 

9. Czy instalacje 230V od generatora (w ogóle) powinienem wykonać na jachcie jakimś specjalnym kablem?

Tak. Sugeruje użycie kabla o zwiększonej izolacji ale miękkiego, aby było łatwo przejść przez grodzie i wzdłuż wręg. Polecam Hilark 118301064a/100/C/ 

Trzy żyły 2,5mm2. Trzecią proponuje wykorzystać do pociągnięcia uziemienia

 

10. Czy są małe (5kW) generatory z silnikiem diesla, ale chłodzone powietrzem poniżej 100 kg? Czy są dużo głośniejsze niż benzynowe? Czy da się je wytłumić skutecznie?

Tak, mam w kolekcji 3-4 typy. Ostatni nieznacznie cięższy. Tak, około 3-4 dB. Tak, można je wyciszyć do poziomu 64dB - poniżej już jest trudno.

 

11. Planuje duży remont łódki. Mogę wynająć bardzo tanio hangar bez prądu. Czy dam radę zrobić to na generatorze? Jak oszacować koszt paliwa? Czy mógłbym mieć wyłącznik na pilota żeby oszczędzać paliwo, ale też żeby go zdalnie uruchamiać?

 

Tak, ale powinien to być generator typu heavy duty, z silnikiem wysokoprężnym? Koszt paliwa równa się 300 g/Kwh czyli godzina wyjdzie z 2 zł (licząc też koszt oleju silnikowego). W firmie zrobiliśmy takiego pilota - niespodziewanie okazało się to dość trudne. Dla Państwa optymalnym rozwiązaniem byłaby kombinacja generatora, akumulatora głębokiego rozładowania i inwertera. Proszę o maila.

------------------------------------------------------

Pozdrawiam cały Klan SSI,

Na pozostałe pytania będę odpowiadał sukcesywnie

Tadeusz.

Komentarze
Brak komentarzy do artykułu