LISTA POLSKICH ZEGLARZY KTORZY SAMOTNIE OPLYNELI SWIAT * rev.C
No. Rok Zeglarz Jacht Trasa i komentarz
1 1939 Wladyslaw Wagner Zjawa W-Z przez Kanal Panamski
2 1969 Leonid Teliga Opty W-Z przez Kanal Panamski
3 1973 Krzysztof Baranowski Polonez Pierwszy Polak Z-W przez Horn (zobacz takze 9.)
4 1978 Krystyna Chojnowska-Liskiewicz Mazurek Pierwsza kobieta na swiecie. W-Z przez Kanal Panamski
5 1980 Henryk Jaskula Dar Przemysla Pierwszy na swiecie bez pomocy na morzu i non-stop
Z-W przez Horn.**
6 1980 Zbigniew Puchalski Miranda W-Z przez Kanal Panamski
7 1984 Andrew Urbanczyk Nord IV W-Z przez Kanal Panamski. Zeglarz polonijny (USA)
8 1998 Ryszard Rewucki Free Poland W-Z przez Kanal Panamski. Zeglarz Polonijny (USA)
9 2000 Krzysztof Baranowski Lady B W-Z przez Kanal Panamski. Druga circumnawigacja.
10 2006 Andrzej Kopczynski Jolanta W-Z przez Kanal Panamski. Zeglarz polonijny (USA)
11 2007 Jerzy Czerwoniec Roque Aquario W-Z przez Kanal Panamski. Zeglarz polonijny (Hiszpania)
12 2008 Tomasz Lewandowski Luka Pierwszy Polak W-Z przez Horn i non-stop.
13 2009 Andrzej Lepiarczyk Mighty Chicken W-Z przez Kanal Panamski. Zeglarz polonijny (Canada)
14 2009 Marta Sziłajtis-Obieglo Mantra Ania W-Z przez Kanal Panamski
15 2009 Natasza Caban Ta Nasza Polska W-Z przez Kanal Panamski
16 2011 Zbigniew Gutkowski Operon Racing Z-W przez Horn. Pierwszy Polak ktory ukonczyl regaty dookola
Swiata. Velux 5 Oceans Race - drugie miejsce.
17 Tomasz Cichocki Polska Miedz Obecnie w trakcie rejsu
*Liste sporzadzono w oparciu o definicje cyrkumnawigacji uzywanej przez World Saling Speed Council (WSSC):
1. Jacht musi zamknac petle dookola Ziemi powracajac do linii startu
2. Jacht musi przekroczyc wszystkie poludniki
3. Jacht musi przekroczyc rownik
4. W momencie zamkniecia petli dookola swiata jacht musi pokonac co najmaniej dystans 21,600 Nm.
Uwaga. Ponadto przy biciu rekordow swiata WSSC wymaga ze start nie moze nastapic powyzej 45 deg. S i oczywiscie trasa nie moze byc przez Kanal Panamski.
**Robin Knox-Jonston byl pierwszym na swiecie ktory oplynal non-stop przyjmujac pomoc na morzu (1969). Henryk Jaskula byl pierwszym na swiecie, ktory oplynal w mysl dzisiejszych regul regat Vendee Globe t.j. „non-stop, no-assistance”.