POROZUMIENIE MARSZAŁKÓW ZA 8 MILIARDÓW PLN
Marszałkowie 5-cu województw podpisali "deklarację programową" - mającą na celu udrożnienie drogi wodnej łączącej Europę z Obwodem Kalinigradzkim i dalej - z Litwą. To wielka szansa dla Zalewu Wiślanego, Elbląga, Bydgoszczy i Kostrzynia. Natomiast wiązanie jakichś nadziei z Obwodem Kalinigradzkim to tylko zabieg propagandowy, że niby to my mamy dobrą wolę. Do tanga trzeba dwojga, a Kalinigrad dotąd nie zrobił nawet malutkiego symbolicznego gestu - zmiany swej nazwy  - nie wchodząc już w "meritum" - jaką rolę pełnił, pełni i nadal ma pełnić ta enklawa wszyscy powinniśmy wiedzieć. Natomiast kim był Kalinin i jak się Polakom przysłużył - nie będę przypominał. Kto jeszcze nie wie - od tego są Google.
Dziękuję Dorocie Wcisła za pamięc o SSI.
Żyjcie wiecznie!
Don Jorge
.
.
.
_____________________
Porozumienie Marszałków na nowych przystaniach
 
11 lipca, podczas rejsu "Pętla Wielkopolska 2011" podpisana została deklaracja programowa w sprawie planu działań na rzecz rozwoju Międzynarodowej Drogi Wodnej E 70 w latach 2012–14. Szlak łączy Europę zachodnią z Rosją, jego częścią jest Zalew Wiślany, a port elbląski należy do czterech najważniejszych portów na tej drodze wodnej. Sygnatariuszami tego porozumienia jest pięciu marszałków województw: lubuskiego, wielkopolskiego, kujawsko–pomorskiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego.
Podpisanie dokumentu uświetniło otwarcie dwóch nowoczesnych przystani żeglarskich, w Drawsku i Czarnkowie na Noteci, także stanowiącej część MDW E 70. na obu przystaniach wodniacy będą mogli korzystać z wody, elektryczności, łazienek, slipów, punktów odbioru nieczystości i wielu udogodnień rzadko na naszych przystaniach spotykanych.
Obiekt w Drawsku nazwany „Yndzel” kosztował 2,94 mln zł, a w Czarnkowie 3,46 mln zł. Inwestycję wsparł marszałek województwa wielkopolskiego i Związek Miast i Gmin Nadnoteckich.
- Dokument potwierdza wolę kontynuowania prac nad koncepcją rewitalizacji tej drogi wodnej. Wskazuje m.in. jakie zadania należy wykonać, by ten ważny – także dla portu elbląskiego - szlak wodny zaczął funkcjonować. Teraz przystępujemy do prac, których efektem będą studia wykonalności dla koniecznych inwestycji – informuje Jerzy Wcisła, wiceprzewodniczący zespołu ds. rewitalizacji MDW E 70.
Zespół powołany m.in. przez marszałka Jacka Protasa pracuje od 2007 roku. Rok później, w Kadynach podjęto decyzje o przystąpieniu do prac nad koncepcją. Prace nad nią ukończono w 2010 roku. Wyliczono w niej, że udrożnienie tej drogi wodnej kosztować będzie ok.
8 mld zł.
- To tyle, ile kosztuje 150 km autostrady, a połączy Polskę z drogami wodnymi całej Europy – aż do portów nad Morzem Północnym i Atlantykiem – i z drogami wodnymi Rosji oraz Litwy. To ogromna szansa rozwoju dla miast portowych, takich jak Elbląg, Bydgoszcz, czy Kostrzyn – dodaje Jerzy Wcisła.

-
Przystań Czarnkowo
.

Przystań Drawsko
.
Marszałkowie zadeklarowali też wolę podejmowania działań promocyjnych, lobbowanie w parlamencie i Komisji Europejskiej oraz wspólne aplikowanie o środki unijne na rzecz rewitalizacji MDW E 70.
W imieniu województwa warmińsko-mazurskiego deklarację podpisał czł. Zarządu Województwa Witold Wróblewski.

Sygnatariusze
.
Dorota Wcisła
Komentarze
Brak komentarzy do artykułu