To już 45 numer ery reinkarnacji. Wydając 9,50 zł otrzymujecie całkiem sporą porcję ciekawych informacji. Specjalnie dla Czytelników SSI - bryk z przeglądem 85 bardzo śliskich, kolorowych stron. Polecam zakup.
Mija kolejny sezon. Pora aby żeglarze, którzy w trudzie orali morze poszerzyli swoją wiedzę ogólno-morską. Temu celowi wychodzi naprzeciw kolejny numer magazynu morskiego „Nasze MORZE”. Nie wystarczy żeglować, ale należy też zachować pamięć przeszłości. Jest duża szansa na powstanie, na terenach po dawnym Dalmorze „Muzeum Żeglarstwa Polskiego” jako oddziału Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku. Entuzjastą pomysłu jest dyrektor CMM dr Jerzy Litwin. Podobny pomysł stworzenia „Muzeum Żeglarstwa”, ale w Świnoujściu lansuje prezes Polskiej Fundacji Morskiej Marek Słaby często występujący na naszej stronie jako Marek z Wysp. Obaj panowie cieszą się naszą sympatią więc może dwa muzea ? Póki co brać żeglarska powinna się starać, tak aby coś, kiedyś, można byłoby prezentować!
Ostatnio to panie starają się wejść do historii…
W numerze z interesującej nas działki żeglarskiej znajdziecie:
„Za sterem” – wspomnienie młodego uczestnika zlotu żaglowców uczestniczącego w tegorocznym zlocie na Fryderyku Chopinie, na etapie Szczecin (Gdynia) – St. Petersburg – Tallin.
„Muzealne intencje” – niebawem w Polsce mogą powstać aż dwa muzea żeglarstwa!
„Ducha i ciała zaspokojenie” – Marian Lenz - prawie wszystko o Afrodycie, wyspie Kithira i przypadku statku m/s Nordland, którego wrak leży na skalistym brzegu wyspy.
„Rodzaje sankcji na przykładzie orzeczeń izb morskich (2)” – autor na podstawie przebiegu wypadku, wejścia na mieliznę s/y Stomil (07.09.1991 r., Świnoujście) analizuje obowiązki kapitana w świetle złożonej sytuacji nautycznej. Widać autor mocno czuje się w tej tematyce - "... 5-6 węzłów na godzinę..."
A także:
„Katar nie kupił” – zmienia się rzeczywistość. Niestety coś się kończy.
„Państwo morskie w kryzysie” – o ostatnich Targach Morskich
Baltexpo 2009.
„Kupimy dok w Gdyni” – może kupi Stocznia Gdańsk ?
„Nogi do nieba …” – pierwsza platforma samopodnośna remontowana i modernizowana w Gdańskiej Stoczni Remontowej SA.
„Utopili „Babcię” – ale frajda! Niedaleko od Helu zatopiono kuter K-18 Bryza (rocznik 1965) specjalnie, dla płetwonurków.
„Batory wraca do służby” – zbliża się remont najstarszego okrętu Rzeczypospolitej – kuter pościgowy Batory zostanie udostępniony zwiedzającym.
„Tablica dla komandora” – w Pucku odsłonięto pomnik ku czci komandora por. pil. Edwarda Szystowskiego dowódcy Morskiego Dywizjonu Morskiego.
„Bezpodstawne kary” – kto ma prawo karać rybaków pełnomorskich ?
„Poszukiwany Artic Sea” – sprawa skromnego drewnowca porwanego przez nieznanych sprawców, a w którego poszukiwania wdały się: połowa floty rosyjskiej i podobno dwa największe wywiady świata.
„Bałtyckie kolizje” – a jednak ! Nawet doskonale wyposażone statki mają kolizje !
„Kto boi się tej prawdy” – tajemnica śmierci II oficera na statku Tsuru.
„Mayday! Mayday! Mayday!” – cz.2 opisu zatonięcia i akcji ratowniczej m/s Sopot u wejścia do Kanału La Manche, 25 sierpnia 1986 roku.
„Retman z małego Gdańska” – o flisakach i miasteczku Ulanów nad Sanem zwanym „małym Gdańskiem”.
„Szablę zostaw na dole” – w nieznane tajniki latarni morskich wprowadza prof. Antoni F. Komorowski.
„Antarktyczny odkrywca” – Królewski Statek Badawczy Discovery niegdyś eksplorujący Antarktydę dzisiaj w Muzeum Polarnym w Dundee.
„Alarm sióstr miłosierdzia” – wspomnienie „Morza” z 1929 i 1954 roku.
„Polski kawałek Victory” – jest to kawałek dębu z okrętu pochodzący najprawdopodobniej z pomorskich lasów.
„Dywizjon Obrony Wybrzeża” – dywizjon 304 w okresie 1942-1945 walczył w ramach brytyjskiego Lotnictwa Obrony Wybrzeża.
„Zdarzyło się w polskiej gospodarce morskiej…” – kalendarium wrześni 1919 – 1999 roku.
„Admirał brazylijskiej floty” – Krzysztof Arciszewski był jednym z najbarwniejszych Polaków, których los związał z morzem.
„Arka Noego czyli Torreador” – kolejna opowieść Andrzeja Perepeczki z Mórz Popołudniowych.
„Znaczy… gawędziarz” – każdy marynarz musi być gawędziarzem. Barwne życie, egzotyczne porty, romantyczne przygody…
„Ujarzmianie fal” – ostatnio w gdańskiej stoczni („ODYS” Stocznia & Co.) zbudowano prototyp elektrowni falowej wykorzystującej źródło energii odnawialnej (tzw. odnawialnej).
W pakiecie:
The Maritime Worker nr 5– czasopismo marynarzy, stoczniowców i portowców:
- Maersk zamyka stocznię Odense w Lindo
- kryzys w chińskim przemyśle stoczniowym
- kryzys w europejskich stoczniach produkcyjnych
- problem bezpieczeństwa masowców
- zmiany w konwencji STCW
- ubezpieczenia armatorskie – casco
- opodatkowanie odszkodowań marynarskich
- specjalistyczne statki sejsmiczne
- obrona przeciw piratom
Żyjcie wiecznie!
Don Jorge
Jeszcze trochę wysiłku - jesteśmy już blisko.gif)