STERNIK JACHTOWY W MARZENIACH SZKOLENIOWCÓW
z dnia: 2006-07-15


Tylko mi tu moi Drodzy Czytelnicy nie piszcie, żem małpa złośliwa. Nawet jak byłem kiedyś, kiedyś  członkiem Komisji Morskiej, to się tak do mnie Maciej Leśny nie zwracał. A przecież byłem wtedy naprawdę złośliwy. Teraz, na starość zupełnie złagodniałem, ale od czasu do czasu nachodzi mnie jednak chęć uszczypnięcia. Hej - zwiazkowi notable - czy naprawdę już nie możecie przejść koło poczciwego sternika jachtowego, aby go nie kopnąć ? Macieja pozdrawiam - to nie jego komisja, choć mowa o morskiej żegludze..

Żyjcie wiecznie (to do Czytelników) !

Don Jorge

______________________________________
PROGRAM SZKOLENIA NA STOPIEŃ STERNIKA JACHTOWEGO
Osoba odbywające szkolenie na stopień sternika jachtowego powinna opanować wiedzę i umiejętności w zakresie:
Umiejętności praktyczne:
- Manewrowanie jachtem morskim o długości kadłuba od 8 do 12 m pod żaglami i na silniku. Jeżeli osoba odbywająca szkolenie nie posiada stopnia żeglarza jachtowego powinna także posiąść umiejętność manewrowania jachtem śródlądowym;
- Prowadzenie nawigacji na akwenach bezpływowych i pływowych;
- Korzystanie z polskich i angielskich pomocy i wydawnictw nawigacyjnych;
- Korzystanie z urządzeń łączności ze szczególnym uwzględnieniem wzywania pomocy;
Wiedzę teoretyczną :
- przepisy dotyczące uprawiania żeglarstwa na wodach morskich;
- budowa, wyposażenie i eksploatacja jachtów żaglowych;
- teoria żeglowania i manewrowania;
- nawigacja, locja morskiej, system oznakowania nawigacyjnego IALA, charakterystyki świateł nawigacyjnych;
- Meteorologia;
- zasady sygnalizacji, łączności, ratownictwa i organizacji służb ratowniczych;

3.1. Wiedza teoretyczna
1. Przepisy
- Międzynarodowe Przepisy o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu .
- przepisy regulujące postępowanie po wypadku morskim lub awarii.
- przepisy regulujących sprawy bezpieczeństwa żeglugi statków sportowych w zakresie: środki ratunkowe, przeciwpożarowe, łączności i sygnalizacji,
- przepisy nadzoru technicznego w zakresie: dokumenty klasyfikacyjne jachtu
- wymagane dokumenty jachtu i załogi w czasie pływań po wodach morskich.
- wybrane zagadnienia z kodeksu morskiego i innych ustaw: prawa i obowiązki kapitana statku, bezpieczeństwo żeglugi, holowanie i pilotaż, ubezpieczenia, umowa ratownicza,
- ogólne zasady regulujące ubezpieczenia jachtów i postępowanie poawaryjne,
- zakresu uprawnień żeglarskich wynikających z rozporządzenia Ministra Sportu w sprawie uprawiania żeglarstwa.
- przepisy i zwyczaje żeglarskie ujęte dobrą praktyką morską i etykietą jachtową.
2. Wiadomości o jachtach.
2.1. Budowa jachtu
- nazewnictwo podstawowych części składowych jachtu morskiego
- główne parametry morskich jachtów żaglowych .
- zasady eksploatacji i budowy instalacji oraz urządzeń jachtu morskiego oraz umiejętność oceny ich stanu technicznego.
- ocena stanu technicznego wyposażenia jachtu wymienionego w karcie bezpieczeństwa i aktualność atestów.
2.2. Teoria żeglowania
- stateczność i pływalność jachtu morskiego
- opory ruchu kadłuba i prędkość graniczna jachtu.
- siły działające na jacht w ruchu ustalonym - zrównoważenie żaglowe i możliwość jego korygowania.
- znajomość zasad doboru różnych rodzajów żagli w różnych warunkach pogodowych.
3. Nawigacja
3.1 Wiadomości w zakresie:
- kształt i wymiary Ziemi, podstawowe pojęcia i jednostki stosowane w nawigacji: współrzędne geograficzne, mila morska, loksodroma i ortodroma, refrakcja ziemska, widnokrąg, średnia odległość widnokręgu, geograficzny i optyczny zasięg świateł latarni morskich,
- magnetyzm ziemski i magnetyzm własny jachtu: deklinacja sposób zapisu na mapach morskich polskich i angielskich i obliczanie jej aktualnej wartości,
- określanie dewiacji, sporządzanie wykresów i tabelek dewiacji,
- kursy i namiary kompasowe, magnetyczne i rzeczywiste,
- prędkość i droga jachtu: kąt drogi po wodzie i nad dnem, poprawka na wiatr (dryf ) i poprawka na prąd (znos), jednostki prędkości,
- pozycja jachtu: zliczona, obserwowana, prawdopodobna,
- określanie pozycji obserwowanej jachtu: linie pozycyjne z namiaru, kąta poziomego, kąta kursowego, wykreślanie bezpiecznej linii pozycyjnej z kąta poziomego, określenie pozycji obserwowanej z równoczesnych i nierównoczesnych linii pozycyjnych, dobór obiektów namierzanych w celu minimalizacji błędu pozycji obserwowanej.
- zasady dobrej praktyki morskiej: umiejętność zapisu w dzienniku jachtowym i na mapie, żegluga w wąskich przejściach i przygotowanie nawigacyjne wejścia do portu.
- instrumenty nawigacyjne i zasady ich użytkowania: kompasy, logi, sondy, elektroniczna aparatura nawigacyjna.
3.2. Umiejętności w zakresie:
- prowadzenia nawigacji metodą graficzną w czasie żeglugi
- prowadzenie nawigacji w czasie żeglugi na akwenie występowania pływów i prądów wpływowych:
- określenie głębokości w portach zasadniczych i dołączonych,
- określenie kierunków i prędkości prądów pływowych,
- nawigacyjnego przygotowania wejścia do portu na akwenie pływowym,
- nawigacyjnego przygotowania rejsu,
- korzystania z polskich i angielskich pomocy nawigacyjnych,
- korzystania z systemu GPS,
- posługiwania się przyrządami nawigacyjnymi,
4. Locja
- umiejętność korzystania z pomocy nawigacyjnych: mapy polskie i angielskie, spisy świateł i sygnałów nawigacyjnych polskie i angielskie, spisy sygnałów radiowych polskie i angielskie, locje polskie wraz z uzupełnieniem; locje angielskie, tabele pływów.
- umiejętność wykonywania korekty map i innych pomocy nawigacyjnych.
- system IALA,
- światła nawigacyjne i ich charakterystyki,
- mapy morskie - klasyfikacja, konstrukcja, skala, zakres informacji, używane skróty, oznaczenia,
5. Meteorologia
- znajomość podstawowych czynników meteorologicznych i umiejętność ich określania: temperatura i jej zmiany z wysokością, równowaga atmosfery, ciśnienie atmosferyczne, wilgotność, kierunek i prędkość wiatru, widzialność, ocena zachmurzenia, opady,
- umiejętność zapisu danych meteorologicznych w dzienniku jachtowym.
- chmury: znajomość rodzajów chmur wg klasyfikacji międzynarodowej i ich podziału,
- wiatry: przyczyny powstawania wiatru, ogólna cyrkulacja atmosfery, wiatry lokalne,
- masy powietrza, fronty atmosferyczne, układy baryczne: klasyfikacja mas powietrza i frontów atmosferycznych, typowe zmiany pogody towarzyszące ich przechodzeniu, niż, wyż, klin, zatoka, siodło, powstawanie niżu, tory niżów w Europie, podstawowe rodzaje mgieł i typowe warunków ich powstawania,
- umiejętność określania pozycji jachtu względem najbliższego układu barycznego i frontów atmosferycznych,
- mapy synoptyczne: analiza treści map synoptycznych, ustalenie przypuszczalnego kierunku przemieszczania się niżów i frontów atmosferycznych, stref opadów i obniżonej widzialności oraz kierunku i siły wiatru, przewidywanie rozwoju sytuacji pogodowej na podstawie analizy kilku kolejnych map pogodowych,
- komunikaty meteorologiczne: umiejętność wybrania na podstawie polskich i angielskich spisów sygnałów radiowych danych stacji nadających komunikaty pogodowe, umiejętność odbioru i zanotowania treści komunikatu,
- współdziałanie morza i atmosfery: skala stanu morza, umiejętność oceny stanu morza na podstawie oceny wyglądu powierzchni morza, znajomość rodzajów fal, parametrów fali i ich zależności od głębokości morza, siły wiatru i czasu jego oddziaływania.
5. Sygnalizacja , łączność
- znajomość wybranych flag MKS (A,B,C,D,N,O),
- znajomość znaczenia jednoliterowych sygnałów MKS,
- umiejętność nawiązania łączności za pomocą radiotelefonu,
- umiejętność wzywania pomocy i korespondencji w niebezpieczeństwie za pomocą radiotelefonu w języku polskim i angielskim,
- łączność poprzedzona sygnałami MAYDAY, PANPAN, SECURITE,
- znajomość zasad obsługi i umiejętność prawidłowego użycia pławki dymnej, rakiety spadochronowej, światła w kamizelce ratunkowej i innych środków pirotechnicznych dostępnych na jachcie,
- sposoby wzywania pomocy.

Ten artykuł pochodzi ze strony:
JERZY KULIŃSKI - ŻEGLARZ MORSKI
Subiektywny Serwis Informacyjny
http://www.kulinski.navsim.pl

URL tego opowiadania:
http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=135