STERNIK JACHTOWY W MARZENIACH SZKOLENIOWCÓW
z dnia: 2006-07-15
Tylko mi tu moi Drodzy Czytelnicy nie piszcie, żem małpa złośliwa. Nawet jak byłem kiedyś, kiedyś członkiem Komisji Morskiej, to się tak do mnie Maciej Leśny nie zwracał. A przecież byłem wtedy naprawdę złośliwy. Teraz, na starość zupełnie złagodniałem, ale od czasu do czasu nachodzi mnie jednak chęć uszczypnięcia. Hej - zwiazkowi notable - czy naprawdę już nie możecie przejść koło poczciwego sternika jachtowego, aby go nie kopnąć ? Macieja pozdrawiam - to nie jego komisja, choć mowa o morskiej żegludze..
Żyjcie wiecznie (to do Czytelników) !
Don Jorge
______________________________________ PROGRAM SZKOLENIA NA STOPIEŃ STERNIKA JACHTOWEGO Osoba odbywające szkolenie na stopień sternika jachtowego powinna opanować wiedzę i umiejętności w zakresie: Umiejętności praktyczne: - Manewrowanie jachtem morskim o długości kadłuba od 8 do 12 m pod żaglami i na silniku. Jeżeli osoba odbywająca szkolenie nie posiada stopnia żeglarza jachtowego powinna także posiąść umiejętność manewrowania jachtem śródlądowym; - Prowadzenie nawigacji na akwenach bezpływowych i pływowych; - Korzystanie z polskich i angielskich pomocy i wydawnictw nawigacyjnych; - Korzystanie z urządzeń łączności ze szczególnym uwzględnieniem wzywania pomocy; Wiedzę teoretyczną : - przepisy dotyczące uprawiania żeglarstwa na wodach morskich; - budowa, wyposażenie i eksploatacja jachtów żaglowych; - teoria żeglowania i manewrowania; - nawigacja, locja morskiej, system oznakowania nawigacyjnego IALA, charakterystyki świateł nawigacyjnych; - Meteorologia; - zasady sygnalizacji, łączności, ratownictwa i organizacji służb ratowniczych;
3.1. Wiedza teoretyczna 1. Przepisy - Międzynarodowe Przepisy o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu . - przepisy regulujące postępowanie po wypadku morskim lub awarii. - przepisy regulujących sprawy bezpieczeństwa żeglugi statków sportowych w zakresie: środki ratunkowe, przeciwpożarowe, łączności i sygnalizacji, - przepisy nadzoru technicznego w zakresie: dokumenty klasyfikacyjne jachtu - wymagane dokumenty jachtu i załogi w czasie pływań po wodach morskich. - wybrane zagadnienia z kodeksu morskiego i innych ustaw: prawa i obowiązki kapitana statku, bezpieczeństwo żeglugi, holowanie i pilotaż, ubezpieczenia, umowa ratownicza, - ogólne zasady regulujące ubezpieczenia jachtów i postępowanie poawaryjne, - zakresu uprawnień żeglarskich wynikających z rozporządzenia Ministra Sportu w sprawie uprawiania żeglarstwa. - przepisy i zwyczaje żeglarskie ujęte dobrą praktyką morską i etykietą jachtową. 2. Wiadomości o jachtach. 2.1. Budowa jachtu - nazewnictwo podstawowych części składowych jachtu morskiego - główne parametry morskich jachtów żaglowych . - zasady eksploatacji i budowy instalacji oraz urządzeń jachtu morskiego oraz umiejętność oceny ich stanu technicznego. - ocena stanu technicznego wyposażenia jachtu wymienionego w karcie bezpieczeństwa i aktualność atestów. 2.2. Teoria żeglowania - stateczność i pływalność jachtu morskiego - opory ruchu kadłuba i prędkość graniczna jachtu. - siły działające na jacht w ruchu ustalonym - zrównoważenie żaglowe i możliwość jego korygowania. - znajomość zasad doboru różnych rodzajów żagli w różnych warunkach pogodowych. 3. Nawigacja 3.1 Wiadomości w zakresie: - kształt i wymiary Ziemi, podstawowe pojęcia i jednostki stosowane w nawigacji: współrzędne geograficzne, mila morska, loksodroma i ortodroma, refrakcja ziemska, widnokrąg, średnia odległość widnokręgu, geograficzny i optyczny zasięg świateł latarni morskich, - magnetyzm ziemski i magnetyzm własny jachtu: deklinacja sposób zapisu na mapach morskich polskich i angielskich i obliczanie jej aktualnej wartości, - określanie dewiacji, sporządzanie wykresów i tabelek dewiacji, - kursy i namiary kompasowe, magnetyczne i rzeczywiste, - prędkość i droga jachtu: kąt drogi po wodzie i nad dnem, poprawka na wiatr (dryf ) i poprawka na prąd (znos), jednostki prędkości, - pozycja jachtu: zliczona, obserwowana, prawdopodobna, - określanie pozycji obserwowanej jachtu: linie pozycyjne z namiaru, kąta poziomego, kąta kursowego, wykreślanie bezpiecznej linii pozycyjnej z kąta poziomego, określenie pozycji obserwowanej z równoczesnych i nierównoczesnych linii pozycyjnych, dobór obiektów namierzanych w celu minimalizacji błędu pozycji obserwowanej. - zasady dobrej praktyki morskiej: umiejętność zapisu w dzienniku jachtowym i na mapie, żegluga w wąskich przejściach i przygotowanie nawigacyjne wejścia do portu. - instrumenty nawigacyjne i zasady ich użytkowania: kompasy, logi, sondy, elektroniczna aparatura nawigacyjna. 3.2. Umiejętności w zakresie: - prowadzenia nawigacji metodą graficzną w czasie żeglugi - prowadzenie nawigacji w czasie żeglugi na akwenie występowania pływów i prądów wpływowych: - określenie głębokości w portach zasadniczych i dołączonych, - określenie kierunków i prędkości prądów pływowych, - nawigacyjnego przygotowania wejścia do portu na akwenie pływowym, - nawigacyjnego przygotowania rejsu, - korzystania z polskich i angielskich pomocy nawigacyjnych, - korzystania z systemu GPS, - posługiwania się przyrządami nawigacyjnymi, 4. Locja - umiejętność korzystania z pomocy nawigacyjnych: mapy polskie i angielskie, spisy świateł i sygnałów nawigacyjnych polskie i angielskie, spisy sygnałów radiowych polskie i angielskie, locje polskie wraz z uzupełnieniem; locje angielskie, tabele pływów. - umiejętność wykonywania korekty map i innych pomocy nawigacyjnych. - system IALA, - światła nawigacyjne i ich charakterystyki, - mapy morskie - klasyfikacja, konstrukcja, skala, zakres informacji, używane skróty, oznaczenia, 5. Meteorologia - znajomość podstawowych czynników meteorologicznych i umiejętność ich określania: temperatura i jej zmiany z wysokością, równowaga atmosfery, ciśnienie atmosferyczne, wilgotność, kierunek i prędkość wiatru, widzialność, ocena zachmurzenia, opady, - umiejętność zapisu danych meteorologicznych w dzienniku jachtowym. - chmury: znajomość rodzajów chmur wg klasyfikacji międzynarodowej i ich podziału, - wiatry: przyczyny powstawania wiatru, ogólna cyrkulacja atmosfery, wiatry lokalne, - masy powietrza, fronty atmosferyczne, układy baryczne: klasyfikacja mas powietrza i frontów atmosferycznych, typowe zmiany pogody towarzyszące ich przechodzeniu, niż, wyż, klin, zatoka, siodło, powstawanie niżu, tory niżów w Europie, podstawowe rodzaje mgieł i typowe warunków ich powstawania, - umiejętność określania pozycji jachtu względem najbliższego układu barycznego i frontów atmosferycznych, - mapy synoptyczne: analiza treści map synoptycznych, ustalenie przypuszczalnego kierunku przemieszczania się niżów i frontów atmosferycznych, stref opadów i obniżonej widzialności oraz kierunku i siły wiatru, przewidywanie rozwoju sytuacji pogodowej na podstawie analizy kilku kolejnych map pogodowych, - komunikaty meteorologiczne: umiejętność wybrania na podstawie polskich i angielskich spisów sygnałów radiowych danych stacji nadających komunikaty pogodowe, umiejętność odbioru i zanotowania treści komunikatu, - współdziałanie morza i atmosfery: skala stanu morza, umiejętność oceny stanu morza na podstawie oceny wyglądu powierzchni morza, znajomość rodzajów fal, parametrów fali i ich zależności od głębokości morza, siły wiatru i czasu jego oddziaływania. 5. Sygnalizacja , łączność - znajomość wybranych flag MKS (A,B,C,D,N,O), - znajomość znaczenia jednoliterowych sygnałów MKS, - umiejętność nawiązania łączności za pomocą radiotelefonu, - umiejętność wzywania pomocy i korespondencji w niebezpieczeństwie za pomocą radiotelefonu w języku polskim i angielskim, - łączność poprzedzona sygnałami MAYDAY, PANPAN, SECURITE, - znajomość zasad obsługi i umiejętność prawidłowego użycia pławki dymnej, rakiety spadochronowej, światła w kamizelce ratunkowej i innych środków pirotechnicznych dostępnych na jachcie, - sposoby wzywania pomocy.
|