SPORT W UNII EUROPEJSKIEJ
z dnia: 2010-04-27
Ostatnie newsy (19 i 22 kwietnia 2010) i komentarze poświęcone są dyskusji o istocie sportu. Oczywiście tylko w aspekcie warzonej (gotowanej, duszonej, podpiekanej) ustawy o sporcie. Dr Andrzej Mazurek dostrzegając w niej nieco zamieszania - podesłał mi dwa teksty przeznaczone dla dociekliwych i cierpliwych. - Białą Księgę do spraw sportu (oznacza, że UE zamierza coś regulować - ujednolicić) - O modelu europejskim. Obydwa teksty są związane z wystąpieniem jakie ponad rok temu Andrzej przygotowywał dla komisji Przyjazne Państwo (tzw. komisja Palikota).
Uprzedzając pytania wyjaśniam; chodzi o to, aby wszyscy zrozumieli kim NIE JESTEŚMY. Kamizelki ! Żyjcie wiecznie! d'Jorge ________________________________________
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH Bruksela, dnia 11.7.2007 r. COM(2007) 391 wersja ostateczna (skrót) BIAŁA KSIĘGA BIAŁA KSIĘGA NA TEMAT SPORTU (przedstawiona przez Komisję) {SEC(2007) 932} {SEC(2007) 934} {SEC(2007) 935} {SEC(2007) 936}
1. WSTĘP "Sport jest częścią dziedzictwa każdego człowieka i nic nigdy go nie zastąpi" - Piere de Coubertin
Sport przybiera na znaczeniu jako zjawisko społeczne i gospodarcze, przyczyniając się w dużym stopniu do realizacji strategicznych celów Unii Europejskiej, takich jak solidarność i dobrobyt. Olimpijski ideał rozwoju sportu propagującego pokój i zrozumienie między narodami i kulturami oraz wychowanie młodzieży narodził się w Europie i rozwijany był przez Międzynarodowy Komitet Olimpijski i Europejskie Komitety Olimpijskie. Sport przyciąga obywateli europejskich, z których większość regularnie go uprawia. Sport pobudza istotne wartości, takie jak duch zespołowy, solidarność, tolerancja oraz zasada fair play, przyczyniając się do indywidualnego rozwoju i samorealizacji. Propaguje aktywny udział obywateli europejskich w życiu społecznym i przez to pomaga rozwinąć aktywną postawę obywatelską. Komisja uznaje istotną rolę sportu w społeczeństwie europejskim, zwłaszcza w przypadku potrzeby zbliżenia do obywateli oraz zajęcia się problemami, które ich bezpośrednio dotyczą. ....................................... Inicjatywa ta ma na celu przedstawienie ważnych zagadnień, takich jak zastosowanie unijnego prawodawstwa w dziedzinie sportu. Dąży ona również do ustalenia dalszych działań związanych ze sportem na szczeblu europejskim. ........................................ Istotna rola sportu w społeczeństwie europejskim oraz jego specyficzny charakter zostały uznane w grudniu 2000 r. w deklaracji Rady Europejskiej w sprawie szczególnego charakteru sportu oraz jego funkcji społecznej w Europie, które powinny być uwzględniane przy realizacji zasad wspólnej polityki ("Deklaracja nicejska"). Pokazuje ona, że organizacje sportowe i państwa członkowskie ponoszą zasadniczą odpowiedzialność w prowadzeniu spraw związanych ze sportem, a federacje sportowe odgrywają w tym główną rolę. ----------------------------------- Przypis do definicji "sport": Dla jasności i przejrzystości w Białej księdze używana będzie definicja sportu ustalona przez Radę Europy: "sport" oznacza "wszelkie formy
aktywności fizycznej, które poprzez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane, stawiają sobie za cel wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach". .................................... Niniejsza Biała księga skupia się na społecznej roli sportu, jego wymiarze gospodarczym oraz sposobie jego organizacji w Europie, oraz na działaniach następczych tej inicjatywy. ......................................... 2. SPOŁECZNA ROLA SPORTU ..................................
Zgodnie z listopadowym sondażem Eurobarometru3 około 60 % Europejczyków regularnie uprawia sport w 700 000 klubach sportowych lub poza nimi, zaś kluby te należą do dużej liczby stowarzyszeń i federacji. Większość zajęć sportowych odbywa się w ramach struktur amatorskich. Znaczenie sportu uprawianego zawodowo wciąż wzrasta i przyczynia się tym samym do wzmacniania społecznej roli sportu. Sport ma nie tylko znaczenie dla poprawy zdrowia obywateli Europy, lecz posiada również wymiar wychowawczy oraz odgrywa rolę społeczną, kulturową i rekreacyjną. Społeczna rola sportu daje również możliwość zacieśniania zewnętrznych relacji Unii.
2.1 Poprawa zdrowia publicznego poprzez aktywność fizyczną Brak aktywności fizycznej sprzyja występowaniu nadwagi, otyłości oraz dużej liczby przypadłości przewlekłych, takich jak schorzenia układu krążenia czy cukrzyca, co przyczynia się do pogorszenia jakości życia, jest zagrożeniem dla życia jednostki oraz obciąża gospodarkę i budżet wydatkami na leczenie. ............................................... 1) Komisja proponuje opracować, wspólnie z państwami członkowskimi, nowe wytyczne w zakresie aktywności fizycznej do końca 2008 r. ................................... W tym świetle Komisja zachęca państwa członkowskie do zbadania, w jaki sposób propagować pojęcie aktywnego życia poprzez system edukacji narodowej i system szkoleń, włącznie ze szkoleniem nauczycieli. ............................................. Komisja ułatwi wymianę informacji i najlepszych rozwiązań, zwłaszcza w związku z młodzieżą, skupiając się przede wszystkim na poziomie najbliższym obywatelom. ............................................. 2.4 Propagowanie wolontariatu i aktywnej postawy obywatelskiej przez sport Przynależność do zespołu, zasady, takie jak fair play, stosowanie reguł gry, szacunek do innych, solidarność i dyscyplina oraz organizowanie amatorskich klubów sportowych nienastawionych na zysk i opartych na wolontariacie wzmacniają aktywne postawy obywatelskie. Działanie na zasadzie wolontariatu w organizacjach sportowych dostarcza wielu okazji do kształcenia pozaformalnego, które powinno być uznane i podkreślone. Sport oferuje również atrakcyjne możliwości dla zaangażowania osobistego i na rzecz społeczeństwa i może pomóc w zerwaniu ze światem przestępczym. ............................................. 10) Komisja, we współpracy z państwami członkowskimi, określi podstawowe wyzwania stojące przed organizacjami sportowymi nienastawionymi na zysk oraz podstawowe cechy charakteryzujące usługi świadczone przez te organizacje. 11) Komisja będzie wspierać sport na szczeblu jak najbliższym obywatelom przez program "Europa dla Obywateli". 12) Komisja zaproponuje ponadto działania skierowane na zachęcanie młodych ludzi do wolontariatu sportowego w ramach programu "Młodzież w działaniu", w takich dziedzinach jak wymiana młodzieży i wolontariat w ramach wydarzeń sportowych. 13) Komisja będzie następnie rozwijać wymianę informacji i najlepszych rozwiązań w zakresie wolontariatu w sporcie, przy współudziale państw członkowskich, organizacji sportowych i władz lokalnych. ............................................. 2.5 Wykorzystanie potencjału zawartego w sporcie do celów integracji społecznej, integracji i równości szans .............................................
Sport może mianowicie przyczynić się do tworzenia miejsc pracy oraz do wzrostu i ożywienia gospodarczego, zwłaszcza na słabo rozwiniętych obszarach. Działania sportowe nienastawione na zysk, przyczyniające się do spójności społecznej i integracji słabszych społecznie grup mogą być uważane za usługi socjalne użyteczności publicznej. ............................................. Sport dotyczy wszystkich obywateli, niezależnie od płci, rasy, wieku, stopnia sprawności, religii i wyznania, orientacji seksualnej i sytuacji społecznej czy ekonomicznej. Komisja wielokrotnie potępiała wszelkie przejawy rasizmu i ksenofobii, które nie są zgodne z wartościami UE. ............................................. Dzięki konkretnym działaniom sport jest skutecznym środkiem propagującym edukację, zdrowie, dialog międzykulturowy, rozwój i pokój. 25) Komisja będzie zachęcać wykorzystanie sportu jako środka w swojej polityce rozwoju. W szczególności Komisja zamierza: Propagować sport i wychowanie fizyczne jako podstawowe elementy wychowania wysokiej jakości i jako sposób uatrakcyjnienia szkoły i zwiększenia obecności na zajęciach; Skierować wysiłki na poprawę dostępu dziewcząt i kobiet do wychowania fizycznego i sportu, aby pomóc im w zdobyciu pewności siebie, usprawnić ich integrację w społeczeństwie, przezwyciężyć uprzedzenia i propagować zdrowy tryb życia oraz dostęp kobiet do kształcenia; Wspierać propagowanie zdrowia i kampanie zwiększające świadomość przez sport. Unia Europejska włączy sport w swoją politykę rozwoju, starając się stworzyć synergie z już istniejącymi programami ONZ, państw członkowskich, władz lokalnych i organów prywatnych. Będzie prowadzić działania uzupełniające lub innowacyjne odnośnie do istniejących programów i działań. ............................................. Komisja zwróci szczególną uwagę na sektor sportu przy: 27) wdrażaniu przedstawionego ostatnio komunikatu w sprawie migracji o charakterze cyrkulacyjnym i partnerstwa na rzecz mobilności z państwami trzecimi; 28) opracowaniu zharmonizowanych planów przyjmowania różnych kategorii obywateli państw trzecich dla celów gospodarczych, opierając się na planie polityki w dziedzinie legalnej migracji (2005 r.).
3. GOSPODARCZY WYMIAR SPORTU Sport jest sektorem dynamicznym i wciąż zyskującym na znaczeniu, który może przyczynić się do realizacji celów lizbońskich przyspieszenia wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy, a jego wpływ na makroekonomię jest niedoceniany. Może on służyć za narzędzie rozwoju lokalnego i regionalnego, gospodarczej regeneracji miast lub rozwoju terenów wiejskich. Sport oddziałuje synergicznie z turystyką i może pobudzać podnoszenie standardu infrastruktury oraz pojawianie się nowych partnerstw finansujących sport i obiekty rekreacyjne. ............................................. Z drugiej strony, pomimo ogólnego gospodarczego znaczenia sportu, duża część wydarzeń sportowych ma miejsce w ośrodkach nienastawionych na zysk, z których wiele zależnych jest od pomocy państwa, aby zapewnić dostęp do sportu wszystkim obywatelom. 3.1 Ku polityce sportowej opartej na faktach Rozpoczęcie działań politycznych i zwiększonej współpracy w zakresie sportu na szczeblu UE musi być poparte solidną wiedzą. Należy poprawić jakość i porównywalność danych, aby doprowadzić do lepszego strategicznego planowania i podejmowania decyzji politycznych w zakresie sportu. Zainteresowane podmioty rządowe i pozarządowe wzywały wielokrotnie Komisję do utworzenia europejskiej statystycznej definicji sportu i skoordynowania wysiłków, aby na tej podstawie wytwarzać statystyki sportowe i związane ze sportem. 3.2 Zapewnienie finansowania sportu ze środków publicznych Organizacje sportowe mają wiele źródeł dochodów, w tym składki klubowe i wpływy ze sprzedaży biletów, reklamy i sponsoringu, praw medialnych, redystrybucji dochodów w federacjach sportowych, z używania artykułów promocyjnych oraz finansowanie ze środków publicznych itd. Jednakże niektóre organizacje mają znacznie lepszy dostęp do środków z sektora prywatnego niż inne, nawet jeśli w niektórych przypadkach ustanowiony jest dobrze działający system redystrybucji. W sporcie na poziomie najbliższym obywatelom równe szanse i otwarty dostęp do uprawiania sportu może być jedynie zapewniony przez silne zaangażowanie władz publicznych. Komisja rozumie znaczenie pomocy publicznej dla sportu na poziomie najbliższym obywatelom i sportu dla wszystkich i popiera taką pomoc, pod warunkiem, że jest ona przyznawana zgodnie z prawem wspólnotowym. ............................................. 37) Aby wspomóc refleksję nad sposobem finansowania sportu Komisja przeprowadzi niezależne badania na temat finansowania sportu na poziomie najbliższym obywatelom i sportu dla wszystkich w państwach członkowskich, zarówno ze środków publicznych jak i prywatnych, oraz nad wpływem zmian zachodzących w tej dziedzinie. ............................................. 38) Biorąc pod uwagę znaczną rolę społeczną sportu, oraz jego silne zakorzenienie w rzeczywistości lokalnej, Komisja bronić będzie utrzymania istniejących możliwości zmniejszonych stawek VAT na sport.
4. ORGANIZACJA SPORTU W debacie politycznej na temat sportu w Europie często przywiązuje się dużą wagę do tak zwanego "europejskiego modelu sportu". Komisja uważa, że należy propagować pewne wartości i tradycje europejskiego sportu. Jednakże w obliczu różnorodności i złożoności europejskich struktur sportu uważa, że próba określenia jednego modelu organizacji sportu w Europie jest nierealistyczna. Ponadto podobna sytuacja gospodarcza i społeczna w większości państw członkowskich (zwiększająca się komercjalizacja, trudności z finansowaniem ze środków publicznych, zwiększająca się liczba uczestników oraz zastój w rozwoju wolontariatu) spowodowała powstanie nowych wyzwań dla organizacji sportu w Europie. Pojawienie się nowych podmiotów (uczestników działających poza zorganizowanymi dyscyplinami, zawodowe kluby sportowe itp.) stawia nowe pytania związane z dobrym zarządzaniem, demokracją i reprezentowaniem interesów w ruchu sportowym. Komisja może odegrać ważną rolę w zachęcaniu do dzielenia się najlepszymi praktykami w zarządzaniu sportem. Może również być pomocna w stworzeniu wspólnego zbioru zasad dobrego zarządzania w sporcie, takich jak przejrzystość, demokracja, odpowiedzialność oraz reprezentacja stron uczestniczących (stowarzyszeń, federacji, zawodników, klubów, lig, kibiców itp.). Realizując to zadanie, Komisja będzie się opierała na wcześniejszych pracach7. Należy również zwrócić uwagę na odpowiednią reprezentację kobiet na stanowiskach zarządzających i kierowniczych.
Komisja uznaje autonomię organizacji sportowych oraz struktur reprezentacyjnych (takich jak ligi sportowe). Ponadto uznaje również, że zarządzanie leży głównie w gestii organów zarządzających sportem oraz, w pewnym zakresie, państw członkowskich i partnerów społecznych. Niemniej dialog prowadzony z organizacjami sportowymi zwrócił uwagę Komisji na pewne dziedziny, co do których wyraża ona swoje zdanie poniżej. Komisja stoi na stanowisku, że większość kwestii może zostać rozwiązana poprzez samoregulację uwzględniającą dobre praktyki zarządzania, przy przestrzeganiu prawa unijnego. Jest gotowa do odegrania roli instytucji ułatwiającej rozwiązanie tych kwestii lub w razie potrzeby do podjęcia odpowiednich działań. ............................................. Orzecznictwo sądów europejskich oraz decyzje Komisji Europejskiej wskazują, że specyfika sportu jest uznawana i uwzględniana. Orzecznictwo i decyzje zawierają również wytyczne dotyczące zastosowania prawa unijnego w dziedzinie sportu. Zgodnie z ustalonym orzecznictwem, specyfika sportu w dalszym ciągu będzie uznawana, jednakże nie może być ona skonstruowana w sposób umożliwiający wyłączenie tej dziedziny z zastosowania prawa UE. Jak opisano szczegółowo w dokumencie roboczym Komisji i załącznikach do niego, istnieją organizacyjne zasady sportowe - oparte na zgodnych z prawem celach - które najprawdopodobniej nie naruszają przepisów Traktatu WE związanych z przeciwdziałaniem praktykom ograniczającym konkurencję pod warunkiem, że ich skutki antykonkurencyjne, o ile takie istnieją, są właściwe realizowanym celom i do nich proporcjonalne. Przykładem tego rodzaju zasad są "zasady gry" (np. zasady regulujące długość meczy lub liczbę zawodników na boisku), zasady dotyczące kryteriów selekcji do zawodów sportowych, zasady obowiązujące "na własnym i na cudzym boisku", zasady zapobiegające wielostronnej własności w zawodach klubowych, zasady dotyczące składu kadr narodowych, zasady antydopingowe oraz zasady dotyczące okresów transferu. Jednakże jeżeli chodzi o regulacyjne aspekty sportu, ocenę zgodności zasad sportowych zprawem konkurencji UE można przeprowadzić jedynie w odniesieniu do poszczególnych przypadków, co zostało ostatnio potwierdzone w orzeczeniu Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Meca-Medina8. W tym przypadku Trybunał wyjaśnił dokładnie jaki jest wpływ prawa UE na zasady sportowe. Trybunał odrzucił pojęcie "zasad czysto sportowych" jako nie posiadające związku z kwestią stosowalności unijnych zasad konkurencyjności w sektorze sportowym. Trybunał uznał, że specyfikę sportu należy uwzględnić w sensie skutków restrykcyjnych, tzn restrykcyjne skutki wpływające na konkurencyjność i będące częścią organizacji oraz odpowiedniego prowadzenia danej dyscypliny sportu konkurencyjnego nie naruszają unijnych zasad konkurencyjności pod warunkiem, że skutki te są proporcjonalne do zgodnego z prawem i prawdziwie sportowego celu, który zamierza zrealizować dana strona. Konieczność sprawdzenia pod kątem proporcjonalności zakłada potrzebę uwzględnienia indywidualnych okoliczności każdego przypadku. Nie umożliwia ona formułowania ogólnych wytycznych w sprawie stosowania prawa konkurencyjności w sektorze sportu. ............................................. 4.7 Systemy licencji dla klubów sportowych Komisja uznaje przydatność skutecznych systemów licencyjnych dla zawodowych klubów sportowych na poziomie europejskim i krajowym jako narzędzia propagowania dobrego zarządzania w sporcie. Systemy licencji mają ogólnie na celu zapewnienie, że kluby sportowe będą przestrzegały tych samych podstawowych przepisów dotyczących zarządzania finansowego i przejrzystości, jednakże mogą również objąć przepisy dotyczące dyskryminacji, przemocy, ochrony nieletnich i treningów. ............................................. 5. DALSZE DZIAŁANIA Komisja będzie prowadzić dalsze działania związane z inicjatywami przedstawionymi w Bałej księdze poprzez wdrożenie zorganizowanego dialogu z podmiotami działającymi w ektorze sportu, poprzez współpracę z państwami członkowskimi oraz propagowanie dialogu połecznego w sektorze sportu. ............................................. 6. PODSUMOWANIE Biała księga na temat sportu zawiera szereg działań, które zostaną wdrożone lub będą spierane przez Komisję Europejską. Zebrane, działania te tworzą plan działania "Pierre de Cubertin", który będzie służył jako wytyczna dla Komisji w prowadzeniu działań wiązanych ze sportem w ciągu najbliższych lat.
___________________________________________ Europejski model sportu w aspekcie prawnym Andrzej Mazurek Europejski model sportu w aspekcie funkcjonalnych rozwiązań opiera się na prawodawstwie lokalnym (poszczególnych państwa) oraz na wewnętrznych regulacjach federacjach sportowych. Brak jest międzynarodowych umów międzypaństwowych regulujących strukturę zarządzania sportem. Umowy międzynarodowe dotykające problematyki sportu to:
Umowa, Nairobi z 1981r w sprawie ochrony symboliki olimpijskiej, Konwencja, Strasburg z 1985r Europejska konwencja w sprawie przemocy i ekscesów widzów w czasie imprez sportowych, a w szczególności meczów piłki nożnej, Konwencja ONZ z 1985r konwencja przeciw apartheidowi w sporcie, Konwencja, Paryż z 2005r o zwalczaniu dopingu w sporcie, Konwencja, Strasburg z 1985 o zwalczaniu dopingu w sporcie, Dodatkowy protokół do konwencji antydopingowej, Warszawa 2002.
Prawodawstwo UE w zakresie sportu także nie jest rozbudowane. Prawo pierwotne zawiera Deklarcję w sprawie sportu (deklaracja nr 29)[1] stanowiącą część Traktatu Amsterdamskiego[2]
Najważniejsze akty prawa wtórnego to: Decyzja Rady z 2002r dotycząca bezpieczeństwa w związku z meczami piłki nożnej o charakterze międzynarodowym (dotyczy pracy i współpracy policji celem zapobiegania patologii w trakcie imprez)
Rezolucje Biała Księga na temat Sportu[3] Oraz dokumenty związane z Białą księgą na temat sportu[4]: - Opinia Komitetu regionów z lutego 2008 na temat Białej księgi, - Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomicznego-Społecznego na temat Białej księgi. - Rezolucja Parlamentu Europejskiego w sprawie Białej księgi na temat sportu[5]
Niektóre z w/w dokumentów przywołując "europejski model sportu" w zakresie struktury i zarządzania podkreślają, że zasadą jest samostanowienie oraz autonomia podmiotów reprezentackich w połączeniu z przestrzeganiem prawa krajowego i wpólnotowego. Jednocześnie podkreśla się, że w sytuacji gdy sport jest przedmiotem działalności gospodarczej mają do niego zastosowanie przepisy wspólnego rynku dotyczące głównie konkurencyjności, swobody przepływy, zakazu dyskryminacji, itp. Orzecznictwo europejskie uwzględnia specyfikę sportu ale podkreśla, że specyfika nie może stanowić podstaw do wyłączenia spod obowiązywania prawa powszchnego.
Specyfika struktury sportu w wybranych krajach[6]:
1.. Francja Model państwa silnie scentralizowanego ma swoje odbicie w zarządzaniu sportem. Francja ma liczne regulowania prawne odnoszące się wyłącznie do sportu pomimo braku takich zapisów w samej konstytucji.. Obecny system jest ukształtowany na podstawie ustawy z 1984r gdzie ugruntowano publiczny charakter federacji sportowych. Nowa ustawa z 2000r nie wprowadziła istotnych zmian. Sport ma charakter publiczny a władza ma wiele narzędzi administracyjnych dla zarządzania sportem. W 2003r. wprowadzono zmiany pozwalające posiadać federacjom sportowym organizacji zarobkowych jako organizacji sportowych. Model ten nazywany jest modelem interwencjonistycznym. Głównym zarządzającym są organizacje rządowe, które część swoich uprawnień przekazują organizacjom pozarządowym (federacjom sportowym) oraz innym podmiotom publicznym niższego szczebla. Na szczeblu rządowym odpowiedzialnym jest za sport Ministerstwo Młodzieży, Sportu i Zdrowia. Sportowcy wyczynowi wspierani są przez Narodowy Instytut Wychowania Fizycznego. Struktury pozarządowe mają charakter skonsolidowany i skonfederowany. Ruch sportowy na szczeblu narodowym konsolidowany jest przez Francuski Narodowy Komitet Sportowy i Olimpijski. Dyscypliny sportu reprezentowane są przez 87 federacji narodowych w czterech kategoriach: - federacje dyscyplin olimpijskich - federacje dyscyplin nieolimpijskich - federacje sportu szkolnego i uniwersyteckiego - federacje realizujące cele religijne, socjalne, kulturalne poprzez sport. Ministerstwo Sportu zatrudnia około 7000 urzędników z czego około 2000 to trenerzy pracujący w federacjach a opłacani przez państwo.
2.. Włochy Organizacja sportu opiera się na autonomicznym ruchu sportowym. Państwo ma jedynie wspierać sport oraz tworzyć warunki do jego uprawiania. W konstytucji Włoch nie ma regulacji związanych ze sportem, ale jest wiele regulacji ustawowych określających struktury organizacyjne działalności sportowej opartej na organizacjach pozarządowych. Całą odpowiedzialność za zarządzanie sportem ponosi Włoski Narodowy Komitet Olimpijski. Włoszech żadne ministerstwo nie miało w swoim zakresie spraw związanych ze sportem do roku 2007. W roku 2007 powołano Ministerstwo Sportu mające nadzorować działalność Komitetu Olimpijskiego, który jest organizacją pozarządową koordynująca na szczeblu centralnym ruch sportowy. Komitet ma prawo uznawania i udzielania prawnych rekomendacji dla poszczególnych federacji sportów zarówno dyscyplin olimpijskich jak i nieolimpijskich. We Włoszech istnieje ponad 40 federacji dla poszczególnych dyscyplin sportu, szesnaście federacji dyscyplin nieolimpijskich o niższym statusie oraz 14 innych organizacji odpowiedzialnych za promowanie sportu.
3.. Zjednoczone Królestwo Podstawowym instrumentem zarządzania sportem w Zjednoczonym Królestwie jest finansowanie oraz stosowanie innych bodźców motywujących zamiast nakazów i zakazów prawnych. Państwo nie posiada konstytucji ani także "prawa sportowego". Umiejscowienie sportu w prawie ma charakter zwyczajowy, bądź zawarte jest w aktach prawa lokalnego lub aktach prawnych samych organizacji sportowych (np. statut). Działania państwa związane ze sportem nie są regulowane aktami prawnymi ale dokumentami określającymi kierunki działań państwa w poszczególnych sektorach. W 2001 roku rząd brytyjski w jednym z takich dokumentów stwierdził, że nie jest rolą państwa zajmować się sportem. Sport należy do indywidualnej działalności obywateli którą podejmują w celu osiągnięcia sukcesów sportowych. Odpowiedzialnym za tworzenie warunków do takiej działalności (za takie warunki uznaje się tworzenie odpowiedniej infrastruktury sportowej) są kluby sportowe, władze lokalne, ciała zarządzające sportem, rząd. Akty prawne są tworzone w celu wspomożenia rozwoju sportu w tym aspekcie oraz określić zasady współdziałania poszczególnych podmiotów. Na szcseblu centralnym za sport odpowiedzialny jest Departament Kultury, Mediów i Sportu w którym istnieje Gabinet Sportu. Plitykę rządu wdraża UK Sport. W poszczególnych krajach UK istnieją Rady Sportu. Na szczeblu centralnym istnieją dwie organizacje koordynujące działalność sportową: - Centralna Rada Rekreacji Ruchowej reprezentuje około 270 narodowych organizacji reprezentujących poszczególne dyscypliny sportu oraz środowiska sportowe, - Brytyjskie Stowarzyszenie Olimpijskie o dośc specyficznej strukturze. Funkcjonuje ponadto Brytyjskie Forum Sportowe mające na celu ulepszanie koordynacji i współpracy w całym ruchu sportowym. W UK funkcjonuje około 90 dyscyplin sportu zarządzanych przez około 400 różnych organizacji. Do tego dochodzi duża liczba organizacji pozarządowych non-profit nakierowanych swoim działaniem na sport. Brak jest uregulowań o charakterze prawnym zabraniającym powstawanie więcej niż jednej federacji dla danej dyscypliny sportu.
4.. Niemcy Niemcy są państwem federacyjnym w którym kraje związkowe mają stosunkowo dużą autonomię. Prawo ma wyraźnie rzymskie korzenie. Rola państwa opiera się na subsydiarności. Sport jest uznany za bardzo ważny czynnik rozwoju i kształtowania społeczeństwa. Federacje sportowe posiadają bardzo dużą autonomię. Konstytucja niemiecka nie zawiera regulacji odnoszących się wprost do sportu. Nie ma też prawa sportowego na poziomie federacyjnym. Niektóre landy (kraje związkowe) posiadają lokalne prawo sportowe. Federacje sportowe działają na podstawie niemieckiego kodeksu cywilnego. Na poziomie federalnym za sport odpowiedzialne jest Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Powołano także stałą konferencję ministrów odpowiedzialnych za sport w rządach krajów związkowych (najczęściej ministerstwa edukacji). Podstawowe relacje pomiędzy federacjami sportowymi a rządem federalnym oraz rządami lokalnymi oparte są na autonomii federacji sportowych, współpracy pomiędzy federacjami a rządem (rządami) oraz subsydiarności państwa wobec sportu. Istnieją dwie organizacje pozarządowe koordynujące sport w kraju: - Niemiecka Konfederacja Sportu koordynująca sport niezależny oraz - Niemiecki Komitet Olimpijski reprezentuje ruch olimpijski na arenie międzynarodowej Na poziomie federalnym funkcjonuje 57 federalnych organizacji sportu dla poszczególnych dyscyplin. Prawo powszechnie obowiązujące nie ingeruje w liczbę federacji sportowych i dopuszcza istnienie więcej niż jednej federacji w danej dyscyplinie sportu.
Podsumowanie: Można przyjąć iż istnieją trzy modele zarządzania sportem w Unii Europejskiej: - model państwowy - charakterystyczny dla państw dawnego bloku wschodniego oraz Francji, - model rynkowy - ukształtowany przez liberalny system gospodarczy spotykany głównie w Zjednoczonym Królestwie (poza Europoą najbardziej zbliżony do systemu brytyjskiego jest system amerykański) - model społeczny (woluntarystyczny) - charakterystyczny dla krajów o wysoko rozwiniętej demokracji oraz społeczeństwie obywatelskim jak Niemcy oraz Szwecja, Dania, Finlandia, itp.
Model społeczny przedstawiony na przykładzie Niemiec jest najbliższy postulatom wyrażonym w dokumentach EU związanych ze sportem oraz postulatach Białej Księgi na temat sportu. --------------------------------------------------------------------------------
[1] Treść deklaracji: Konferencja podkreśla społeczne znaczenie sportu, w szczególności jego rolę w kształtowaniu tożsamości i jednoczeniu ludzi. Dlatego Konferencja zachęca organy Unii Europejskiej do konsultowania się ze stowarzyszeniami sportowymi przy rozpatrywaniu ważnych kwestii dotyczących sportu. W związku z tym, należy szczególnie uwzględniać specyfikę sportu amatorskiego.
[2] Traktat zmienił Traktat o Unii Europejskiej, Traktaty ustanawiające Wspólnoty Europejskie aby przygotować się na rozszerzenie o państwa Europy Środkowo-Wschodniej. Dalsze zmiany wprowadził Traktat Nicejski.
[3] Biała Księga jest dokumentem, który prezentuje deklarowaną politykę i zamierzenia legislacyjne Komisji Europejskiej w danej dziedzinie. Zielone Księga jest dokumentem przedstawiającym możliwe rozwiązania dotyczące danych problemów poddając je jednocześnie pod publiczną dyskusję
[4] W samej białej księdze w rozdziale 4 Organizacja Sportu czytamy: " W debacie politycznej na temat sportu w Europie często przywiązuje się dużą wagę do tak zwanego "europejskiego modelu sportu". Komisja uważa, że należy propagować pewne wartości i tradycje europejskiego sportu. Jednakże w obliczu różnorodności i złożoności europejskich struktur sportu uważa, że próba określenia jednego modelu organizacji sportu w Europie jest nierealistyczna."
[5] Rezolucja powołuje się na inne akty m.in. Traktat z Lisbony (w trakcie ratyfikacji) oraz kilka innych rezolucji..
[6] Na podstawie: Jolanta Żyśko, Zmiany we współczesnych systemach zarządzania sportem wyczynowym w wybranych krajach europejskich, oraz materiałów własnych.
|