"FRI" NA PÓŁNOCNYCH WODACH
z dnia: 2010-09-29
We wstępie do poprzedniego newsa o perygrynacjach znanego wam już dobrze jachciku "Fri" coś tam napomknąłem o kierunku dalszej podróży. Nic dokładnie, aby nie zapeszyć (tak jak w Dzienniku Jachtowym). Natomiast to co już Ela i Wacław Sałabanowie dokonali - mogę ujawnić. Więcej szczegółów na stronie "Fri" - link na dole, po prawej w okienku SSI.
Podziwiam !
Gratuluję !
Żyjcie wiecznie !
d'Jorge
___________________________________________
Przylądek Knivskjelodden - najdalej na N wysunięty przylądek kontynentalnej Europy Kontynentalnej, gdyż nie wolno zapominać o Svalbardzie i Wyspie Niedźwiedziej. One też są Europą i leżą dużo dalej na północ. Knivskjelodden, północny kraniec kontynentu europejskiego, „wystaje” o około 0,7 Mm bardziej na północ od Przylądka Północnego (Nordkapp) ale ma pecha być mniej urodziwym od skalistego klocka North Cape. Zdjęcie wykonane z pokładu FRI, ukazuje tego pecha marketingowego Knivskjelodden. Przylądki opłynęliśmy 19 września, z zachodu na wschód, w odstępie 26 min. Przy trawersowaniu Knivskjelodden o h1512, osiągnęliśmy najwyższą szerokość geograficzną, N 71o11,23950`. Mijając Nordkapp wpłynęliśmy na Morze Barentsa. Na drugi dzień ponownie je fotografowaliśmy wracając na Morze Norweskie.
Knivskjelodden, północny skraj kontynentalnej EU.
Klocek Nordkapp. Oba te przylądki są na wyspie Mageroy, o kaształtach, z poziomu satelitów, przypominajacych śrubę okrętową lub ... swastykę. Po wschodniej stronie północnego narożnika Europy zawinęliśmy do pierwszego portu, do Skarsvag w Risfjord. Do portu reklamującego się jako najbardziej na północ wysunięta wioska rybacka, obecnie żyjąca bardziej z „filetowania” lądowych turystów, zdążających na North Cape, niż z połowów dorszy. Mieliśmy szczęście poznać jej już uśpione po sezonie turystycznym oblicze, nie przypominające naszej mini Łeby, a oczekującej zimowego napływu dorszy z północy Morza Barentsa. Podobnie było w Gjesvaer – w pierwszym porcie na zachód od Nordkapp. Wypływając ze Skarsvag mieliśmy w zamyśle dalsze okrążenie wyspy Mageroy i odwiedzenie portu Honnigsvag. Żegluga pod spory martwiak i przy słabym przeciwnym wietrze, wymusiła zmianę planów i ponowne opłynięcie północnych przylądków, tym razem z E na W. W miejscu zawrócenia, około 4 Mm na NE od Skarsvag, już na Morzu Barentsa, osiągnęliśmy najdalszą długość geograficzną E 26°00,85814`. W Rejestrze Rejsów jest link umożliwiający za pomocą Google Earth prześledzenie trasy FRI.
ws Wszystkie materiały zawarte na stronie są autorstwa armatorów FRI, o ile nie zaznaczono inaczej. Zawartość strony opublikowana została na licencji Creative Commons BY-NC-SA 2.5.
|