TO WHOM IT MAY CONCERN
z dnia: 2010-10-01


Wszystko zaczęło się od spotkania w Senacie, o którym swego czasu była już mowa w SSI. Ostatnio sprawy zaczęły toczyć się wartko, a wnioski robocze dotyczące żeglugi śródlądowej poddano pod szeroką dyskusję. We wnioskach pojawiły się okruchy problemów dotyczących żeglowania. Może ktoś coś ma do zaproponowania.
Żyjcie wiecznie!
d'Jorge
_________________________________________ 
Szanowni Państwo,
Dziękując za zainteresowanie Powszechnym Zjazdem Ekonomistów, Menedżerów,
Prawników i Historyków Morskich załączam do konsultacji projekt wniosków
końcowych Zjazdu w sprawach żeglugi śródlądowej. Projekt wynika bezpośrednio
z zapisów dyskusji, może jednak podlegać jeszcze nieznacznym korektom
(akcenty, zapisy szczegółowe, zapisy nadmiarowe, wątki przegapione itp.).

PROSZĘ O ZGŁASZANIE UWAG do dn. 5 października. Zapowiadam jednocześnie
spotkanie inicjujące Polski Klaster Żeglugi Śródlądowej na ok. 25/26/27
października we Wrocławiu (zapewne w siedzibie którejś ze szkół wyższych).

Pozdrawiam
Piotr Dwojacki
Fundacja & Uczelnia im. E.Kwiatkowskiego w Gdyni
+48 606 12 10 48

Strona Zjazdu aktualizowana o kolejne materiały i zdjęcia:
http://www.zjazdmorski.blogspot.com/ Strona macierzysta: http://www.kwiatkowski.edu.pl/
--------------------------------
WNIOSKI ROBOCZE
w zakresie żeglugi śródlądowej do konsultacji końcowej
 
1. Polska bezwzględnie powinna przystąpić do pozozumienia AGN (European Agreement on
Main Inland Waterways of International Importance) oraz do zapewnienia wskazanym w
porozumieniu drogom wodnym należytych parametrów.
2. Sprawy zarządu dróg wodnych i ich infrastruktury należy bezwzględnie wyłączyć z gestii
Ministerstwa Środowiska
. Polityka MŚ leży w rażącej sprzeczności z zasadami
zrównoważonego rozwoju, zaś ministerstwo i podległe mu jednostki uporczywie uchylają się
od wykonywania obowiązków w zakresie utrzymywania dróg wodnych.
3. W związku ze stanem dróg wodnych należy zaniechać pobierania opłat za korzystanie ze
śródlądowych dróg wodnych oraz śluz i pochylni. Należy w tym celu wprowadzić
odpowiednie poprawki w ustawie Prawo wodne. Nieporozumieniem jest stanowienie i
pobieranie opłat z tyt. użytkowania dróg długotrwale nieczynnych bądź nie spełniających
minimalnych standardów, jak również opłat z tyt. obiektów nie spełniających podstawowych
standardów obsługi (np. w zakresie dostaw mediów czy zapewnienia łączności).
4. Należy wydłużyć – do okresu wyraźnie dłuższego niż 5 lat – czas dzierżawy od RZGW
terenów i obiektów nadwodnych
wykorzystywanych dla celów śródlądowej żeglugi
towarowej i turystycznej, m.in. w celu otworzenia możliwości korzystania ze środków
potencjalnie dostępnych w programach UE.
5. Ujednolicenia wymagają przepisy i procedury stanowione przez Urzędy Żeglugi
Śródlądowej. Celem powinno być zapewnienie swobodnego przemieszczania się jednostek
między odcinkami rzek leżącymi w gestii różnych UŻŚ – przy minimalizacji procedur
dokumentacyjnych i uciążliwości biurokratycznych.
6. Polityka portów morskich powinna uwzględniać potrzebę rozszerzenia współpracy z
przedsiębiorstwami żeglugi śródlądowej. Postulat ten należy uwzględnić zarówno w
ustanawianiu opłat portowych, jak i w podatku tonażowym i procedurach będących w gestii
Urzędów Morskich. Wykluczone powinno być narzucanie odpłatnych usług nie
uzasadnionych potrzebami nawigacyjnymi.
7. Zrefinansowane powinny zostać straty i nakłady finansowe poniesione przez
przedsiębiorstwa (porty, przedsiębiorstwa żeglugowe oraz przedsiębiorstwa eksploatujące
dno rzek) w związku ze skutkami powodzi i innymi rezultatami niewypełniania przez
Ministerstwo Środowiska obowiązków w zakresie utrzymania dróg. Zrefinansowane powinny
zostać m.in. nakłady ponoszone przez przedsiębiorców za wykonywanie usług udrażniania
rzek w zastępstwie MŚ. Należy rozważyć wystąpienie z pozwem zbiorowym w tym zakresie
przeciwko MŚ jako zarządcy dróg wodnych. Należy rozważyć wystąpienie z wnioskiem o
postawienie odpowiednim ministrom środowiska zarzutów przed Trybunałem Stanu.
8. Należy wesprzeć inicjatywę Krajowej Izby Gospodarczej w sprawie powołania Polskiego
Klastra Żeglugi Śródlądowej.
Klaster powinien działać wg formuły szerokiego partnerstwa
sfery biznesu, naukowo-badawczej, organizacji społecznych i administracji publicznej. Klaster
powinien uzupełniać i wspierać działania Związku Polskich Armatorów Śródlądowych oraz
biznesowe, społeczne i samorządowe inicjatywy na rzecz udrożnienia rzek i rozwoju
infrastruktury dróg wodnych. Klaster powinien działać we współpracy z morskimi i
międzynarodowymi inicjatywami klastrowymi.
9. Środowiska związane z żeglugą i gospodarką wodną wesprą projekt realizowany przez
Ministerstwo Infrastruktury w ramach Trzeciego Projektu Utrzymania i Rehabilitacji Dróg
(pożyczka Banku Światowego) w szczególności w zakresie wieloletniego przywrócenia
parametrów eksploatacyjnych na śródlądowych drogach wodnych w Polsce.
10. Należy przygotować społeczny projekt Polityki Wodnej Polski 2030 uwzględniający zasady
zrównoważonego rozwoju, w tym kwestie gospodarczego wykorzystania rzek. Projekt
zostanie przedłożony Radzie Ministrów RP i przedstawiony do społecznej konsultacji jeszcze
w 2010 roku. Należy również przygotować ustawę o gospodarczym wykorzystaniu dorzeczy
rzek, uwzględniającą nowe zasady zarządzania i finansowania przedsięwzięć w dziedzinie
gospodarki wodnej, infrastruktury i żeglugi śródlądowej.
11. W perspektywie finansowania 2014-2020, w tym w przyszłym Programie Operacyjnym
„Infrastruktura i Środowisko” powinny zostać przewidziane nakłady na gospodarkę wodną,

w tym infrastrukturę dróg wodnych, przedsięwzięcia logistyczne i energetyczne. W zakresie
dróg wodnych nakłady powinny uwzględniać kwotę 2 mld EURO rocznie.
Tekst został sporządzony na podstawie dyskusji w trakcie paneli Zjazdu oraz wniosków końcowych
dotyczących pracy paneli: „Wisła – Odra – Powódź 2010” oraz „Klastry i inicjatywy klastrowe”.
Uwagi i korekty prosimy przesyłać do Biura Zjazdu: zjazd@kwiatkowski.edu.pl  lub telefonicznie: +48
606 12 10 48.
Tekst po uwagach i korektach zostanie 6 października oficjalnie przedstawiony Ministerstwom
Rozwoju Regionalnego i Infrastruktury oraz będzie kolportowany w środowiskach biznesu, nauki i
polityki jako oficjalne stanowisko Powszechnego Zjazdu Ekonomistów, Menedżerów, Prawników i
Historyków Morskich.
Niniejszy materiał zamieszczony został również na stronie http://kwiatkowski.edu.pl  oraz na stronie
Zjazdu: http://zjazdmorski/blogspot/com .
Sporządzono: Gdynia, 27 września 2010
Ten artykuł pochodzi ze strony:
JERZY KULIŃSKI - ŻEGLARZ MORSKI
Subiektywny Serwis Informacyjny
http://www.kulinski.navsim.pl

URL tego opowiadania:
http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=1563