TO WHOM IT MAY CONCERN
z dnia: 2010-10-01
Wszystko zaczęło się od spotkania w Senacie, o którym swego czasu była już mowa w SSI. Ostatnio sprawy zaczęły toczyć się wartko, a wnioski robocze dotyczące żeglugi śródlądowej poddano pod szeroką dyskusję. We wnioskach pojawiły się okruchy problemów dotyczących żeglowania. Może ktoś coś ma do zaproponowania.
Żyjcie wiecznie!
d'Jorge
_________________________________________
Szanowni Państwo, Dziękując za zainteresowanie Powszechnym Zjazdem Ekonomistów, Menedżerów, Prawników i Historyków Morskich załączam do konsultacji projekt wniosków końcowych Zjazdu w sprawach żeglugi śródlądowej. Projekt wynika bezpośrednio z zapisów dyskusji, może jednak podlegać jeszcze nieznacznym korektom (akcenty, zapisy szczegółowe, zapisy nadmiarowe, wątki przegapione itp.).
PROSZĘ O ZGŁASZANIE UWAG do dn. 5 października. Zapowiadam jednocześnie spotkanie inicjujące Polski Klaster Żeglugi Śródlądowej na ok. 25/26/27 października we Wrocławiu (zapewne w siedzibie którejś ze szkół wyższych).
Pozdrawiam Piotr Dwojacki Fundacja & Uczelnia im. E.Kwiatkowskiego w Gdyni +48 606 12 10 48
Strona Zjazdu aktualizowana o kolejne materiały i zdjęcia: http://www.zjazdmorski.blogspot.com/ Strona macierzysta: http://www.kwiatkowski.edu.pl/
--------------------------------
WNIOSKI ROBOCZE w zakresie żeglugi śródlądowej do konsultacji końcowej
1. Polska bezwzględnie powinna przystąpić do pozozumienia AGN (European Agreement on Main Inland Waterways of International Importance) oraz do zapewnienia wskazanym w porozumieniu drogom wodnym należytych parametrów. 2. Sprawy zarządu dróg wodnych i ich infrastruktury należy bezwzględnie wyłączyć z gestii Ministerstwa Środowiska. Polityka MŚ leży w rażącej sprzeczności z zasadami zrównoważonego rozwoju, zaś ministerstwo i podległe mu jednostki uporczywie uchylają się od wykonywania obowiązków w zakresie utrzymywania dróg wodnych. 3. W związku ze stanem dróg wodnych należy zaniechać pobierania opłat za korzystanie ze śródlądowych dróg wodnych oraz śluz i pochylni. Należy w tym celu wprowadzić odpowiednie poprawki w ustawie Prawo wodne. Nieporozumieniem jest stanowienie i pobieranie opłat z tyt. użytkowania dróg długotrwale nieczynnych bądź nie spełniających minimalnych standardów, jak również opłat z tyt. obiektów nie spełniających podstawowych standardów obsługi (np. w zakresie dostaw mediów czy zapewnienia łączności). 4. Należy wydłużyć – do okresu wyraźnie dłuższego niż 5 lat – czas dzierżawy od RZGW terenów i obiektów nadwodnych wykorzystywanych dla celów śródlądowej żeglugi towarowej i turystycznej, m.in. w celu otworzenia możliwości korzystania ze środków potencjalnie dostępnych w programach UE. 5. Ujednolicenia wymagają przepisy i procedury stanowione przez Urzędy Żeglugi Śródlądowej. Celem powinno być zapewnienie swobodnego przemieszczania się jednostek między odcinkami rzek leżącymi w gestii różnych UŻŚ – przy minimalizacji procedur dokumentacyjnych i uciążliwości biurokratycznych. 6. Polityka portów morskich powinna uwzględniać potrzebę rozszerzenia współpracy z przedsiębiorstwami żeglugi śródlądowej. Postulat ten należy uwzględnić zarówno w ustanawianiu opłat portowych, jak i w podatku tonażowym i procedurach będących w gestii Urzędów Morskich. Wykluczone powinno być narzucanie odpłatnych usług nie uzasadnionych potrzebami nawigacyjnymi. 7. Zrefinansowane powinny zostać straty i nakłady finansowe poniesione przez przedsiębiorstwa (porty, przedsiębiorstwa żeglugowe oraz przedsiębiorstwa eksploatujące dno rzek) w związku ze skutkami powodzi i innymi rezultatami niewypełniania przez Ministerstwo Środowiska obowiązków w zakresie utrzymania dróg. Zrefinansowane powinny zostać m.in. nakłady ponoszone przez przedsiębiorców za wykonywanie usług udrażniania rzek w zastępstwie MŚ. Należy rozważyć wystąpienie z pozwem zbiorowym w tym zakresie przeciwko MŚ jako zarządcy dróg wodnych. Należy rozważyć wystąpienie z wnioskiem o postawienie odpowiednim ministrom środowiska zarzutów przed Trybunałem Stanu. 8. Należy wesprzeć inicjatywę Krajowej Izby Gospodarczej w sprawie powołania Polskiego Klastra Żeglugi Śródlądowej. Klaster powinien działać wg formuły szerokiego partnerstwa sfery biznesu, naukowo-badawczej, organizacji społecznych i administracji publicznej. Klaster powinien uzupełniać i wspierać działania Związku Polskich Armatorów Śródlądowych oraz biznesowe, społeczne i samorządowe inicjatywy na rzecz udrożnienia rzek i rozwoju infrastruktury dróg wodnych. Klaster powinien działać we współpracy z morskimi i międzynarodowymi inicjatywami klastrowymi. 9. Środowiska związane z żeglugą i gospodarką wodną wesprą projekt realizowany przez Ministerstwo Infrastruktury w ramach Trzeciego Projektu Utrzymania i Rehabilitacji Dróg (pożyczka Banku Światowego) w szczególności w zakresie wieloletniego przywrócenia parametrów eksploatacyjnych na śródlądowych drogach wodnych w Polsce. 10. Należy przygotować społeczny projekt Polityki Wodnej Polski 2030 uwzględniający zasady zrównoważonego rozwoju, w tym kwestie gospodarczego wykorzystania rzek. Projekt zostanie przedłożony Radzie Ministrów RP i przedstawiony do społecznej konsultacji jeszcze w 2010 roku. Należy również przygotować ustawę o gospodarczym wykorzystaniu dorzeczy rzek, uwzględniającą nowe zasady zarządzania i finansowania przedsięwzięć w dziedzinie gospodarki wodnej, infrastruktury i żeglugi śródlądowej. 11. W perspektywie finansowania 2014-2020, w tym w przyszłym Programie Operacyjnym „Infrastruktura i Środowisko” powinny zostać przewidziane nakłady na gospodarkę wodną, w tym infrastrukturę dróg wodnych, przedsięwzięcia logistyczne i energetyczne. W zakresie dróg wodnych nakłady powinny uwzględniać kwotę 2 mld EURO rocznie.
Tekst został sporządzony na podstawie dyskusji w trakcie paneli Zjazdu oraz wniosków końcowych dotyczących pracy paneli: „Wisła – Odra – Powódź 2010” oraz „Klastry i inicjatywy klastrowe”. Uwagi i korekty prosimy przesyłać do Biura Zjazdu: zjazd@kwiatkowski.edu.pl lub telefonicznie: +48 606 12 10 48. Tekst po uwagach i korektach zostanie 6 października oficjalnie przedstawiony Ministerstwom Rozwoju Regionalnego i Infrastruktury oraz będzie kolportowany w środowiskach biznesu, nauki i polityki jako oficjalne stanowisko Powszechnego Zjazdu Ekonomistów, Menedżerów, Prawników i Historyków Morskich. Niniejszy materiał zamieszczony został również na stronie http://kwiatkowski.edu.pl oraz na stronie Zjazdu: http://zjazdmorski/blogspot/com . Sporządzono: Gdynia, 27 września 2010
|