NATYCHMIAST PO WALNYM ZGROMADZENIU SAJ
z dnia: 2012-03-24
Walne Zgromadzenie SAJ było naradą roboczą. Podobała mi się atmosfera, rzeczowość i konstruktywne podejście do problemów. Sprawozdanie za ubiegły rok zostało przyjęte ze zrozumieniem trudności oraz uznaniem dla rezultatów pracy Rady Armatorskiej. Dyskutowano o planach kolejnych wystąpień SAJ do administracji państwowej, o sposobie odbudowy łączności z Członkami, a zwłaszcza reaktywowanie funkcjonowania witryny internetowej www.saj.prg.pl , która po długo trwających niedomaganiach - po prostu padła. Do chwili ponownego startu witryny SAJ musicie zadowolić się "tratwą ratunkową", czyli SSI.
Od lewej: Krzysztof Kleniewski (Elbląg), Henryk Brylski, Jan Waloch i Katarzyna Rembarz (Gdańsk). Koszulka "ŻAGLE" w tle :-)
.
Obrady jak zwykle sprawnie prowadził Andrzej Chabrowski - Komandor JKM "MEPTUN".
I tu od razu przekażę komunikt:
Rada Armatorska SAJ prosi wszystkich tych członków, którzy nie otrzymali indywidualnych zaproszeń na Walne Zgromadzenie - tak pocztą ślimaczą, jak i na adresy mailowe aby zechcieli przysłac do mnie swoje AKTUALNE ADRESY. Zbyt dużo nadeszło zwrotów zaproszeń z adnotacjami "adresat nieznany" lub "nie ma takiego adresu". Otrzymane aktualizację przekaże komu trzeba.
Na posiedzeniu Rady Armatorskiej doszło do "rekonstrukcji gabinetu". Przyjęto rezygnacje Wiesława Cybulskiego z stanowiska Prezesa oraz Tadusza Dumy z stanowiska Skarbnika. Na ich miejsce powołano Andrzeja Remiszewskiego i Jana Walocha. V-Prezesem został Włodzimierz Ring. Z ubolewaniem odnotowano brak w składzie Rady Armatorskiej przedstawiciela Szczecina. Ale mam nadzieję :-)))
Od lewej: Edward Zając (Ustka), Nadia Bławat (Gdańsk), Włodzimierz Ring (Warszawa)
.
Wszystkim obecnym wręczono nowe wydanie NOTATNIKA SKIPPERA. Nieobecni proszeni są o zgłaszanie zapotrzebowań. na te pożyteczne souvenirki (był o nich news).
Poniżej zamieszczam informację o postępie liberalizacji, która także została rozdana na sali obrad. Moja rada: - wydrukujcie poniższą tabelkę i trzymajcie ją na podorędziu podczas rejsów.
Żyjcie wiecznie !
Don Jorge
_____________________________________
ZESTAWIENIE ZMIAN PRAWNYCH WPROWADZONYCH W LATACH 2007 –-1012
DOTYCZĄCYCH JACHTOWEJ ŻEGLUGI REKREACYJNEJ
(LIBERALIZACJA PRZEPISÓW)
Akty prawne:
- Ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (tekst jednolity) Dz.U.2006.123.857
- Rozporządzenie ministra sportu i turystyki z dnia 11 kwietnia 2008 r. w sprawie trybu rejestracji statków używanych na wodach śródlądowych do uprawiania sportu lub rekreacji Dz.U.2008.72.426
- [brak rozporządzeń z art. 37a dotyczących stopni i uprawnień oraz warunków bezpiecznego uprawiania żeglarstwa – do czasu wydania nowych obowiązują stare, lecz nie dłużej niż do 16 października 2012]
- Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim Dz.U.2011.228.1368
- [brak rozporządzeń – do czasu wydania nowych obowiązują stare, lecz nie dłużej niż 18 miesięcy od wejścia w życie ustawy, czyli do 24 kwietnia 2013]
- Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyposażeniu morskim Dz.U.2004.93.899
- Zarz. Nr 12 Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni z dnia 14 czerwca 2005 r. Przepisy portowe Dz. Urz. Woj. Pomorskiego 2005.69.1312
TEMAT
|
TREŚĆ ZMIANY
|
PODSTAWA PRAWNA
|
Śródlądzie
|
rejestracja
|
właściciel jachtu śródlądowego o długości do 12m lub/i jachtu posiadającego silnik lub więcej ale łączna moc tych wielu silników nie przekracza 15 kW nie musi jachtu rejestrować
|
art. 18 ust 2 ustawy o żegludze śródlądowej
|
nadzór
|
właściciel jachtu śródlądowego bez napędu mechanicznego lub o napędzie mechanicznym o mocy mniejszej niż 75 kW nie musi dokonywać inspekcji i posiadać świadectwa zdolności żeglugowej
|
art. 31 oraz 43i Ustawy o żegludze śródlądowej
|
uprawnienia
|
każdy dorosły prowadząc jacht żaglowy o dł. do 7,5 m lub motorowy o mocy silnika do 10 kW przeznaczony do sportu lub rekreacji nie musi posiadać patentów
|
|
uprawnienia
|
Nie wymaga posiadania patentu uprawianie turystyki wodnej na jachtach motorowych o mocy silnika do 75 kW i o długości kadłuba do 13 m, których prędkość maksymalna ograniczona jest konstrukcyjnie do 15 km/h, czyli tzw. houseboatach
|
art. 37a ust. 4 Ustawy o żegludze śródlądowej
|
Morze
|
nadzór
|
właściciel jachtu morskiego do 15 m długości rekreacyjnego, czyli niekomercyjnego nie musi dokonywać inspekcji, posiadać narzuconego wyposażenia oraz uzyskiwać karty bezpieczeństwa
|
wprowadzone w 2007, obecnie regulowane Art 110 ust. 4 ustawy o bezpieczeństwie morskim, na podstawie którego ma być wydane Rozporządzenie (projekt przewiduje stosowne zwolnienie)
|
dzienniki
|
nie ma obowiązku prowadzenia dzienników pokładowych w żegludze morskiej (również w śródlądowej)
|
art. 3 pkt. 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dn. 18.06.2004 r. w sprawie prowadzenia dzienników statków morskich o polskiej przynależności
|
odprawy graniczne
|
osoby uprawiające morską żeglugę rekreacyjną nie podlegają odprawom granicznym jeżeli przypływają lub kierują się do portów znajdujących się na terenie kraju z tzw. grupy Schengen (nad Bałtykiem wszystkie za wyjątkiem Rosji) i mogą wchodzić do wszystkich portów i przystani, na terenie krajów z tzw. grupy Schengen, które nie są przejściami granicznymi
|
pkt. 3.2.5 Załącznika VI kodeksu granicznego Schengen tj. rozporządzenie WE nr 562/06 Dz. Urz. UE L 105/1 z 13.4.2006
|
odprawy graniczne
|
osoby uprawiające żeglugę rekreacyjną na wodach śródlądowych na akwenach granicznych pomiędzy państwami z tzw. grupy Schengen nie podlegają żadnej odprawie, a granica „wewnętrzna” może być przekraczana w dowolnym miejscu
|
art. 20 Rozporządzenia WE nr 562/06 Dz. Urz. UE L 105/1 z 13.4.2006
|
zgłoszenia wejścia/wyj-ścia
|
jachtów nie dotyczą przepisy dotyczące monitorowania ruchu statków, z zastrzeżeniem przypadków określonych w ustawie dotyczących obowiązku zgłaszania kapitanowi portu informacji dotyczącej identyfikacji statku przed wejściem lub wyjściem z portu oraz uzyskania zezwolenia na wejście do portu lub wyjście z portu
|
art. 4 ust. 2 ustawy o bezpieczeństwie morskim ale art. 84 pozwala Ministrowi Infrastruktury wydać Rozporządzenie, którego jeszcze nie ma regulujące m.in. tryb zgłaszania wejścia/wyjścia.
|
Uwaga: Powyższa tabelka nie jest źródłem wiedzy prawnej, należy korzystać z oryginalnych aktów prawnych.
Zestawił Andrzej Remiszewski, 14 marca 2012
|