CO WARTO WIEDZIEĆ O KANALE "Z-Z"
z dnia: 2007-02-07
Sprawy Kanału Zatoka Gdańska - Zalew Wiślany posuwaja sie do przodu mimo złośliwej obstrukcji grupki ludzi złej woli, oraz tych, którzy przez nich celowo w błąd zostali wprowadzeni. Prasa codzienna albo wybrzydza, albo cytuje opinie tzw. "zwykłych ludzi", którzy o sprawie tych nie mają zielonego pojęcia. Dla dziennikarzy opracowania fachowców są za trudne, a jakże atrakcyjnie jawią się pokrzykiwania osobników, którzy o Kanale, choćby z powodu niedostatku wykształcenia nie powinni się opowiadać ani "za", ani "przeciw". I tak w dzisiejszym "Dzienniku Bałtyckim" w artykule Anny Arent w roli eksperta występuje niejaka pani Alfreda Radecka - mieszkanka Katów Rybackich. Oto jej koreferat: "Od prawie 60 lat mieszkam w Katach Rybackich. Przez ten okres widziałam, jak wielką potęgą jest natura, jak co roku w trakcie sztormów fale zabierają kaweałek po kawałku wydmy. Po co kopać Mierzeję Wislaną, po co ingerować w środowisko? Pomysł przekopu powinien umrzeć, dla dobra wszystkich mieszkańców".
Prasa nie tylko nie lubi rozmów z fachowcami, naukowcami, bo także nie zrozumie ich większość czytelników. Dziennikarze lubią powoływać się na "sondaże opinii publicznej". A jak już - od czasu do czasu zrobi się wywiad, to już z profesorem od ptaszków, który obwieści czytelnikom "apokaliptyczną klęskę ekologiczną".. Dla pani Radeckiej mam natomiast dobrą wiadomość - po zbudowaniu Kanału Z-Z ceny gruntów przyległych pójdą w górę. Niech pani sprawę sobie przemysli.
Most wantowy nie wymaga masywnych przyczółków
Dla tych, którzy są w stanie zrozumieć język i argumenty fachowców mam informację o kolejnym artykule w dwumiesięczniku INZYNIERIA MORSKA i GEOTECHNIKA (Organ Komitetu Naukowo-Technicznego d/s Gospodarki Morskiej NOT w Gdańsku). Otóz w numerze 5/06 zamieszczono artykuł pt. "Kanał żeglugowy w polskiej częsci Mierzei Wiślanej". Autorzy - prof.zw. dr hab. inż Eugeniusz Dembicki, prof.dr inż. Tadeusz Jednorał, dr inż Bogdan Sedler, dr Jerzy Jaśkowski, prof.dr hab.inż Bohdan Zadroga. Chciałbym zwrócić uwagę, że prof. Dembicki to światowej sławy profesor, specjalista mechaniki gruntów i hydrotechnik, wykładowca wielu uczelni zagranicznych oraz Politechniki Gdańskiej. Kawaler Legii Honorowej przyznanej mu za wyjatkowe osiągnięcia naukowe. Profesor Jednorał kierował pracami naukowymi Instytutu Morskiego przez dziesięciolecia. Byłem ich studentem - dla mnie to są niepodważalne autorytety. Pani Radecka napewno nigdy o nich nie słyszała. A tu nic po opracowaniach, wiedzy, dorobku, doświadczeniu, bo słychać tylko przemyślenia pań Radeckich. Czytamy o protestach mieszkańców Krynicy Morskiej. A mnie dwóch radnych powiedziało na ucho, że nie mieli by nic przeciwko kanałowi gdyby przenieść jego lokalizację z gminy sztutowskiej do krynickiej. Prasa boi się o zwężenie pasa plaży morskiej, a naukowcy są przekonani o czymś zupełnie odwrotnym. Kryniccy burmistrze (jeden po drugim) straszą upadkiem letniska.... odcięciem od świata itd. W tym kraju naprawdę trudno zbudować cokolwiek. Absolutnie cokolwiek. Ponizej kilka obrazków z tego 12 stronicowego artykułu. Nie będę po raz kolejny opisywał koncepcji Kanału, argumentów "za", wątpliwości oraz niewiadomych (zawsze takie są). Nie mogę jednak oprzeć się pokusie konstatacji, ze gdyby dziś zechcielibyśmy zbudować Kanał Elbląski z jego wspaniałymi pochylniami, to byśmy zostali przez poszczutą na nas "opinię publiczną".... ukamieniowani. Całe szczęscie, ze pruski władca mógł mieć "opinię publiczną" w .... No i nie było wtedy jeszcze ... ekologów.

Znacznie większy most wantowy gdzieś we Francji
Zaintersowanym polecam lektury uzupełniajace: - BańkowskaB. Bocheński I, Parteka T. - Ekorozwój Zalewu Wiślanego, Wyd. Europejskie Studia Bałtyckie, Gdańsk T. I i II 1995, t III - 1996 - Bartman E, Bartman P - Studium kształtowania krajobrazu kanału żeglugowego Mierzei Wiślanej - ujęcie wariantowe. Wyd. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, W-wa 1996 - Jednorał T. Dembicki E. - Wpływ prac badawczo-rozwojowych na pobudzenie aktywnosci społeczno-gospodarczej w województwie elblaqskim oraz zrównoważony rozwój regionu elblaskiego - Inzynieria Morska i Geotechnikas, nr 5/97 - Jednorał T. Koncepcja budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Wyd. Oficina "Oko", Elbląg 2006 - Szwankowska B. Modelowe zasady zagospodarowania otoczenia projektowanego kanału zeglugowego przez Mierzeję wiślaną. Inzynieria Morska i Geotechnika nr. 5/97 - Wcisła J. Kanał przez Mierzeję. Wyd. Oficyna "Oko" Elbląg 2006 - Konsorcjum Morskie "Gdańsk" - Ważne aspekty polityczne, jak też zrównoważony rozwój społeczno-gospodarczy miast i gmin nadzalewowych uzasadniają potrzebę budowy kanału żeglugowego w polskiej częsci Mierzei Wiślanej - Gdańsk 2006 - Projekt zamawiany KBN Nr PBZ-61-01. Podstawy procesu aktywizacji Regionu Elblaskiego w aspekcie transportu morsko-rzecznego, rekreacji i rybołówstwa. - Zadroga B Dembicki E. Mioduszewski K. Massalski W. Geotechniczne aspekty budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiswlaną - Inzynieria Morska i Geotechnika nr. 3/97
Jest to lektura uzupełniająca do "fundamentalnego", multidyscyplinarnego opracowania prof. Jednorała z Zespołem - Wnioski i zalecenia z realizacji prac badawczo-rozwojowych, objęte projektem badawczym, zamawianym przez KBN PBZ-061-01 w zakresie aktywizacji regionu elbląskiego w aspekcie transportu morsko-rzecznego, rekreacji i rybołówstwa. Wyd. Instytutu Morskiego Gdańsk 1996
 Na Półwyspie Helskim sytuacja jest zupełnie inna Porównanie wielkosci przekrojów Kanału Z-Z oraz Ciesniny Bałtijskiej
Popularne przyblizenie tematu znajdziecie w locji żeglarskiej ZALEW WIŚLANY - wyd. II 2000 Nowator Kartuzy oraz w dwóch numerach gdańskiego miesięcznika "30 dni". Napisali to stary i młody Kulińscy (hydrotechnik i oceanograf).
Przyjaciele ! Jedziemy z Kanałem Z-Z do przodu ! Na horyzoncie "Studium wykonalności". Profesor Jednorał uwija się jak fryga, jest w doskonałej formie, od zeszłorocznej powaznej operacji przytył 15 kilogramów. Piliśmy dziś kawę. Profesor opowiadał o konferencjach w Warszawie. Bądźcie dobrej myśli. Kormorany i rybacy takze będą miały/mieli powody do zadowolenia. Wszystko pod kontrolą. Zyjcie wiecznie ! Don Jorge
____________________
będę wdzięczny za klik ; 
|