KONFERENCJA BEZPIECZEŃSTWA W SZCZECINIE
z dnia: 2007-03-13


Przekazuję do wiadomości - może kogoć to zainteresuje. Nauki nigdy za dużo. Byle nie egzaminów !Owocnej wymiany doświadczeń !

Żyjcie wiecznie !

Don Jorge

_________________    nie zapominajcie o RANKINGU:

ZAPROSZENIE DO UDZIAŁU W II OGÓLNOPOLSKIEJ KONFERENCJI SZKOLENIOWEJ "BEZPIECZEŃSTWO W JACHTINGU"

SZANOWNI KOLEDZY!
Sytuacja w żegludze światowej w ostatnich latach ulega szybkim zmianom, które charakteryzują się między innymi:
- narastającą intensywnością i planowanym dalszym wzrostem przewozów morskich w strefie brzegowej;
- wzrostem przewozów ładunków niebezpiecznych ( chemicznych, ropopochodnych, odpadów nuklearnych itp.);
- wzrostem ruchu pasażerskiego ( w żegludze promowej, wycieczkowej, liniowej itp.);
- wzrostem ruchu jednostek rekreacyjnych ( sportowo - turystycznych, wędkarskich, itp.);
- wzrostem napadów rabunkowo-terrorystycznych, przemytu narkotyków i broni, oraz nielegalnej emigracji ludzi droga morską.

Zjawiska te zmusiły do wprowadzenia z inicjatywy IMO nowych globalnych systemów:
- łączności i ratownictwa ( GMDSS);
- kontroli, regulacji i zarządzania ruchem statków ( VTS i AIS);
- bezpieczeństwa statków, portów i ładunków (ISPS );
- jednolitego systemu wymogów kwalifikacyjnych załóg pływających (STCW).

Możliwości wprowadzenia tych koniecznych i kosztownych systemów na ok. 50 tys. statkach światowej floty komercyjnej, zaistniały po zastosowaniu nowej technologii opartej na technice cyfrowej i satelitarnej. Jednocześnie opracowano standardy wyposażenia i kwalifikacji załóg - obowiązujące na statkach konwencyjnych tj. podlegających wymogom Konwencji SOLAS 74. Jednak wymogom tym, dającym możliwość uczestniczenia w w/w systemach globalnych i lokalnych, nie podlega większa od komercyjnej - flota małych jednostek niekonwencyjnych, ( ok. 500 tys) a w szczególności jachtów, których drobnych właścicieli nie zawsze stać na pokrycie kosztów dodatkowego wyposażenia. Brak jest też motywacji i kwalifikacji.

Można stwierdzić, że kapitanowie jachtów żaglowych i motorowych, nie mają pełnej świadomości zachodzących zmian w organizacji ruchu i bezpieczeństwa na szlakach morskich wokół kontynentu europejskiego i północno-amerykańskiego. Nieświadome uczestnictwo w tym ruchu, może stać się przyczyną zakłóceń i zagrożenia bezpieczeństwa dla wszystkich uczestników wodnostrady morskiej. Ponadto otwarcie w Polsce - podobnie jak w innych krajach - tzw. "cruisingu" , a więc możliwości żeglugi rekreacyjno - sportowej jachtów śródlądowych w pasie morskich wód przybrzeżnych i na morskich wodach wewnętrznych, wymaga od kapitanów i sterników większych kwalifikacji.

Zaproponowana tematyka II Konferencji „Bezpieczeństwo w Jachtingu”, odbiega nieco od poprzednich, mniej będzie tematów związanych ze „sztuką i warsztatem żeglarskim”, natomiast więcej o współczesnych, zewnętrznych uwarunkowaniach bezpieczeństwa w jachtingu morskim. Przedstawiamy wypowiedzi głównie zawodowych marynarzy i osób profesjonalnie zajmujących się bezpieczeństwem żeglugi, ratownictwem morskim i żeglarstwem.

Spodziewamy się, że przedstawione referaty i dyskusja przyczynią się do opracowania materiałów szkoleniowych, wniosków i wymogów, dotyczących bezpiecznego uczestnictwa małych jednostek sportowo-rekreacyjnych w światowym i lokalnym systemie organizacji ruchu statków morskich i ratownictwa.

Jednocześnie pragniemy zasygnalizować narastanie nowego poważnego problemu związanego z możliwością zagrożenia atakami terrorystycznymi na morzu, skierowanymi przeciwko komunikacji morskiej ( np. statkom pasażerskim czy handlowym z ładunkiem niebezpiecznym) i jednostkom MW. Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że do działań takich mogą być użyte niewielkie popularne jednostki turystyczno-sportowe, nabyte w normalnym obrocie handlowym, lub jednostki uprzednio skradzione na przystaniach. Obecnie realne zagrożenie bezpieczeństwa na morzu ze strony terrorystów istnieje również na Bałtyku. Do środków zapobiegawczych ograniczających ewentualne skutki takich działań, należą między innymi:

- monitorowanie jednostek handlowych o wysokim stopniu ryzyka zagrożenia ( np. statków wycieczkowych , LNG, LPG, zbiornikowców i jednostek przewożących odpady nuklearne);

- ustanawianie stref zamkniętych wokół potencjalnych celów ataku ( np. w/w statków ) w portach i na redach;
- wzmocnienie obserwacji i operacji boardingowych w strategicznie ważnych punktach i na podejściach do portów.

Z wszystkimi w/w realiami i spodziewanymi działaniami zapobiegawczo - kontrolnymi ze strony Administracji Morskiej, Straży Granicznej i Marynarki Wojennej, musi liczyć się jachting polski i europejski. Mamy nadzieję, że na Konferencji powstanie możliwość przedstawienia koniecznych informacji i wzajemnych oczekiwań.

Szczecin 5.03.2007 r.

W imieniu organizatorów sekretarz naukowy konferencji
Jędrzej Porada
____________________________________________________

Zachodniopomorski Okręgowy Związek Żeglarski w Szczecinie

BEZPIECZEŃSTWO W JACHTINGU

II Ogólnopolska Konferencja Szkoleniowa dla Kapitanów Jachtowych i Motorowodnych
20 październik 2007r. SZCZECIN

KOMUNIKAT Nr 1
Zachodniopomorski Okręgowy Związek Żeglarski przy współudziale specjalistów z Akademii Morskiej w Szczecinie i Szczecińskiego Urzędu Morskiego-pragnie kontynuować cykliczne forum wymiany informacji i doświadczeń na temat aktualnych zagadnień bezpieczeństwa małych jednostek morskich a w szczególności jachtów.
Patronat nad Konferencją sprawuje JM Rektor ds. nauczania Akademii Morskiej w Szczecinie
dr inż. Zbigniew Szozda
Komitet Organizacyjny
dr. inż Zbigniew Zalewski
prezes ZOZŻ w Szczecinie
inż. Leszek Sołtysik kpt.j
(kierownik organizacyjny)
Mesa Kaprów Polskich
Rada programowo-naukowa
prof. dr inż. Aleksander Walczak kpt.ż.w.
prof dr hab. Wojciech Piszczek
Prof dr hab. Bernard Wiśniewski
dr inż. Jędrzej Porada kpt. ż.w. - kpt.j.
( sekretarz naukowy Konferencji)
Mesa Kaprów Polskich
e-mail: jedrzejporada@acx.pl

Informacje organizacyjne
1. Zgłoszenie uczestnictwa oraz zgłoszenie tematów referatów z krótkim streszczeniem) do dnia 30.06.2007 r. Pełna treść referatów  ( do 10 str.) na dyskietce lub pocztą elektroniczną należy przesłąć do 15.09.2007 r. Ilość miejsc dla uczestników jest ograniczona. Możliwa jest rezerwacja noclegów na koszt uczestników.
2. Potwierdzenie zgłoszenia uczestnictwa i otrzymania referatów do druku wraz ze wstępnym programem Konferencji przesłane zostanie w Kmunikacie Nr.2 do dnia 30 .09. 2007r
3. Publikacja referatów w materiałach konferencyjnych jest bezpłatna – autorzy nie ponoszą żadnych opłat organizacyjnych. Organizatorzy mają prawo wyboru, adiustacji i skrótów treści referatów.
4. Opłata organizacyjna ponoszona przez zgłoszonych uczestników wynosi 70 zł. Może być wniesiona bezpośrednio na konto ZOZŻ. Uczestnicy niezgłoszeni ponoszą opłatę wyższą w dniu rozpoczęcia Konferencji. W ramach opłaty organizacyjnej przewiduje się obiad i materiały konferencyjne dla uczestników.

Adres do Korespondencji Zachodniopomorski Okręgowy Związek Żeglarski w Szczecinie 70-206 Szczecin ul. Dworcowa 19
tel. (091) 434-76-48 w 22 e-mail: biuro@zozz.com.pl Konto: 821240 3813 1111 0000 4375 6940

ZAPROSZENIE
Zachodniopomorski Okręgowy Związek Żeglarski w Szczecinie zaprasza wszystkich zainteresowanych żeglarzy morskich a szczególnie kapitanów jachtowych i motorowodnych na II Ogólnopolską Konferencję Szkoleniową

"BEZPIECZEŃSTWO W JACHTINGU która odbędzie się w dniu 20.10.2007

-----------------------------------------------

Proponujemy aby zakres tematyki konferencji ukierunkowany był na rozwiązywanie praktycznych problemów ratownictwa morskiego i bezpieczeństwa w jachtingu tj.: Organizacja i kontrola ruchu morskiego na wodach wewnętrznych, terytorialnych i otwartych
Systemy prewencji i ratownictwa życia ludzkiego na morzu
Zagrożenia bezpieczeństwa małych jednostek i jachtów w strefie brzegowej i na morzu otwartym
Perspektywa nowych wymogów bezpieczeństwa IMO dla małych jednostek morskich
Nowe środki techniczne w ratownictwie indywidualnym i zbiorowym.
Statystyka i analiza wypadków w jachtingu morskim
Wymogi kwalifikacyjne i sprzętowe w
jachtingu amatorski i zawodowym

Karta zgłoszenia uczestnictwa 
Nazwisko i imię ................................................... ..............................................................................
Instytucja.............................................................................................................................................. .............................................................................
Adres do korespondencji: ........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... tel./fax. : ................................................................
e-mail-: ...............................................................................
............................................................................................................................................................................................................................................ Proszę o zarezerwowanie noclegu przed lub/i po konferencji .

data podpis

W ramach Konferencji przewidziana jest prezentacja sprzętu radiokomunikacyjnego i ratowniczego, programów szkoleniowych i literatury tematycznej

_________________________
Karta zgłoszenia referatu
Nazwisko i imię........................................................................... ...........................................................................
Instytucja...................................................................................................................................... tel./fax. : ..........................................................................
e-mail................................................................
Tytuł referatu: .......................................................................... ..........................................................................

Streszczenie:  ..........................................................................
.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. ………………………………………………..……………………………………………………………………………………………….…..……………………………………………………………………………………………..
.Data ………. podpis........................

Ten artykuł pochodzi ze strony:
JERZY KULIŃSKI - ŻEGLARZ MORSKI
Subiektywny Serwis Informacyjny
http://www.kulinski.navsim.pl

URL tego opowiadania:
http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=319