STANOWISKO ZACHODNIPOMORSKIEGO OZŻ
z dnia: 2007-03-17


Pomorski OZŻ uważa, że projekt Zarządzenia Porządkowego wykracza poza delegację ustawową. I to wydało mi się stwierdzeniem najważniejszym.

"Po pierwsze - nie mamy armat..."

No to czytakcjie uwaznie ! Zwłaszcza przed "Słupskimi Konsultacjami"

Żyjcie wiecznie !

Don Jorge

Z góry dziękuję, za chęć klijnięcia tu:

________________

Szczecin, dnia 15 marca 2007 r.

Szanowni Panowie Dyrektorzy
Zgodnie z naszym wcześniejszym pismem z daty 26.02.2007r. uprzejmie informujemy, że przekazany nam projekt Zarządzenia porządkowego w sprawie bezpieczeństwa żeglugi morskich jachtów o długości pomiarowej do 24m przekazaliśmy do konsultacji klubom żeglarskim zrzeszonym w Zachodniopomorskim OZŻ. Otrzymane odpowiedzi pozwalają nam na sformułowanie następującego stanowiska w sprawie projektowanego zarządzenia.
I. Uwagi ogólne.
Zasadniczą podnoszoną kwestią była wątpliwość czy zarządzenie porządkowe w ogóle, a w szczególności w zaproponowanym kształcie, nie wykracza poza delegację ustawową zawartą w art.48 ust.1 Ustawy o obszarach morskich RP i administracji morskiej. Przede wszystkim zarządzenie powinno regulować jedynie „kwestie NIEZBĘDNE do ochrony życia, zdrowia lub mienia, albo ochrony środowiska morskiego na morzu”. Reprezentujemy pogląd, że zarządzenie w zaproponowanym kształcie wykracza poza delegacje ustawową.
Dalsze wątpliwości budzą przyczyny, dla których proponuje się nowe zarządzenie. Czyli co konkretnie zmieniło się w żeglarstwie morskim od 2005r., że niezbędne stało się wydanie kolejnego zarządzenia w tej sprawie. Jesteśmy przekonani, że jeżeli zarządzenie zostanie przyjęte w proponowanym kształcie zostanie zaskarżone co do samej zasady (podstaw) jego wydania.
Ponadto projektowane zarządzenie koliduje z szeregiem aktów wyższego rzędu np. Kodeksem morskim (sprawy rejestracji), Ustawą o kulturze fizycznej (sprawa kwalifikacji załóg), Ustawą o wyposażeniu morskim (sprawy wyposażenia konwencyjnego), Ustawą o bezpieczeństwie morskim (sprawy dokumentów) oraz kilkoma aktami wykonawczymi do wymienionych ustaw.
Abstrahując od kwestii legalności takiego zarządzenia nie sposób ustosunkować się do jego treści bez pytania o postulowany docelowy kształt norm prawnych regulujących uprawianie jachtingu w Polsce. W 2006r. Komisja Wspólnot Europejskich opublikowała „Zieloną Księgę – w kierunku przyszłej unijnej polityki morskiej: europejska wizja oceanów i mórz”. Liberalizacja wymogów prawnych i znoszenie barier proceduralnych jest oficjalnym stanowiskiem Polski w sprawie rozwoju turystyki morskiej.
Wychodząc tym postulatom naprzeciw Zarząd ZOZŻ uważa, że jachty morskie powinny zostać zwolnione zarówno z konieczności posiadania świadectwa klasy jak i karty bezpieczeństwa. Minimalne zalecane wyposażenie jednostki pływającej powinno być określone w akcie prawnym w randze co najmniej rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i egzekwowane przez Policję oraz upoważnionych pracowników administracji morskiej w drodze doraźnej inspekcji (podobnie jak w przypadku pojazdów mechanicznych). Zakres rejonów żeglugi (o ile takie będą określone) oraz niezbędnego wyposażenia powinien być przedmiotem debaty zainteresowanych stron. Taki model zbliży polskie rozwiązania prawne do standardów europejskich.
Na marginesie pragniemy zasygnalizować, że w toku konsultacji nie uzyskaliśmy ani jednej pozytywnej opinii na temat proponowanych zmian. Ponadto obserwujemy w naszym Okręgu szybko postępujące zjawisko rezygnacji przez armatorów z rejestracji jachtów w Polsce. Podstawową przyczynę tego zjawiska upatrujemy w trudnościach biurokratycznych. Jeżeli wspomniane zjawisko postępować będzie w aktualnym tempie to za kilka lat jedynymi jednostkami podlegającymi polskiej administracji morskiej będą jednostki Urzędów Morskich. Pragniemy także zasygnalizować problem stworzenia polskim firmom związanym z rekreacją morską równych szans konkurowania z podobnymi przedsiębiorstwami za granicą.
Bazując na powyższym uważamy, że prace legislacyjne powinny zostać zapoczątkowane propozycją nowelizacji Ustawy o bezpieczeństwie morskim, która dawałaby Ministrowi Gospodarki Morskiej podstawę wydania wspomnianego wyżej rozporządzenia. Do tego czasu proponujemy utrzymanie dotychczasowego status quo z opcją liberalizacji polegającej na wydłużeniu okresu wydawania kart bezpieczeństwa na okres 5 lat oraz wystawiania bezterminowych świadectw klasy z obowiązkiem jej odnowienia w wypadku poważnej przebudowy lub awarii jednostki.

II. Uwagi szczegółowe.
Pomimo naszego krytycznego stosunku co do samej istoty zarządzenia pozwalamy sobie przedstawić zgromadzone w podczas konsultacji uwagi odnoszące się do poszczególnych zapisów projektu zarządzenia.

§1.1 Jacht jest ex delfinie jednostką eksploatowaną w celach niezarobkowych, np. sportowych, turystycznych, reprezentacyjnych – por. Encyklopedia Powszechna PWN, „Okręty i żegluga” - ilustrowana encyklopedia dla wszystkich oraz wszystkie krajowe i zagraniczne podręczniki nie tylko dla żeglarzy).

§1.2. pkt. 3,4,5,7,8 Omawiany przepis wprowadza nie definiując samego pojęcia jachtu, trzy kategorie tych jednostek: sportowe, rekreacyjne i komercyjne. Obecnie pomimo, że co najmniej 7 ustaw (nie wspominając o aktach niższego rzędu) ma związek z uprawianiem żeglarstwa w żadnym z tych aktów prawnych nie znajdziemy definicji jachtu. Ostatnim aktem definiującym jacht żaglowy i motorowy było Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12.09.1997r. w sprawie uprawiania żeglarstwa (Dz.U. Nr 112 poz. 729), które w par. 2 stanowiło:
„1. Jacht żaglowy oznacza statek o napędzie żaglowym przeznaczony do uprawiania sportu, turystyki, rekreacji lub szkolenia; jacht żaglowy może być wyposażony w pomocniczy napęd mechaniczny.
2. Jacht motorowy oznacza statek o napędzie mechanicznym przeznaczony do uprawiania sportu i rekreacji. Za jacht motorowy uważa się również skuter wodny, łódź pneumatyczną i poduszkowiec.”
Niestety zaproponowane w projekcie definicje są opisowe, nieprecyzyjne, posługują się językiem potocznym, budzą wiele wątpliwości i w przyszłości będą nastręczać duże trudności interpretacyjne. Dla przykładu w myśl projektu jacht sportowy to statek morski używany wyłącznie w regatach i zawodach sportowych. Jeżeli zatem taki jacht będzie używany także do treningu i szkolenia (a jest tak w 100%) to przestanie być jachtem sportowym, a przez to stanie się automatycznie jachtem komercyjnym.

§ 2 wykracza poza delegację ustawową.

§ 3 ilość rejonów żeglugi oraz posługiwanie się raz odległością od miejsca schronienia. Proponujemy poprzestanie na trzech rejonach:
1/ przybrzeżna – 40 Mm od portu schronienia po morzach zamkniętych,
2/ morska – 200 Mm od portu schronienia,
3/ oceaniczna – bez ograniczeń.

§ 4 i §5 wykreślić. Nie niosą żadnej treści bądź powielają zapisy innych aktów prawnych.

§ 6 nadać treść; „Przepisów zarządzenia nie stosuje się do jednostek pływających w celach o długości do 5 m oraz niezatapialnych jednostek pływających o długości do 8m.”

§ 7,8,9 wykraczają poza delegację ustawową.

§ 10, 11, 12 wymóg posiadania świadectwa klasy przez jacht można zaakceptować jedynie przy zastrzeżeniu, że fakt iż świadectwo klasy wydawane jest jedynie na okres 5 lat wynika wyłącznie z wewnętrznych przepisów PRS, a to: punktu 2.1.5. przepisów klasyfikacji i budowy jachtów morskich, częśc I zasady klasyfikacji. W zasadzie bez żadnych zmian w przepisach powszechnie obowiązujących można by wprowadzić duże ułatwienie polegające na zmianie wskazanego postanowienia w ten sposób, za klasa nadawana byłaby jachtowi bezterminowo, a inspekcje dla odnowienia klasy przeprowadzono by jedynie w przypadku przebudowy jachtu albo poważnej awarii.

§ 13 do § 15 w znacznej części powielają przepisy zawarte w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005r. w sprawie inspekcji i dokumentów bezpieczeństwa statku morskiego. Karta bezpieczeństwa powinna być wydawana przejściowo na okres lat min. 5 do czasu uregulowania stanu prawnego, po tym okresie jej posiadanie nie powinno być wymagane.

§ 26 do § 31 wykracza poza delegację ustawową i koliduje z przepisami Ustawy o kulturze fizycznej.

§ 32 sprawa obowiązkowego wyposażenia jachtów powinna być przedmiotem dyskusji i konsensusu zainteresowanych stron.

§ 33 wykreślić.


Z poważaniem,

Prezes ZOZŻ
Dr Zbigniew Zalewski


Ten artykuł pochodzi ze strony:
JERZY KULIŃSKI - ŻEGLARZ MORSKI
Subiektywny Serwis Informacyjny
http://www.kulinski.navsim.pl

URL tego opowiadania:
http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=327