STANOWISKO POLSKIEJ FEDERACJI ŻEGLARSKIEJ
z dnia: 2007-03-19


Poniżej przeczytacie stanowisko Polskiej Federacji Żeglarskiej - sporządzonej w formie belestrycznego tekstu p.t PROPOZYCJA. W zasadzie wszyscy już się wypowiedzieli poza .... Prezesem Kaczmarkiem :-)  Nie jest to stwierdzenie całkim ścisłe, bo przecież stanowisko Prezesa i Rady Starców zreferowane już zostało przez "Zderzaka".

Jak sobie czytam te wszystkie projekty, postulaty, opinie, propozycje to czuję się zagubiony. Bo jakiego tu oczekiwać werdyktu ? Niemal wszyscy podpisali się pod diagnozą - jest fatalnie. I kiedy trzeba się zdecydować na diagnozę - pojawia się multum recept. A mnie się jakoś zaczyna wydawać, ze trzeba zacząć od unieważnienia wszystkiego lub niemal wszystkiego co uchwalono, zarządzono, rozporządzono w tzw. "trosce o bezpieczeństwo żeglugi jachtowej". Znacie takie określenie - OPCJA ZEROWA ? Że niemożliwe, że niewykonalne, że "luka prawna", że chaos, że igranie z losem ? Śmiejcie się z tego - to wszystko już funkcjonuje od lat, tylko że wiedzą o tym tylko (na szczęście !) tylko "gwałtownicy". Brawa "gwałtownikom" !

Władze, Żwiązek, służby od dawna wypadły z "realu". Że to tylko moje podejrzenia ? Moi miluśińcy - ja to wiem i to z własnego doświadczenia. Król jest nagi - te wszystkie zabiegi to tylko pic na wodę i fotomontaż. Na tejże stronie znajdziecie 3 bardzo długie listy najróżniejszych "uregulowań" dotyczących żeglowania. Wydaje się, że najlepiej by było zacząć od żmudnej roboty ich unieważniania. A wogóle to przypominam wymowną ocenę demokracji zawartą w słynnej wypowiedzi Marszałka: sralis mazgalis, referendum duptus.

Poniżej stanowisko Polskiej Federacji Żeglarskiej - przedrukowane z witryny www.pfż.org.pl (za zgodą Prezesa PFŻ).

Przed lekturą klik:

Żyjcie wiecznie !

Don Jorge

__________________

PROPOZYCJA
Po wymianie poglądów z dyrektorem Rekściem (UM SŁupsk) oraz po spotkaniu z ministrem Wiecheckim, na jego prośbę przedstawiliśmy propozycję szkicowych rozwiązań dotyczących jachtów rekreacyjnych. Propozycję przekazaliśmy do MGM oraz do UM Słupsk.

Z uwagi na to, że przedstawiciele administracji morskiej optują za rozgraniczeniem wymagań dla jachtów czarterowych i nie czarterowanych propozycja nasza zawiera pewne zróżnicowanie w wymogach.
To różnicowanie, w przypadku żeglugi po Bałtyku, która stanowi zdecydowaną większość czarterów w Polsce, polega na wydłużeniu listy wyposażenia o mapy, przepisy i odbiornik radiowy, co nie powinno być uznane za szczególnie restrykcyjne i uciążliwe. Oczywiście nie upieramy się za takim rozdziałem o ile jego brak nie będzie skutkował zwiększeniem wymagań stawianych jachtom rekreacyjnym.
Liberalizacja w zakresie wyposażenia jest jednak wtórnym elementem procesu, bowiem podstawowym i absolutnie niezbędnym postulatem jest likwidacja Kart Bezpieczeństwa oraz związanych z tym płatnych przeglądów i inspekcji. Wymagania stawiane jachtom powinny być zawarte w akcie normatywnym rangi minimum rozporządzenia. Mamy nadzieję, że spotkanie w Słupsku pozwoli wypracować merytorycznie wspólne stanowisko z korzyścią dla żeglarzy.

Mając na uwadze powyższe uwarunkowania ogólne zaproponowaliśmy, aby ująć w docelowym przepisie następujące aspekty:
- Określenie obowiązkowego wyposażenia związanego z bezpieczeństwem żeglugi, jakie winny posiadać statki służące do uprawiania sportu lub rekreacji i długości całkowitej do 24m, w tym również jachty wykorzystywane do działalności zarobkowej polegającej na wynajmie dla celów sportowych lub rekreacyjnych,
- Wyłączenie z przepisów jachtów uczestniczących w treningach lub regatach na akwenach pozostających pod stałą obserwacją i jachtów zajmujących się przewozem pasażerów lub ładunków.

Proponujemy, aby dla żeglugi dziennej na wodach uznanych na mocy odrębnych przepisów za akweny treningowe wymagane było dla wszystkich kategorii jachtów minimum wyposażenia, a mianowicie:
1. Kamizelki ratunkowe dla każdego członka załogi.
2. Gaśnica 2kg lub dwie gaśnice po 1kg - wyłącznie jachty wyposażone w napęd mechaniczny lub wyposażone w kuchenkę.
3. Koło ratunkowe dla jednostek posiadających wyodrębnioną kabinę lub o długości powyżej 8m.

Na pozostałych akwenach dla jachtów rekreacyjnych niewykorzystywanych do działalności zarobkowej polegającej na ich wynajmie, proponujemy następujące wyposażenie:
1. Kamizelki ratunkowe dla każdego członka załogi.
2. Koło ratunkowe dla wszystkich jachtów lub koło ratunkowe z pławką świetlną – wyłącznie dla jachtów uprawiających żeglugę nocną.
3. Pirotechniczne środki wzywania pomocy – pławkę dymną koloru pomarańczowego + 2 rakiety (dla jachtów uprawiających żeglugę nocną)
4. Kompas magnetyczny
5. Urządzenie do osuszania zęzy lub wiadro i czerpak
6. Bosak
7. Kotwicę wraz z liną
8. Osprzęt cumowniczy
9. Gaśnica 2kg lub dwie gaśnice po 1kg - wyłącznie jachty wyposażone w napęd mechaniczny lub wyposażone w kuchenkę
10. Reflektor radarowy o powierzchni odbicia nie mniej niż 2sqm (zalecane 10sqm)

Sugerowane przez MGM dla jachtów rekreacyjnych wykorzystywanych do działalności zarobkowej polegającej na ich wynajmowaniu dodatkowe wyposażenie, uzależnione jest od rejonu pływania właściwego dla kategorii projektowej jednostki, które określają odrębne przepisy. Kategorie projektowe są następujące:
Kategoria A oceaniczna – żegluga bez ograniczeń
Kategoria B pełnomorska – morza zamknięte i do 150 Mm od portu schronienia na morzach otwartych
Kategoria C przybrzeżna – do 60 Mm od portu schronienia
Kategoria D osłonięta – zalewy, zatoki

Ustalenie rejonu pływania dla jachtów nie posiadających znaku zgodności „CE” proponujemy przeprowadzać według kategorii projektowych „CE”, na podstawie jednorazowej inspekcji przeprowadzonej przez administrację morską lub podmioty uznane przez administrację morską. W przypadkach gdy jacht uległ wypadkowi, znaczącej przebudowie lub na wniosek właściciela powtarza się inspekcje określające rejon pływania.

Dodatkowe wyposażenie dla jachtów wynajmowanych:
Na wodach osłoniętych oraz w żegludze przybrzeżnej, tj do 60 Mm od portu schronienia obejmowałoby oprócz wymienionych wcześniej 10 pozycji dodatkowo:
- mapy, locje, spisy świateł na planowaną trasę żeglugi,
- urządzenie radiowe do odbioru prognozy pogody,
- przepisy COLREG.

Dla żeglugi pełnomorskiej dodatkowo:
- pneumatyczną tratwę ratunkową lub tratwy ratunkowe mogące pomieścić całą załogę lub zamiennie ponton, posiadające oznaczenie zgodności „CE”,
- ręczny radiotelefon UKF.

Dla żeglugi oceanicznej proponowane dodatkowe wyposażenie jest nieco inne:
- stacjonarny radiotelefon UKF (zamiast ręcznego),
- radiopława EPIRB 406 MHz lub zamiennie telefon satelitarny,
- tratwa ratunkowa SOLAS pack A lub SOLAS pack B.

Tak sformułowane wymagania są bez porównania łagodniejsze od obecnie obowiązujących, ale nie zmienia to w niczym faktu, że powinny one znaleźć się w akcie prawnym odpowiedniej rangi – rozporządzeniu MGM, bowiem przedmiot regulacji nie wchodzi w żadnym przypadku w zakres kompetencji dyrektorów UM.

Hasip, 2007-03-19

Ten artykuł pochodzi ze strony:
JERZY KULIŃSKI - ŻEGLARZ MORSKI
Subiektywny Serwis Informacyjny
http://www.kulinski.navsim.pl

URL tego opowiadania:
http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=329