WYDRUKUJ SOBIE SYSTEM BRYTYJSKI
z dnia: 2007-03-23
Mariusz Główka słusznie postuluje, aby dokładnie, dokładnie przestudiować ów wymarzony "system brytyjski". Ja bym wolał szwedzki, ale nie będę "rezonował" :-) Niech żyje brytyjski !
Kiedyś, kiedyś "system brytyjski" omawiał w tym okienku kpt. Jerzy Knabe, ale było to tak dawno, ze nie sposób zlokalizować tej informacji. Dlatego Mariuszowi dziękuję za refleks i news. Wydruk możecie podarować Zespołowi Nadzoru Technicznego PZŻ.
Żyjcie wiecznie !
Don Jorge
wdzięcznośc okażecie kliknięciem tu: 
_____________________
Jak wiemy, na spotkaniu w Słupsku przedstawiciele administracji morskiej wszystkich propozycją opracowania nowych zasad regulujących żeglarstwo, opartych na systemie brytyjskim. Tak się złożyło, że jeszcze przed spotkaniem z min. Wiecheckim, w ramach przygotowań do tego spotkania przestudiowałem kilka brytyjskich dokumentów Chciałbym podzielić się z kolegami zdobytymi ten sposób wiadomościami. Wiedzę swą czerpałem głównie z dwóch dokumentów, które są opublikowane na stronie MCA (Maritime Coastguard Agency): 1. Information on the Regulations Applicable to Pleasure Vessel http://www.mcga.gov.uk/c4mca/mcga-dqs-cvs-pleasure_craft_information_pack-web_document-3.pdf 2. Small Vessels in Commercial Use for Sport or Pleasure, Workboats and Pilot Boats – Alternative Construction Standards http://www.mcga.gov.uk/c4mca/mcga-mld-page.htm?textobjid=C423704CA95E9786
Niestety nie wszystkie terminy angielskie były mi znane, zatem w niektórych miejscach cytuję oryginał ze znakiem zapytania. Proszę o ewentualne poprawki.
Podział na jednostki rekreacyjne i komercyjne jest ustalony dość czytelnie. Jednostki rekreacyjne to takie, które są używane do sportu i rekreacji i które nie przynoszą korzyści finansowych właścicielowi. Zatem w skrócie to jachty prywatne, klubowe, należące do firm, ale wykorzystywane odpowiednio: przez właścicieli i rodziny i znajomych, członków klubu, właścicieli i pracowników firmy.
Jachty komercyjne to takie, których używanie daje przychód. W tej grupie są również jachty czarterowane bez załogi (bare-boat).
Na razie skoncentruję się na jachtach rekreacyjnych, o jachtach komercyjnych napiszę następnym razem.
Statki o długości mniejszej niż 24 m lub mniejsze niż 80 GT nie są zobowiązane do przestrzegania przepisów określających obsadzanie załogą. Oznacza to, że nie ma żadnych wymagań odnośnie kwalifikacji załogi. Ta zasada obowiązuje również w odniesieniu do jachtów czarterowych (bare-boat).
W Wielkiej Brytanii nie ma obowiązku rejestrowania statków rekreacyjnych o długości do 24 m. Z kolei jachty rekreacyjne o długości do 45 stóp (13,7m) nie są objęte żadnymi urzędowymi wymaganiami, jeśli chodzi o środki do ratowania życia lub wyposażenie przeciwpożarowe. W przypadku statków rekreacyjnych o długości przekraczającej 45 stóp (13,7m) istnieje obowiązkowe wyposażenie ratunkowe, które uzależnione jest od strefy pływania.
(1) Każdy statek o długości 13,7 m lub większej przeznaczony do pływania po morzu w odległości większej niż 150 mil od brzegu, i każdy statek o długości większej niż 24 m powinien posiadać:
(a) Jedną lub więcej pneumatyczna tratwę ratunkową o pojemności przynajmniej równej ilości osób na pokładzie Tratwa(y) ratunkowa powinna być zbudowana zgodnie ze standardem SOLAS, sygnowana Wheelmark lub DTLR, z wyjątkiem tratw wyposażonych zgodnie z „SOLAS B PACK”. (b) Cztery koła ratunkowe, dwa z nich powinny być zaopatrzone w linkę wokół koła, dwa w samoczynne światła i samoczynną sygnalizację dymną. (c) Kamizelki ratunkowe odpowiednie dla osób o masie 32 kg lub więcej, dla każdej takiej osoby na pokładzie (d) Kamizelki ratunkowe odpowiednie dla osób o masie mniejszej niż 32 kg, dla każdej takiej osoby na pokładzie (e) Każda z kamizelek wymieniona w punkcie (c) i (d) powinna być wyposażona w światło zgodne z właściwymi standardami MCA (f) 4 rakiety spadochronowe, 4 rakiety ręczne czerwone, 4 rakiety ręczne białe i 2 pomarańczowe flary dymne. (g) Urządzenie wyrzucające linę ratunkową ? (a line-throwing appliance) (h) Podręcznik szkolenia i instruktażu zawierający instrukcje i informacje o urządzenia ratowania życia, w które zaopatrzony jest statek (i) Egzemplarz tabeli „Sygnały Ratowania Życia i Metody Ratownicze, SOLAS Nr 1 lub „Sygnały Ratowania Życia i Metody Ratownicze, SOLAS Nr 2. (j) Radio morskie zdolne do nadawania i odbierania, właściwe do rejonu pływania.
(2) Każdy statek o długości 24 m i więcej powinien być wyposażony w dodatkową tratwę(y), aby mieć pewność, że w przypadku utraty lub niesprawności tratwy, na pozostałych tratwach jest wystarczająco miejsca dla wszystkich, którzy pozostali na pokładzie. (3) Każdy statek o długości 25,9 m i więcej, powinien posiadać łódź ratunkową lub łódź pneumatyczną. Łódź powinna być obsługiwana przez urządzenie do wodowania. (4) Każdy statek o długości 13,7 m lub więcej, ale mniej niż 24 m przeznaczony do pływania po morzu w odległości większej niż 20 mil, ale mniejszej niż 150 mil od brzegu powinien posiadać: (a) jedną lub więcej pneumatyczną tratwę ratunkową o ogólnej pojemności przynajmniej równej ilości osób na pokładzie. Tratwa(y) powinna spełniać jeden z warunków: i) powinna być zbudowana zgodnie ze standardem SOLAS, sygnowana Wheelmark lub DTLR, z wyjątkiem tratw wyposażonych zgodnie z „SOLAS B PACK”. ii) powinna być zbudowana zgodnie z wymaganiami ISAF, Offshore Special Regulations (OSR) Dodatek A Część 2, lub właściwym standardem ISO. Tratwa powinna być wyposażona na poziomie równym „SOLAS B PACK”. Jeżeli to niezbędne, może zawierać torbę „grab bag” do uzupełnienia wyposażenia tratwy. iii) powinna być zbudowana zgodnie z wymaganiami ISAF, Offshore Special Regulations (OSR) Dodatek A Część 1 i wyprodukowana przed 01.07.2003 roku, dopóki nie zostanie wymieniona. Tratwa powinna być wyposażona na poziomie równym „SOLAS B PACK”. Jeżeli to niezbędne, może zawierać torbę „grab bag” do uzupełnienia wyposażenia tratwy.
(b) dwa koła ratunkowe, jedno powinno być wyposażone w samoczynne światło. (c) pływak z liną o długości przynajmniej 18 m (d) Kamizelki ratunkowe odpowiednie dla osób o masie 32 kg lub więcej, dla każdej takiej osoby na pokładzie (e) Kamizelki ratunkowe odpowiednie dla osób o masie mniejszej niż 32 kg, dla każdej takiej osoby na pokładzie (f) Każda z kamizelek wymieniona w punkcie (d) i (e) powinna być wyposażona w światło zgodne z właściwymi standardami MCA (g) 4 rakiety spadochronowe, 4 rakiety ręczne czerwone, 4 rakiety ręczne białe i 2 pomarańczowe flary dymne. (h) Podręcznik szkolenia i instruktażu zawierający instrukcje i informacje o urządzenia ratowania życia, w które zaopatrzony jest statek (i) Egzemplarz tabeli „Sygnały Ratowania Życia i Metody Ratownicze, SOLAS Nr 1 lub „Sygnały Ratowania Życia i Metody Ratownicze, SOLAS Nr 2. (j) Radio morskie zdolne do nadawania i odbierania, właściwe do rejonu pływania.
(5) Każdy statek o długości 13,7 m lub więcej, ale mniej niż 24 m przeznaczony do pływania po morzu w odległości większej niż 3 mile, ale mniejszej niż 20 mil od brzegu powinien posiadać: (a) jedną lub więcej pneumatyczną tratwę ratunkową o ogólnej pojemności przynajmniej równej ilości osób na pokładzie. Tratwa(y) powinna spełniać jeden z warunków: i) powinna być zbudowana zgodnie ze standardem SOLAS, sygnowana Wheelmark lub DTLR, z wyjątkiem tratw wyposażonych zgodnie z „SOLAS B PACK”. ii) powinna być zbudowana zgodnie z wymaganiami ISAF, Offshore Special Regulations (OSR) Dodatek A Część 2, lub właściwym standardem ISO. Tratwa powinna być wyposażona na poziomie równym „SOLAS B PACK”. Jeżeli to niezbędne, może zawierać torbę „grab bag” do uzupełnienia wyposażenia tratwy. iii) powinna być zbudowana zgodnie z wymaganiami ISAF, Offshore Special Regulations (OSR) Dodatek A Część 1 i wyprodukowana przed 01.07.2003 roku, dopóki nie zostanie wymieniona. Tratwa powinna być wyposażona na poziomie równym „SOLAS B PACK”. Jeżeli to niezbędne, może zawierać torbę „grab bag” do uzupełnienia wyposażenia tratwy. iv) powinna być zbudowana zgodnie ze standardem ISO dotyczącym przybrzeżnych tratw ratunkowych v) alternatywnie, o odpowiedniej pojemności oznaczony znakiem CE kategorii C, sztywny albo pneumatyczny ponton gotowy do natychmiastowego użycia.
(b) dwa koła ratunkowe, jedno powinno być wyposażone w samoczynne światło. (c) pływak z liną o długości przynajmniej 18 m (d) Kamizelki ratunkowe odpowiednie dla osób o masie 32 kg lub więcej, dla każdej takiej osoby na pokładzie (e) Kamizelki ratunkowe odpowiednie dla osób o masie mniejszej niż 32 kg, dla każdej takiej osoby na pokładzie (f) Każda z kamizelek wymieniona w punkcie (d) i (e) powinna być wyposażona w światło zgodne z właściwymi standardami MCA (g) 4 rakiety spadochronowe, 4 rakiety ręczne czerwone, 4 rakiety ręczne białe i 2 pomarańczowe flary dymne. (h) Podręcznik szkolenia i instruktażu zawierający instrukcje i informacje o urządzenia ratowania życia, w które zaopatrzony jest statek (i) Egzemplarz tabeli „Sygnały Ratowania Życia i Metody Ratownicze, SOLAS Nr 1 lub „Sygnały Ratowania Życia i Metody Ratownicze, SOLAS Nr 2. (j) Radio morskie zdolne do nadawania i odbierania, właściwe do rejonu pływania.
(6) Każdy statek o długości 13,7 m lub więcej, ale mniej niż 24 m przeznaczony do pływania po morzu w odległości nie większej niż 3 mile od brzegu powinien posiadać: (a) dwa koła ratunkowe, jedno powinno być wyposażone w samoczynne światło. (b) pływak z liną o długości przynajmniej 18 m (c) Kamizelki ratunkowe odpowiednie dla osób o masie 32 kg lub więcej, dla każdej takiej osoby na pokładzie (d) Kamizelki ratunkowe odpowiednie dla osób o masie mniejszej niż 32 kg, dla każdej takiej osoby na pokładzie (e) 4 rakiety spadochronowe, 4 rakiety ręczne czerwone, 4 rakiety ręczne białe i 2 pomarańczowe flary dymne. (f) Podręcznik szkolenia i instruktażu zawierający instrukcje i informacje o urządzenia ratowania życia, w które zaopatrzony jest statek (g) Egzemplarz tabeli „Sygnały Ratowania Życia i Metody Ratownicze, SOLAS Nr 1 lub „Sygnały Ratowania Życia i Metody Ratownicze, SOLAS Nr 2. (h) Radio morskie zdolne do nadawania i odbierania, właściwe do rejonu pływania.
(7) (a) Statki Klasy XII o długości 13,7 m i więcej …. wymagania odnośnie trapów. (8) Każda tratwa ratunkowa powinna być przewożona w: (a) pojemniku FRB zatwierdzonego typu, ustawionym na pokładzie, lub w otwartej przestrzeni, wyposażony w pływaki ??? (float free arrangements), tak żeby po wpadnięciu do wody tratwa napełniła się automatycznie, lub (b) dla statków o długości 13,7 m lub więcej ale mniej niż 24 m, pojemniku FWP lub walizce, ustawione w łatwo dostępnym miejscu, i przeznaczone do …. ? (weathertight locker), otwierane bezpośrednio na pokładzie. (9) Kamizelki ratunkowe przeznaczone dla osób na wachcie powinny być umieszczone w miejscu dostępnym z posterunku pełniącego wachtę. (10) Na statkach Klasy XII, każda pneumatyczna tratwa ratunkowa, kamizelka ratunkowa napełniana sprężonym gazem i hydrostatyczne urządzenie zwalniające powinno być serwisowane przez agenta upoważnionego przez producenta, w zalecanych odstępach czasowych, jakkolwiek, jeżeli tratwy są przechowywane w walizkach, to powinny być serwisowane corocznie.
Jeśli chodzi o wyposażenie przeciwpożarowe, to przypomnę, wymagania są stawiane jedynie jednostkom o długości powyżej 45 stóp.
Każdy statek o długości 13,7 m i więcej, ale mniej niż 24 m powinien być wyposażony w
1. (a) nie mniej niż dwie gaśnice różnego przeznaczenia uznanego standardu każda, z minimalną oceną (współczynniku?) pożarową 13A/13B ??? lub mniejszą gaśnicę o odpowiedniej ocenie (współczynniku) pożarowej ( dodatkowo do wymagań w punkcie 2 poniżej) lub (b) pompę zdolną dostarczyć strumień wody na odległość minimum 6 m przez końcówkę o średnicy 6 mm do każdej części statku. Pompa która nie jest przeznaczona do gaszenia pożaru, powinna mieć jeden wąż o odpowiedniej długości z końcówką 6 mm i odpowiednią dyszą rozpraszająca i powinna być: i) pompą ręczna stałą lub przenośną, poza komorą silnika, z podłączeniem węża wylotowego i podłączeniem wody z morza, lub ii) pompą napędzaną mechanicznie, stałą lub przenośną, poza komorą silnika, z podłączeniem węża wylotowego i połączeniem wody z morza, lub iii) pompą ręczna stałą lub przenośną, z ??? (throwover sea suction), z podłączeniem węża wylotowego. 2. nie mniej niż dwie gaśnice różnego przeznaczenia uznanego standardu każda, z minimalną oceną (współczynniku?) pożarową 13A/13B ??? lub mniejszą gaśnicę o odpowiedniej ocenie (współczynniku) pożarowej 3. nie mniej niż dwa wiadra pożarowe z liną.
Gaśnice różnego przeznaczenia powinny mieć pojemność zgodną z Kategorią A wymaganą dla płonących materiałów stałych i zgodną z Kategorią B wymaganą dla płonących cieczy i materiałów stałych. Przenośne gaśnice dostarczane w zgodności z tymi przepisami powinny być uznanego typu i/lub technicznie równoważne BS EN 3.
Wiadra pożarowe mogą być z metalu, plastiku, brezentu i powinny być odpowiednie do ich zamierzonej funkcji.
|