CZY TO KONIEC KŁOPOTÓW "BRACI MNIEJSZYCH"?
z dnia: 2007-04-25


Sejm - 25.04.2003 Komisja Infrastruktury przekazała do drugiego czytania projekt  zmian w ustawie o żegludze śródlądowej z dnia 21.12.06. Projekt wnioskije  likwidację przeglądów technicznych oraz  podniesienie granicy do której łodzie nie będą musiały byćć rejestrowane czyli do do 7,5 m lub mocy silnika do 10 kW.

Wygląda mi na to, że nadszedł czas obcinania dolaminowywanych ostatnio "spódniczek pawęzowycxh", aby wyść na długość "pozarejestracyjną". A większe jachty? Zapraszam na morze !

I jak ten żeglarski beton pokaże się na Sejmiku ? Pozostały jeszcze do wyrwania patenty i PZŻ wreszcie stanie sie normalnym związkiem sportowym. Takim jak Polski Związek Kajakowy, czy Polski Zwiazek Kolarski. Życzę sukcesów na nowej drodze życia.

Żyjcie wiecznie !

Don Jorge będzie wdzięczny za klik

____________________________

Projekt
USTAWA
z dnia …. o zmianie ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej

Art. 1
W ustawie z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz.U. z 2006 r. Nr 123, poz. 857 – tekst jednolity) wprowadza się następujące zmiany:
1) W art. 18 ust. 2 otrzymuje następujące brzmienie:
„2. Statek polski, używany wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji, za wyjątkiem jednostek napędzanych wyłącznie siłą ludzkich mięśni, o długości kadłuba powyżej 7,5 m lub o napędzie mechanicznym o mocy silników większej niż 10 kW, podlega obowiązkowi wpisu do rejestru statków używanych wyłącznie do celów sportowych lub rekreacyjnych. Statki zwolnione z obowiązku wpisu do rejestru mogą być do niego wpisane na wniosek właściciela.”
2) W art. 20:
a) ust. 4a otrzymuje następujące brzmienie:
„4a. Po wpisaniu statku do rejestru statków używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji właściwy polski związek sportowy wydaje dokument rejestracyjny stanowiący dowód polskiej przynależności statku.”
b) skreśla się ust. 4b i ust. 4c.
3) Art. 24a otrzymuje następujące brzmienie:
„Art. 24a. Minister właściwy do spraw kultury fizycznej i sportu określi, w drodze rozporządzenia, tryb rejestracji statków używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji, wzory ksiąg rejestrowych i dokumentów rejestracyjnych.”
4) Skreśla się art. 34a.
5) W załączniku do ustawy, zatytułowanym „Wysokości opłat”:
a) część IIIa tabeli otrzymuje brzmienie:
„IIIa Rejestr statków używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji
opłata za wpis do rejestru statku – 15 zł
za dokonanie zmian wpisu w rejestrze – 15 zł
za wtórnik dokumentu rejestracyjnego – 15 zł
za wyciąg lub odpis z rejestru – 15 zł
b) skreśla się część Va tabeli.
Art. 2
1. Dotychczasowe przepisy wykonawcze w zakresie rejestracji i przeglądów technicznych statków używanych do uprawiania sportu i rekreacji wydane na podstawie delegacji zawartej w art. 24a ustawy zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych, nie dłużej jednak niż przez okres 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Wpis do rejestru na podstawie dotychczasowych przepisów wykonawczych odbywa się bez dokonania przeglądu technicznego.
3. Dotychczasowe dokumenty rejestracyjne zachowują swoją ważność bezterminowo.
Art. 3
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
_____________________
UZASADNIENIE
Projekt ma na celu obniżenie kosztów związanych z eksploatacją jednostek nawodnych wykorzystywanych do celów czysto rekreacyjnych lub sportowych. Nowela wprowadza zwolnienie z obowiązku rejestracyjnego jednostki o długości kadłuba powyżej 7,5 m lub o napędzie mechanicznym o mocy silników większej niż 10 kW. Warto podkreślić, że z obowiązku tego zgodnie z propozycją zawartą w projekcie zwolniono także, jednostki wiosłowe niezależnie od ich długości. Biorąc ponadto pod uwagę fakt, że rejestr świadczy o państwowej przynależności statku, w tym przypadku o przynależności polskiej, umożliwiono wpisanie do niego, także jednostek mniejszych na wniosek ich właściciela. Projekt zawiera także propozycję rezygnacji z obowiązkowych dotychczas przeglądów technicznych. Ponadto obniża także wielkość opłat za czynności rejestrowe statków używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji.

Obowiązujące obecnie przepisy są jednymi z najbardziej restrykcyjnych, jakie obowiązują w krajach europejskich, a odnoszące się, co warto podkreślić do statków używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji. Dlatego też celowe wydaje się wyjście naprzeciw oczekiwaniom osób, które wraz z rodziną aktywnie spędzają czas wolny podczas urlopu, a nie mają czasu na załatwianie spraw związanych z procedurą rejestracyjną jednostki używanej wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji.

Przedkładany projekt ustawy nie spowoduje wzrostu wydatków budżetu państwa.
Przedkładany projekt ustawy jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.


























Ten artykuł pochodzi ze strony:
JERZY KULIŃSKI - ŻEGLARZ MORSKI
Subiektywny Serwis Informacyjny
http://www.kulinski.navsim.pl

URL tego opowiadania:
http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=364