KYRKBACKEN – DRUGI PORT NA WYSPIE VEN
z dnia: 2021-11-12


Jak tam wam idzie zapisywanie? Powolutku, pełznąc w kierunku

Kattegatu zaliczacie jeden z ostatnich szwedzkich portów Sundu.

Dziś porcik mały, ale godny zainteresowania.

Żyjcie wiecznie!

Don Jorge

========================================

10. KYRKBACKEN (SE)

(55o54,5’N  i  012o40,6’E)

.

Kyrbacken to drugi co do wielkości port wyspy Ven, ale największy ze względu

ilości stanowisk cumowniczych dla jachtów. O wyspie Ven podstawowe

informacje znajdziecie w rozdziale prezentującym port Backviken. Trzecim,

najmniejszym, ba - malutkim  portem jest położony na północnym skraju

wyspy  Norreborg, którym w tym opracowaniu zajmować się nie będę.

.

.

.

.

.

.

.

.


.

.

.

.

Punkty zasilania: duchowy – na wzgórzu, paliwowy – nad wodą.

.

   A więc Kyrkbacken położony jest na zachodnim wybrzeżu wyspy Ven. Nazwę portu można przetłumaczyć na kościelne wzgórze. Rzeczywiście – miejscowość i port leżą u podstawy wzgórza, na którym stoi dobrze widziany z morza  zabytkowy kościół pod wezwaniem Św. Ibbisa.  Nie ma tu dotąd terminalu promowego, a wycieczkowce na szczęście nie zawijają zbyt często. Krótko - to jest port jachtowy czyli nasz.


  

   Port Kyrkbacken jest portem nieco płytszym od Backviken, ale skipperzy jachtów o zanurzeniu do 2 metrów nie mają czego się obawiać. Mankamentów znalazłoby się kilka: intensywne zapiaszczanie rynny toru podejściowego, zbyt mała ilość pali lub pław cumowniczych, spłycenia przy nabrzeżach.

   O wiele tu spokojniej niż w Backviken, a  zachodzące słońce dłużej nas iluminuje. Jednak gdy nadchodzą silne wiatry NW to akwatorium portowe  Kyrkbacken skwapliwie łapie nadchodzące z Sundu fale.   Gospodarze portu w ostatnim czasie spróbowali temu zaradzić. Zbudowano długą ostrogę narzutową wybiegającą z falochronu północnego wprost na zachód. Zastąpiła poprzednią, znacznie mniejszą – skierowaną na NW. Ta przebudowa okazała się w miarę skuteczna. Nadal jednak wejście przy tężejących wiatrach SW do NW może być trudne dla jachtów nie posiadających silników. Alternatywą może być tylko Backviken, ale już nie jest wspomniany na wstępie porcik Norreborg. Nie tylko z powodu rozmiaru ale i mizernych głębokości – 1,8 m.

   MIEJSCOWOŚĆ.  Kyrbacken to niewielka osada  rybacka, której mieszkańcy obecnie zamiast zarobkowo poławiać ryby – wypuszczają w czarter wszystkie nadające się  zamieszkania kwatery. Plaża, pola golfowe, wycieczki rowerowe i wagonikami to tylko przykładowe rozrywki  pomiędzy zwiedzeniem obu kościołów (tego samego Patrona), muzeum, obserwatorium astrono-micznego i dekoracyjnego ogrodu w sercu wyspy. Kulinarną atrakcją Kyrkbacken jest portowa wędzarnia i smażalnia ryb.


  


   PORT. Port Kyrkbacken  osłonięty dwoma narzutowymi falochronami, mimo modernizacji nadal otwarty jest na NW.  Falochron północny – uzbrojony w wspomnianą już nową ostrogę ma też za zadanie odchylanie prądu biegnącego wzdłuż brzegu – aby nie utrudniał wejścia  między głowice. Rynna toru podejściowego pogłębiana jest cyklicznie do odległości około 100 metrów  od głowicy  falochronu południowego. Teoretycznie powinno być tam  3 metry głębokości, ale roztropność nakazuje liczyć się z głębokościami o pół metra mniejszymi.


Powitanie na głowicy falochronu – zawijacie do portu Kyrkbacken.

.

   W porcie czeka na was minimum standardu morskiej przystani jachtowej. Trzeba mieć na jachcie dość długi kabel elektryczny, może koniecznym okazać się przestawienie jachtu do poboru wody pitnej. Nie ma tu żurawika do obsługi masztów. Jest za to dystrybutor oleju napędowegoi pochylnia do wodowania łodzi. Sanitariat niewielki, ale schludny jak we wszystkich innych portach naszej strefy kulturowej. Chcąc skorzystać z pralki – warto wiedzieć, że po tutejszemu nazywa się toto tvattmaskn.  Głębokości 2,0 do 2,5 m. Stanowisk cumowniczych teoretycznie - 80. Telefon do bosmana +46 418 724 00. Za dobowy postój jachtu o długości do 15 metrów zapłacicie 180 SEK.

   PODEJŚCIE. Nie będę się ośmieszał opisywaniem jak zlokalizować wyspę Ven. Jeśli już wiecie, że Kyrkbacken położony jest na zachodnim brzegu, to absolutna większość rutynowych pytań stała się  bezprzedmio-towymi.  Abstrahując od obrazków i informacji wy-świetlających się na waszych odbiornikach nawiga-cyjnych, z smartfonami włącznie – zlokalizowanie portu Kyrbacken w panoramie brzegu zapewni wam widok białego kościółka na krawędzi wysokiego brzegu.  Dokładnie pod nim leży port Kyrkbacken.

   W nocy wypatrujcie izofazowego  (4s) światła sektorowego Kyrkbacken pomiędzy latatnią  Ven (LFl.WRG 10s) na NNE od portu i latarnią Vens S.Udde (Oc(3)3s) na SSE  od portu.  Port leży dużo bliżej latarni Ven.  Uwaga - z tej strony wyspy przy brzegu jest o wiele płyciej. Dlatego podchodzić powinniście według  kierunku E, wycelowanego w wieżyczkę głowicy falochronu południowego. Jest to środek sektora białego światła.

   Nocą ważne jest także abyście dostrzegli podświetloną głowicę nowej ostrogi falochronu północnego ponieważ właściwa głowica tego falochronu nie jest iluminowana, nie ma żadnego światła nawigacyjnego. Przed samym wejściem konieczne będzie odejście nieco w lewo aby ominąć głowicę falochronu południowego. q

Jerzy Kuliński

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

 

 

Ten artykuł pochodzi ze strony:
JERZY KULIŃSKI - ŻEGLARZ MORSKI
Subiektywny Serwis Informacyjny
http://www.kulinski.navsim.pl

URL tego opowiadania:
http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=3833