SŁUPSKI URZĄD TAKŻE Z "FURTECZKĄ"
z dnia: 2007-05-17
Dla kompletności wieszam pełny tekst Zarządzenia Porządkowego DUM w Słupsku. Niestety także z "furteczką". Sensu "furteczki" nie rozumiem. Ja to odbieram jako "myjcie się dziewczyny - nie znacie dnia ani godziny". Urzędnicy Niektórzy urzdnicy nie mogą uwierzyć, że my z własnej woli (obaw) zabieramy na jacht wszystko (co jesteśmy w stanie nabyć) to co ma służyć naszemu bezpieczeństwu. Ciągle się zastanawiam czy to tylko troska, czy efekt... lobbingu (zainteresowanych zbytem). A po mojemu - to tych nieegzekwowalnych zakazów nadal mnóstwo. Jurkowi Klawińskiemu dziekuję.
Żyjcie wiecznie !
Don Jorge
A ranking to tu:
________________________________________________
O b w i e s z c z e n i e
Dyrektora Urzędu Morskiego w Słupsku
z dnia 16 maja 2007 roku
Na podstawie art. 48 ust. 6 ustawy z dnia 21 marca 1991r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz.U. z 2003r. Nr 153, poz. 1502, Nr 170 poz.1652, z 2004 r. Nr 6 poz.41, Nr 93 poz.895 i Nr 273 poz.2703, z 2005 r. Nr 203 poz.1683, z 2006 r. Nr 220 poz.1600 i Nr 249 poz.1834, z 2007 r. Nr 21 poz.125), podaje się do publicznej wiadomości:
ZARZĄDZENIE PORZĄDKOWE NR 2
DYREKTORA URZĘDU MORSKIEGO W SŁUPSKU
z dnia 10 maja 2007 r.
w sprawie bezpieczeństwa żeglugi morskich statków sportowych
o długości całkowitej do 24 m.
Na podstawie art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1502, Nr 170, poz. 1652, z 2004 r. Nr 6, poz. 41, Nr 93, poz. 895 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 203 poz.1683, z 2006 r. Nr 220 poz.1600 i Nr 249 poz.1834, z 2007 r. Nr 21 poz.125) zarządza się, co następuje:
ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
§ 1.1. Przepisy zarządzenia określają wymagania w zakresie bezpieczeństwa żeglugi morskich statków sportowych określonych w ust. 2 , o długości całkowitej do 24 m.
- W rozumieniu niniejszego zarządzenia:
1) morskim statkiem sportowym, zwanym dalej „jachtem”, jest jednostka pływająca dowolnego typu, o dowolnym napędzie, obsadzona przepisową załogą, oraz innymi uczestnikami pływania bez kwalifikacji żeglarskich lub motorowodnych w liczbie nie przekraczającej 12 osób, której rodzaj został określony w dokumencie rejestracyjnym,
2) jachty dzielą się na rekreacyjne i komercyjne,
3) jacht rekreacyjny jest to statek morski uprawiający żeglugę , który nie jest używany do prowadzenia działalności gospodarczej,
4) jachtem komercyjnym jest każdy jacht, który nie jest jachtem rekreacyjnym.
§ 2. Z zastrzeżeniem § 12 ust.2 i § 14 ust.2, przepisów zarządzenia nie stosuje się do jachtów rekreacyjnych o długości całkowitej do 15 m.
§ 3.1. Ustala się następujące rejony żeglugi morskiej uprawianej przez jachty:
1) żegluga na akwenach treningowych - oznacza to żeglugę w obrębie portów oraz na polskich obszarach morskich w odległości do 2 mil morskich od linii brzegu,
2) żegluga osłonięta - oznacza to żeglugę na Morzu Bałtyckim i innym morzu zamkniętym o podobnych warunkach żeglugowych, w odległości do 6 mil morskich od miejsca schronienia dla jachtów żaglowych i w odległości do 6 mil morskich od linii brzegu morskiego dla jachtów motorowych,
3) żegluga przybrzeżna - oznacza to żeglugę w odległości do 20 mil morskich od linii brzegu morskiego na Morzu Bałtyckim lub innym morzu zamkniętym o podobnych warunkach żeglugowych,
4) żegluga pełnomorska - oznacza to żeglugę na wodach morskich w odległości do 200 mil morskich od miejsca schronienia,
5) żegluga oceaniczna - oznacza to żeglugę nieograniczoną.
2. Miejsce schronienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 i pkt 4 oznacza naturalnie lub sztucznie chroniony akwen lub miejsce, w którym statek może znaleźć bezpieczny postój w przypadku powstania warunków zagrażających bezpieczeństwu żeglugi.
§ 4. Rejon żeglugi, w której używany jest jacht ustala dyrektor urzędu morskiego.
§ 5. Jacht może być używany w żegludze morskiej, jeżeli odpowiada wymaganiom technicznego stanu bezpieczeństwa, bezpiecznego obsadzenia załogą, wyposażenia w środki ratunkowe, sygnałowe, nawigacyjne, przeciwpożarowe, urządzenia radiokomunikacyjne, sprzęt pokładowy i awaryjny oraz innym wymaganiom określonym w zarządzeniu.
ROZDZIAŁ II
WYMAGANIA TECHNICZNEGO STANU BEZPIECZEŃSTWA
§ 6.1. W zakresie technicznego stanu bezpieczeństwa jachtów mają zastosowanie przepisy Polskiego Rejestru Statków Spółka Akcyjna, zwanego dalej w skrócie PRS, lub innej uznanej instytucji klasyfikacyjnej.
2. Spełnienie wymagań technicznego stanu bezpieczeństwa stwierdza, po dokonanym przeglądzie, PRS lub inna uznana instytucja klasyfikacyjna w zaświadczeniach, orzeczeniach lub wydanych świadectwach klasy.
§ 7. Jacht posiadający znak zgodności „CE” zwolniony jest z nadzoru technicznego instytucji klasyfikacyjnej przez okres 10 lat od daty zakończenia budowy.
ROZDZIAŁ III
KWALIFIKACJE I SKŁAD ZAŁOGI
§ 8. Pełnienie funkcji kierowniczych na jachtach wymaga posiadania przez członka załogi odpowiedniego patentu żeglarskiego lub motorowodnego.
§ 9. Patenty żeglarskie i motorowodne, warunki i tryb ich uzyskiwania oraz niezbędne kwalifikacje członków załogi jachtów określają odrębne przepisy.
§ 10. Wymagania w zakresie kwalifikacji operatorów GMDSS i obserwatorów radarowych określają odrębne przepisy.
§ 11. Przed wyjściem w morze, kierownik jachtu ma obowiązek dokonać przeszkolenia całej załogi w zakresie posługiwania się środkami ratunkowymi i sygnałowymi znajdującymi się na jachcie.
ROZDZIAŁ IV
INNE WYMAGANIA Z ZAKRESU BEZPIECZEŃSTWA JACHTU
§ 12. 1. Wyposażenie jachtu w zależności od rejonu żeglugi w: środki ratunkowe, sygnałowe, nawigacyjne, przeciwpożarowe, urządzenia radiokomunikacyjne, sprzęt pokładowy i awaryjny, określają załączniki do niniejszego zarządzenia.
2. Dla jachtów rekreacyjnych o długości do 15 m wyposażenie określone w załącznikach, o których mowa w ust.1, jest zalecane do czasu odrębnego określenia wyposażenia dla tych jachtów.
§ 13.1. W sprawach nie uregulowanych przepisami rozdziałów II-III stosuje się odpowiednio ogólne przepisy dotyczące bezpieczeństwa życia na morzu, w szczególności w zakresie:
1) służby radiokomunikacyjnej,
2) prowadzenia określonych przepisami dzienników,
3) bezpieczeństwa ruchu na wodach morskich,
4) ochrony środowiska.
2. Jachty o długości nie przekraczającej 8 m w rejonach żeglugi na akwenach treningowych i żeglugi osłoniętej są zwolnione z obowiązku prowadzenia dzienników.
ROZDZIAŁ V
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
§ 14. 1. Dokumenty bezpieczeństwa wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia zachowują moc do czasu upływu ich ważności lub najbliższej inspekcji okresowej.
2. Na wniosek armatora, dla jachtu rekreacyjnego o długości do 15 m, można wydać kartę bezpieczeństwa po przeprowadzeniu inspekcji i spełnieniu wymagań określonych w niniejszym zarządzeniu. W okresie ważności karty bezpieczeństwa, armator i kapitan jachtu obowiązani są przestrzegać przepisów na podstawie których karta została wydana.
§ 15. Środki ratunkowe i sygnalizacyjne, urządzenia radiokomunikacyjne i środki sygnałowe, o których mowa w załącznikach 1, 3 i 4, oraz sposób ich zainstalowania i rozmieszczenia powinny odpowiadać wymaganiom określonym w przepisach technicznych, o których mowa w § 6 ust.1.
§ 16. W uzasadnionych przypadkach, uwzględniając osiągnięcia naukowo – techniczne lub szczególne warunki obsługi danego jachtu dyrektor urzędu morskiego może zwolnić jacht od dopełnienia niektórych wymagań ustalonych w załącznikach 2 – 6 zarządzenia – jeżeli uzna to za możliwe ze względu na rodzaj podróży i warunki żeglugi; w takim razie dyrektor urzędu morskiego może zwiększyć inne wymagania z zakresu bezpieczeństwa żeglugi.
§ 17. 1.Traci moc Zarządzenie porządkowe nr 1 Dyrektora Urzędu Morskiego w Słupsku z dnia 18 kwietnia 2005 r. w sprawie bezpieczeństwa żeglugi morskich statków sportowych o długości całkowitej do 24 m (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego nr 33, poz. 723 i Dz. Urz. Woj. Pomorskiego nr 45, poz.893);
2. W Zarządzeniu porządkowym nr 3 Dyrektora Urzędu Morskiego w Słupsku z dnia 8 maja 2002 roku w sprawie warunków uprawiania żeglugi na wodach morskich w celach rekreacyjno-sportowych przez jednostki pływające o długości całkowitej do 8 m (Dz..Urz.Woj.Zachodniopomorskiego Nr 34 poz.638, Dz.Urz.Woj.Pomorskiego Nr 31 poz.748) skreśla się: § 1, w § 3 ust.1, § 5 i w § 7 pkt 3.
§ 18. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 16 maja 2007 r. i podlega opublikowaniu w drodze obwieszczeń w kapitanatach i bosmanatach portów, w siedzibie Urzędu Morskiego w Słupsku oraz podlega podaniu do wiadomości w Dziennikach Urzędowych: Województwa Zachodniopomorskiego i Województwa Pomorskiego.
Dyrektor
Urzędu Morskiego w Słupsku
Ten artykuł pochodzi ze strony: JERZY KULIŃSKI - ŻEGLARZ MORSKI Subiektywny Serwis Informacyjny http://www.kulinski.navsim.pl
URL tego opowiadania:
http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=390
|