ŚCIĄGA - CZEGO JUŻ NIE MUSICIE
z dnia: 2007-09-26
Zamówiłem u V-Prezesa SAJ Krzysztofa Klocka compact-sciągę - podsumowującą dotychczasowe osiągnięcia. Sami widzicie, ze trzeba było dokonać wymiany pokoleniowej w opozycji. Nie bez znaczenia jest takze wielki wzrost liczebnosci armatorów prywatnych. Otrzymałem kilka próśb o zamieszczenie nowego ministerialnego dokumentu. Niestety na razie mam go w pdf i to wymaga pewnych zabiegów. Cierpliwosci.
Statut, Deklaracja i konto skłdkowe SAJ na www.saj.org.pl Dane Bryfoka i Samosteru na ich witrynach
Kliknijcie Krzysztofowi na stronie tytułowej (ikonka RANKING)
A teraz kamizelki.... i zyjcie wiecznie !
Don Jorge
_________
Don Jorge, Sporo wody w Wiśle upłynęło ale nadeszła chwila, na którą armatorzy czekali co najmniej od kilkunastu lat. Od dnia 24 września 2007 r. weszło w życie zmienione rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej w sprawie inspekcji i dokumentów bezpieczeństwa statków morskich z 5 września 2007 r. (Dz.U. z 2007, nr 175 poz. 1228), które to, podając w telegraficznym skrócie, znosi obowiązek posiadania kart bezpieczeństwa i przeprowadzania inspekcji dla morskich jachtów rekreacyjnych o długości do 15m.
Historii walki w szczegółach przytaczać nie będę ale to dzięki determinacji armatorów i żeglarzy skupionych w organizacjach takich jak SAJ, SAMOSTER, BRYFOK, GFŻ udało się po początkowej walce w sposób cywilizowany przekonać argumentami administrację morską do swoich racji. Dzięki zrozumieniu ze strony dyrektorów urzędów morskich tu szczególnie wymienić warto nazwiska dyr. Rekścia, kpt. Wojtasika oraz dr. Królikowskiego udało się na dobry początek sezonu zmienić zarządzenia porządkowe (oczywiście pod naciskiem argumentów prawnych – skarga 3 organizacji do MGM oraz akcji informacyjnej w mediach) a następnie dzięki nieustannemu dozorowaniu sprawy przez „Naszych Ludzi” w Warszawie, dzięki zainteresowaniu sprawą parlamentarzystów i min. Wiecheckiego osiągnęliśmy efekt w postaci aktu prawnego wydanego przez Ministra Gospodarki Morskiej sankcjonującego zniesienie obowiązku posiadania Kart Bezpieczeństwa. Jest to oczywiście jedna z kropli, które drążą skałę ale dodając do tego zmienioną ustawę o żegludze śródlądowej, która znosi obowiązek rejestracji i przeglądów jachtów śródlądowych do 12 m oraz zmienioną ustawę o kulturze fizycznej znoszącą obowiązek posiadania patentów do prowadzenia łodzi o długości do 7,5 m w sposób znaczący poszerzona została wolność żeglugi przyjemnościowej. Tak więc podsumowując doczekaliśmy się czasów gdy:
- właściciel jachtu morskiego do 15 m długości nie wykorzystywanego do działalności gospodarczej nie musi dokonywać inspekcji, posiadać narzuconego wyposażenia oraz uzyskiwać karty bezpieczeństwa (podstawa prawna: rozporządzenie ministra gospodarki morskiej w sprawie inspekcji i dokumentów bezpieczeństwa statków morskich Dz.U. z 2007, nr 175 poz. 1228)
- właściciel jachtu śródlądowego o długości do 12m lub mocy silnika do 15 kW nie musi jachtu rejestrować, (podstawa prawna: art. 1 ust 2 ustawy z dn. 11.05.2007r. o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej Dz.U. z 2007 nr 123 poz. 846)
- właściciel jachtu śródlądowego o długości do 12m lub mocy silnika do 15 kW nie musi dokonywać inspekcji, (podstawa prawna: art. 1 ust 3 pkt b ustawy z dn. 11.05.2007r. o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej Dz.U. z 2007 nr 123 poz. 846)
- każdy dorosły prowadząc jacht żaglowy (od 01.01.2008r.) o dł. do 7,5 m lub motorowy o mocy silnika do10 kW nie musi posiadać patentów ( podstawa prawna: art. 3 ust 3 ustawy z dn. 23.08.2007 r. o zmianie ustawy o sporcie kwalifikowanym oraz niektórych innych ustaw Dz.U. z 2007 nr 171 poz. 1208)
I na deser dodam tylko, że już od 2004r. nie ma obowiązku prowadzenia dzienników pokładowych w żegludze morskiej (podstawa prawna: art. 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dn. 18.06.2004 r. w sprawie prowadzenia dzienników statków morskich o polskiej przynależności).
Oczywiście o zwolnieniu z odpowiedzialności, posiadania wiedzy i rozsądku nie ma mowy!
Pozdrawiam Krzysztof Klocek
|