SAJ PILNUJE KAZDEGO PAPIERKA
z dnia: 2007-11-24


Jestem pewny, że członkowie SAJ są zadowoleni z działalności młodej Rady Armatorskiej. V-Prezes Krzysztof Klocek dniami, a częściej nocami studiuje wszystkie przepisy dotyczące przyjemnościowego jachtinguRada Armatorska radzi nad strategią negocjacji. To jest własciwa reprezentacja interesów żeglarskich.

Klik dla SAJ 

Kamizelki i zyjcie wiecznie !

Don Jorge

================

STOWARZYSZENIE ARMATORÓW JACHTOWYCH
(Boat Owners Society in Poland)
Rok założenia 1991
Ul. Przełom 10, GDAŃSK-Górki Z. 80-643, tel/fax 058 307 09 27
______________________________________________
Gdańsk, dn. 23.11.2007 r.

Pan Bogdan Rojek
Z-ca Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni
Ul. Chrzanowskiego 10
81-338 Gdynia

Szanowny Panie Dyrektorze,

W nawiązaniu do wczorajszej informacji w sprawie pańskiego spotkania ze Strażą Graniczną bardzo prosimy o wzięcie pod uwagę poniższej opinii środowiska armatorskiego w sprawie przepisów i procedur dotyczących odpraw granicznych.

Naczelnym dokumentem ustanawiającym procedury kontroli ruchu granicznego i odpraw jest Rozporządzenie WE 562/06 z 15.03.2006 r. (Dz.Urz. UE 105/1) tzw. Kodeks Schengen. Podstawową zasadą wprowadzaną przez te rozporządzenie jest zniesienie kontroli granicznej osób przekraczających granice państw Unii Europejskiej oraz ustalenie zasad i procedur dla ochrony granicy i kontroli ruchu osób z/do tzw. państw trzecich. Istotnym jest zasada zawarta w art. 3 a, mówiąca o stosowaniu tego rozporządzenia bez uszczerbku dla zasady swobody przepływu osób.

Granica morska pozostaje w rozumieniu zapisów granicą zewnętrzną, którą można przekraczać jedynie na przejściach granicznych, którymi są wyznaczone porty morskie. Jednak w art. 4.2 zapisano odstępstwa od tej zasady a szczególnie nas interesujące dotyczące żeglugi rekreacyjnej i rybołówstwa. Również regularna żegluga promowa pomiędzy krajami Unii nie może być traktowana jako żegluga z przekroczeniem granicy zewnętrznej a porty (ich części) przeznaczone dla tej żeglugi stanowią granicę wewnętrzną Unii, której przekroczenie nie podlega kontroli SG i odbywa się na zasadzie art. 20 Kodeksu Schengen.

 Odprawy osób przekraczających granicę zewnętrzną odbywają się na przejściach granicznych a odprawa osób korzystających ze swobody przepływu musi odbywać się w zgodzie z dyrektywą 2004/38/WE. Na zasadzie art. 15.1 i 15.3 państwa objęte regulacjami Kodeksu Schengen mogą stosować również w odprawie zasady prawa krajowego jednak nie mogą one być sprzeczne z zapisami wyżej przywołanej dyrektywy co wynika z traktatowej zasady wyższości prawa unijnego nad krajowym. Na zasadzie art. 15.3 KSchengen państwa członkowskie muszą zapewnić przepływ informacji i współdziałanie służb na granicy. Tę zasadę spełnia Rozporządzenie MSWiA w sprawie sposobu ustalania zasięgu terytorialnego przejść granicznych (Dz.u 2006 nr 239 poz. 1735) a w szczególności par. 5 i 9 tego rozporządzenia.

Na podstawie analizy kolejnych szczegółowych zapisów należy jednak uznać wymaganie zawarte w par. 9.1.1 za niewłaściwie i nieprecyzyjnie sformułowane. Minister użył wyrażenia „statek przybywający z zagranicy”. Jednak w świetle zapisów Kodeksu Schengen i korzystając z wykładni celowościowej należy uznać iż słowo „przybycie z zagranicy” musi oznaczać przybycie statku, który przekracza granicę zewnętrzną i równocześnie zobowiązany jest poddać się kontroli granicznej. Takie doprecyzowanie jest bardzo istotne ponieważ pozwala na ograniczenie terytorium przejścia granicznego tylko do obszarów portu, w których taka żegluga z przekroczeniem granicy zewnętrznej i z obowiązkiem odprawy się odbywa. Pozostałe rodzaje żeglugi jak regularne połączenia promowe, żegluga rekreacyjna czy rybacka winna być kierowana do części portu nie będącej przejściem granicznym.

Szczegółowe zasady odpraw w żegludze morskiej zawarte są w Załączniku VI art. 3 Kodeksu Schengen. Na zasadzie art. 3.1.5 Załącznika VI to na kapitanie statku a nie władzach portowych spoczywa obowiązek powiadamiania Straży Granicznej o wyjściu z portu. Szczegółowa procedura dla statków wycieczkowych (czyli tych gdzie istnieje największe ryzyko nielegalnego przekroczenia granicy) wymagająca poinformowania z 24h wyprzedzeniem SG zawarta jest w 3.2.1 i dalszych.

Procedury szczegółowe i obowiązki władz portowych w zakresie żeglugi rekreacyjnej, rybołówstwa i żeglugi promowej zawarte są w kolejnych punktach art. 3 Załącznika VI Kodeksu. Dlatego też wydaje się, że wymagania zawarte w Rozporządzeniu MSWiA nie odpowiadają rzeczywistym potrzebom a w przypadku żeglugi rekreacyjnej mogą być niemożliwe do spełnienia. Jednostki rekreacyjne nie mają obowiązku posiadania radia a więc nie zawsze władze portowe mogą posiąść informacje (a skiperzy przekazać je) w odpowiednim czasie tak aby wypełnić wymagania par. 9.1.1 Rozporządzenia. Dlatego też proszę o wzięcie tej opinii pod uwagę w trakcie tworzenia procedur z SG. Oczywiście ze względu na bardzo krótki czas przygotowania tej opinii może ona być niedoskonała jednak informuję, że jako Stowarzyszenie jesteśmy otwarcie na udział w rozmowach i konsultacjach dotyczących procedur w żegludze rekreacyjnej.

Łączę wyrazy szacunku.

Krzysztof Klocek
Wiceprezes

Ten artykuł pochodzi ze strony:
JERZY KULIŃSKI - ŻEGLARZ MORSKI
Subiektywny Serwis Informacyjny
http://www.kulinski.navsim.pl

URL tego opowiadania:
http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=611