PAŃSTWO MA BYĆ TANIE I GOŚCINNE
z dnia: 2007-11-27


Jako "ludzie już w świecie bywali" o polskich procedurach granicznych nasłuchaliśmy się licznych prześmiechów żeglarzy nie tylko szwedzkich, duńskich, a przede wszystkim niemieckich. Sami też pobraliśmy sporo przykrych lekcji w polskich portach. Przed Gwiazdką wchodzimy wreszcie do "Schengelandii". A więc jest to doskonały moment na dokonanie oszczędności i ujednolicenia procedur w stosunku do innych "Szengelandów" Bałtyku. Żeglarze doceniają rolę Straży Granicznej (naprawdę !), ale tam, gdzie pokutują procedury tylko pokazowe napewno warto pomysleć o ich racjonalizacji.

Klik dla Straży Granicznej

Żyjcie wiecznie !

Don Jorge

________________

STOWARZYSZENIE ARMATORÓW JACHTOWYCH
(Boat Owners Society in Poland)
Rok założenia 1991
Ul. Przełom 10, GDAŃSK-Górki Z. 80-643, tel/fax 058 307 09 27
______________________________________________
Gdańsk, dn. 27.11.2007 r.

Pan Donald Tusk
Prezes Rady Ministrów
Rzeczpospolitej Polskiej

Szanowny Panie Premierze!
Na zasadzie art. 242 kodeksu postępowania administracyjnego oraz art. 16 § 2 ustawy o ochronie granicy państwowej z 12 października 1990 r. (Dz.U. 1990 nr 78 poz. 461) w związku z art. 148 pkt 5 Konstytucji zwracamy się do Pana jako Prezesa Rady Ministrów z wnioskiem o rozważenie naszych uwag i podjęcie decyzji o zniesieniu morskich przejść granicznych : Darłowo, Dziwnów, Gdańsk Górki Zachodnie, Hel, Jastarnia, Łeba, Mrzeżyno, Nowe Warpno, Trzebież, Ustka, Władysławowo ze względu na niecelowość ponoszenia wysokich kosztów ich utrzymywania od dnia określonego w decyzji Rady dotyczącej pełnego stosowania dorobku Schengen w Rzeczpospolitej Polskiej.
UZASADNIENIE:
Z dniem rozpoczynającym stosowanie w Polsce pełnego dorobku Schengen naczelnym dokumentem ustanawiającym procedury ochrony granicy i kontroli ruchu granicznego i odpraw będzie Rozporządzenie WE 562/06 z 15.03.2006 r. (Dz. Urz. UE 105/1) tzw. Kodeks Schengen. Podstawową zasadą wprowadzaną przez te rozporządzenie jest zniesienie kontroli granicznej osób przekraczających granice państw Unii Europejskiej oraz ustalenie zasad i procedur dla ochrony granicy i kontroli ruchu osób z/do tzw. Państw trzecich. Istotną jest zasada zawarta w art. 3a mówiąca o stosowaniu tego rozporządzenia bez uszczerbku dla zasady swobody przepływu osób. Granica morska pozostaje w rozumieniu zapisów rozporządzenia granicą zewnętrzną, którą można przekraczać jedynie na przejściach granicznych, którymi są wyznaczone porty morskie. Jednak w art. 4.2 zapisano odstępstwa od tej zasady a szczególnie interesujące w przypadku wymienionych portów, bo dotyczące żeglugi rekreacyjnej i rybołówstwa. Również regularna żegluga promowa pomiędzy krajami Unii nie może być traktowana jako żegluga z przekroczeniem granicy zewnętrznej a porty przeznaczone dla tej żeglugi stanowią granicę wewnętrzną Unii, której przekroczenie nie wymaga odprawy SG i odbywa się na zasadzie art. 20 Kodeksu Schengen.

Szczegółowe zasady odpraw w żegludze morskiej zawarte są w Załączniku VI art. 3 Kodeksu Schengen, który przewiduje wykorzystanie władz portowych w awaryjnej procedurze nieplanowanego wejścia statku przybywającego z państwa trzeciego do portu nie będącego przejściem granicznym. W naszym bałtyckim przypadku jedyną granicą na morzu z państwem trzecim będzie granica z Rosją. Wydaje się nam wystarczającym i proporcjonalnym do potrzeb ogółu utrzymanie przejść granicznych tylko w tych portach gdzie dotychczasowe doświadczenia i statystyka uzasadniają potrzebę odprawy granicznej prowadzonej na zasadach kodeksu Schengen. Będą to więc wszystkie duże porty handlowe: Szczecin, Świnoujście, Kołobrzeg, Gdynia , Gdańsk Nowy Port i Port Północny jak również porty Frombork i Elbląg na Zalewie Wiślanym.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę na to, iż Straż Graniczna wyposażona jest w samochody oraz szybkie jednostki pływające zapewniające dostęp do każdego miejsca granicy morskiej ze stałych miejsc stacjonowania lub portów, które pozostaną przejściami granicznymi. Równocześnie możliwe jest dokonanie odprawy granicznej przy wykorzystaniu statków Straży Granicznej. Nie posiadamy oczywiście dokładnych danych jednak opierając się na obserwacjach, szacunkach i danych prasowych (Polska Times Dziennik Bałtycki) ustaliliśmy, że likwidacja wymienionych przejść granicznych przyniesie oszczędność min. 2.000.000 złotych rocznie. Na kwotę tę składają się zarobki min. 3 funkcjonariuszy obsługujących przejście graniczne, które od nowego roku wynosić mogą średnio 3700 zł brutto (źródło: Polska Dziennik Bałtycki) i koszty utrzymania infrastruktury 1 przejścia w szacowanej ostrożnie wysokości 50.000 zł rocznie. Po zsumowaniu jest to naprawdę pokaźna suma, którą zapewne można lepiej zagospodarować przekazując te 2.000.000 złotych na poprawę bezpieczeństwa żeglugi poprzez finansowanie infrastruktury, edukacji lub wsparcie służby SAR. Można nimi również finansować inwestycje jakich dokonuje Straż Graniczna w sprzęt do patrolowania lub elektronicznej kontroli granicy.

Zdajemy sobie sprawę, że jest to też problem czysto ludzki dotyczący funkcjonariuszy zatrudnionych w likwidowanych placówkach. Pan minister Grzegorz Schetyna był świadkiem prowadzonego pod hasłami bezpieczeństwa lecz w rzeczywistości socjalnego protestu funkcjonariuszy niemieckich we Frankfurcie nad Odrą. Ale nie wydaje się być problemem znalezienie dla tak fachowej kadry pracy w resorcie. Istnieje możliwość przeniesienia chętnych na granicę wschodnią lub zatrudnienia w strukturach lokalnej policji. Uznajemy, że pracownicy musieli zdawać sobie sprawę ze zmiany ich przyszłej sytuacji co najmniej od czasu zmian jakie zaszły w służbie celnej. A my jako podatnicy chcąc chronić swój portfel musimy oglądać każdą złotówkę i nie możemy pozwolić aby wybrane placówki SG przekształciły się w ośrodki służące pomocy socjalnej. Taki jest nasz wkład w realizację idei taniego państwa obywatelskiego.
W związku z tym iż przedmiot wniosku odpowiada wymogom art. 241 kodeksu postępowania administracyjnego uznajemy go za zasadny i wnosimy jak w petitum.

W imieniu Rady Armatorskiej
Stowarzyszenia Armatorów Jachtowych
( - ) dr Grzegorz Kuchta - Prezes ( - ) Krzysztof Klocek – Vice prezes


Ten artykuł pochodzi ze strony:
JERZY KULIŃSKI - ŻEGLARZ MORSKI
Subiektywny Serwis Informacyjny
http://www.kulinski.navsim.pl

URL tego opowiadania:
http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=615