URZĄD MORSKI ROZMAWIA Z ŻEGLARZAMI
z dnia: 2007-11-27


SAJ zwlekał z udzieleniem mi pozwolenia na opublikowanie naszego sprawozdania z rozmów z Urzędem Morskim. I miał rację - chwila cierpliwosci i mamy oryginalny tekst NOTATKI sporządzonej przez administrację morską. Wolny od naszego subiektywnego widzenia swiata. Przyjmuję, ze jest obiektywna.

Nie mniej nadal nie rozumiem dlaczego Urzad Morski uparcie (konsekwentnie?) neguje potrzebę nabieżników Głebinka i Górki. Zwłaszcza nabieznika DZIENNEGO (!!!) w Górkach (nocny nie jest potrzebny). Koszt takiego nabieżnika o dwóch tarczach trójkatnych z nieheblowanych, ale pomalowanych na oranż sygnałowy jest śmiesznie mały. Ze względu na uzyty materiał nie ma obawy, ze złomiarze go ukradną. Nabieżnik Głębinki (odbudowa) dobrze by było gdyby wskazywał droge takze w nocy, ale gdyby tak juz od wiosny pojawił się dzienny by było   b e z p i e c z n i e j.  A przecież administracja morska ciągle nam przypomina że bezpieczeństwo to największa ich troska (safety first), że bezpieczeństwo jest bezcenne.... zwłaszcza naszych wyczekiwanych Gości (no bo my - tubylcy jakoś radę sobie dajemy)..

A pamiętacie jak to NEPTUN malował na oranż wiezyczkę na głowicy falochronu wschodniego w Górkach ?

I tak czasami się zastanawiam nad "drugim dnem nabiezników". Nie, to niemozliwe .... A moze juz nigdy sie nie wylecze z naiwnosci ?

Klik dla administracji morskiej

Kamizelki i zyjcie wiecznie !

Don Jorge

____________

Gdynia, 22.11.2007 r.

Notatka
ze spotkania z przedstawicielami środowisk żeglarskich w Urzędzie Morskim w Gdyni w dniu 22.11.2007 r. w sprawie poprawy infrastruktury dostępu do portów i przystani morskich oraz marin


Uczestnicy spotkania - wg załączonej listy.

Spotkanie prowadził Z-ca Dyrektora UMG ds. Inspekcji Morskiej, pan Bogdan Rojek. Program spotkania, przyjęty przez wszystkich uczestników był następujący:
1) Wprowadzenie (przedstawienie postulatów środowiska żeglarskiego) (UMG)
2) Przedstawienie stanowiska Urzędu Morskiego w Gdyni w sprawie:
- oznakowania nawigacyjnego w rejonie „Głębinki” (Zatoka Pucka), (ON)
- ruchu całodobowego w rejonie Martwej Wisły, (ON, KGK)
- obowiązku zgłoszeń wejść/wyjść jachtów z portów Zatoki Gdańskiej (IRM)
3) Dyskusja
4) Wnioski
W pierwszej części spotkania (ad.1) przypomniano propozycje i postulaty zgłoszone wiosną 2007 r. przez Stowarzyszenia Armatorów Jachtowych, które dotyczyły:
1) odtworzenia nabieżnika prowadzącego do Pucka przez „Głębinkę”,
2) zniesienia zakazu wejścia jachtów do Górek Zachodnich w porze nocnej, w okresie zimowym,
3) rozważenie możliwości zniesienia obowiązku zgłaszania wejść i wyjść jachtów z portów i przystani Zatoki Gdańskiej.

Stanowisko UMG
w stosunku do w/w propozycji przedstawił Zastępca Dyrektora ds. Oznakowania Nawigacyjnego, p. Wojciech Drozd stwierdzając, że:
1) poprawa oznakowania nawigacyjnego w rejonie „Głębinki” jest możliwa do włączenia w przyszłoroczny plan modernizacji systemów oznakowania nawigacyjnego, przy czym bardziej racjonalna z powodów ekonomicznych od budowy nabieżnika jest poprawa oznakowania nawodnego. Oczekiwane są w związku z tym propozycje rozwiązań w tym zakresie. Niezależnie od tego Urząd Morski przygotowuje zlecenie dla Akademii Morskiej w Gdyni, na opracowanie ekspertyzy dotyczącej wymaganych zmian i uzupełnień w oznakowaniu nawigacyjnym akwenów Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju sportów wodnych i rekreacji na morzu; zleceniodawca będzie zobowiązany do przedyskutowania z przedstawicielami środowisk z dzisiejszego spotkania przedstawianych wniosków i uwzględnienia ich w ekspertyzie;
2) zakaz żeglugi w porze nocnej na torze wodnym Wisły Śmiałej został zniesiony a oznakowanie nawigacyjne pozostaje jako świecące (wraz z zastosowaniem dodatkowo materiałów odblaskowych) i będzie zdejmowane w okresach pojawienia się zalodzenia;
3) obowiązek zgłaszania ruchu jachtów oraz innych jednostek pływających wynika głównie ze względów podnoszenia poziomu bezpieczeństwa morskiego, a także co się z tym wiąże, niepotrzebnego uruchamiania sił ratowniczych w sytuacjach nie przybycia jednostki do portu wyjścia lub zgłoszonego jako docelowy, powinien zostać zachowany, uwzględniając uproszczenia procedur i form dokonywania zgłoszeń; Zasady i procedury zgłoszeń omówili przedstawiciele Kapitanatów Portów oraz Główny Inspektor Nadzoru i Monitorowania Bezpieczeństwa Ruchu Morskiego, p. Andrzej Kalata;

W części drugiej spotkania odbyła się dyskusja na w/w zagadnienia. Uzgodniono propozycje zmian w oznakowaniu nawigacyjnym, możliwe do wprowadzenia w plan przyszłorocznych przedsięwzięć służby oznakowana nawigacyjnego UMG. Rozważono także wszystkie kwestie, które wiążą się z obowiązkiem i potrzeba dokonywania zgłoszeń do służb kontroli ruchu, jednak poszukując możliwych uproszczeń;

Wnioski
1. W odniesieniu do przejścia przez „Głębinkę” w kierunku Pucka określono, że realne jest zmodyfikowanie w 2008 r. oznakowania nawodnego, m.in. poprzez uruchomienie światła na pławie „RZUC” oraz na jednej z pław oznakowujących przejście „Głębinka”;
Dodatkowo zgłoszono potrzebę uzupełnienia oznakowania na podejściu do Kuźnicy oraz zbadanie możliwości nowego podejścia do przystani Chałupy i jego oznakowania;
Uzgodniono, że wspomniana ekspertyza uściśli warunki i zasadność wnioskowanych zmian;

2. W zakresie tematu związanego z oznakowaniem wejścia do Górek Zachodnich, z zadowoleniem przyjęto decyzję o zniesieniu zakazu ruchu porą nocną;
Zgłoszono problem ograniczonej szerokości toru wodnego (40 m) i nie wykorzystania fragmentu umocnionego nabrzeża po stronie zachodniej z powodu niedostatecznej głębokości. Rozwiązanie tego problemu, związane jest z konsekwencjami finansowymi dla Urzędu Morskiego (wysokie koszty prac pogłębiarskich) i wymaga przekonującej argumentacji, uzasadniającej realizację tego przedsięwzięcia; uzgodniono, że Stowarzyszenie wystąpi do dyrektora Urzędu Morskiego w tej sprawie;

3. Odnośnie obowiązku zgłoszeń wejść/wyjść jachtów do portów i przystani morskich Zatoki Gdańskiej stwierdzono, że ponieważ obowiązek ten wynika również z wymagań innych służb (m.in. przepisów MSWiA), konieczne jest przedstawienie tej kwestii na szerszym forum, tj. z udziałem przedstawicieli Straży Granicznej, gospodarzy marin i przystani oraz Kapitanatów Portów. Przedmiotem spotkania powinno być ustalenie stanu prawnego i określenie niezbędnych wymagań dotyczących obowiązku zgłoszeń w kierunku maksymalnych ułatwień dla użytkowników jednostek rekreacyjnych i turystycznych.

Notatkę sporządził:
Wojciech Pałka
Starszy specjalista (UMG)

Ten artykuł pochodzi ze strony:
JERZY KULIŃSKI - ŻEGLARZ MORSKI
Subiektywny Serwis Informacyjny
http://www.kulinski.navsim.pl

URL tego opowiadania:
http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=616