WIADOMOŚCI Z ZALEWU WIŚLANEGO
z dnia: 2007-12-31
Jerzy Wcisła*) - nasz człowiek w Elblągu systematycznie, choć nie za często, przesyła informacje o interesujących nas sprawach nadzalewowych (w tym o elbląskich i żuławskich). Set informacyjny jest długi, nawet bardzo długi. Siadłem i wyłowiłem z niego tylko garść nowości, które specjalnie Was zainteresują. Mnie najwięcej cieszy to że sprawa Kanału Z-Z mimo wizji "apokaliptycznej katastrofy ekologicznej" - prorokowanej przez prof. Gromadzkiego posuwa się do przodu.
Ostrożnie z fajerwerkami, uwaga pomosty śliskie, nie przebierzcie miary - to życzenia na Sylwestra.
Żyjcie wiecznie !
Don Jorge
tu Klik dla Jurka Wcisła i Jego Współpracowniczki Doroty (nota bene - urodziwej żony)
_______________________________________________
4.12] JAKĄ WODĘ MAMY W ZALEWIE. Naukowcy z Elbląga, Olsztyna i Kaliningradu badają czystość wód Zalewu Wiślanego z… satelity. Program badań zatytułowanych „Monitoring jakości wód Zalewu Wiślanego w oparciu o teledetekcję satelitarną” zbliża się do końca, więc postanowili zaprezentować dotychczasowe wyniki. Oczywiście potwierdza się to, że Zalew Wiślany jest brudny. I niestety brudniejszy po stronie polskiej niż rosyjskiej. Wynika to z braku możliwości wymiany wód z Bałtykiem, która po stronie wschodniej jest dość intensywna. Na moje pytanie, czy stworzenie możliwości takiej wymiany wód po naszej stronie niosłoby jakieś niebezpieczeństwa prof. Marek Kruk nie odpowiedział jednoznacznie. Nie określił też stanowiska w sprawie budowy kanału, twierdząc, że jasnych przesłanek ZA lub PRZECIW dotychczasowe badania naukowe nie dają. Kierownikiem projektu jest dr Agata Rychter.
26.11] BAŁTYCIE FORUM EKOENERGETYCZNE. Bałtycki Klaster Ekoenergetyczny, którego współzałożycielem jest marszałek Jacek Protas (a wiceprezesem Robert Szaj – prezes EC) przedstawił na konferencji naukowe projekty ekoenergetyczne oraz możliwe kierunki rozwoju energii odnawialnej w regionie. Rozważano m.in. możliwość produkcji energii z… fitoplanktonu, w tym z sinic, które są zmorą Zalewu Wiślanego. W kulisach o tej możliwości mówiono bardziej wstrzemięźliwie, bo – mimo wszystko – jest ich za mało do przemysłowego wykorzystania.
[23.11] KANAŁ NIEGROŹNY DLA ŚRODOWISKA. Mamy już raport komisji, która zajmował się konsekwencjami budowy kanału przez Mierzeję dla środowiska. Okazuje się, że żadnych groźnych zagrożeń nie znaleziono. Więcej na ten temat w komunikacie: Ekologicznych zagrożeń nie ma, w dziale Ciekawostki.
[5.11] 2008 – ROKIEM ŻUŁAW. Rok 2008 będzie w województwie pomorskim i warmińsko-mazurskim Rokiem Żuław. Tak zdecydowali marszałkowie obu województw: Jacek Protas i Jan Kozłowski. Spotkanie inaugurujące tą inicjatywę odbyło się w Nowym Dworze Gdańskim. W imieniu marszałka Jacka Protasa zadeklarowałem podjęcie inicjatywy zbadania możliwości hodowli raków w kanałach odwadniających. Z wstępnych szacunków można w tym celu zagospodarować ok. 2.000 km cieków wodnych.
[26.10] OCHRONIĆ ŻUŁAWY PRZED POWODZIĄ. Po raz kolejny zebrał się Doradczy Komitet Monitorujący, by rozmawiać o projekcie kompleksowego zabezpieczenia przeciwpowodziowego Żuław. Podczas spotkania wykonawca koncepcji zaprezentował wizję programowo-przestrzenną opracowania.
[25.10] O KANALE PRZEZ MIERZEJĘ Z MINISTERSTWEM. Kolejne spotkanie nt. budowy kanału przez Mierzeję odbyło się z udziałem Karoliny Zalach z Ministerstwa Gospodarki Morskiej.
[12 i 28.09] PRACE NAD KANAŁEM SIĘ ROZPĘDZAJĄ. 12 września powołano cztery zespoły robocze, w których będą prowadzone prace nad koncepcjami budowy kanału przez Mierzeję. W Zespole Lokalizacyjnym z Elbląga uczestniczą: Wojciech Żurawski (Urząd Morski) i Jerzy Wcisła (Urząd Marszałkowski), w Zespole Ekonomicznym: J. Wcisła, W. Żurawski, Michał Oliwiecki (Komunalny Związek Gmin Nadzalewywch) Julian Kołtoński (Port Morski w Elblągu), Irena Derewecka (Urząd Miejski), w Zespole Środowiskowym: Michał Oliwiecki, w Zespole Hydrotechnicznym: Jerzy Wcisła. 28 września z pewnym zaniepokojeniem stwierdziliśmy, że ciągle mamy za mało informacji, by zdecydować o najlepszej lokalizacji przyszłego kanału. Za konieczne uznaliśmy też określenie modelu jednostki dla której ma być budowany kanał jak i tory wodne na Zalewie Ekologicznych zagrożeń nie ma Problemy środowiskowe i ekologia były głównym tematem kolejne spotkania Zespołu Roboczego z Wykonawcą Studium Wykonalności Inwestycji „Budowa Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną”. Zespół Roboczy reprezentuje przedstawicieli konsorcjum, które powołano w celu realizacji tej inwestycji. Kierownikiem zespołu zajmującego się analizą oddziaływania na środowisko jest dr Jerzy Jaśkowski, szef Gdańskiego Forum Ekologicznego i red. nacz. pisma Forum Ekologiczne. Jerzy Jaśkowski przedstawił raport z prac Zespołu. Główna konkluzja brzmi: nie znaleźliśmy żadnego opracowania nt. zagrożenia ekologicznego, które mogłaby spowodować budowa kanału. Zespół dotarł do około 500 dokumentów i publikacji na ten temat.
Zespół przeanalizował też sytuacje związane z budową i funkcjonowaniem innych kanałów na przestrzeni 150 lat i stwierdził, że wszędzie tam, gdzie wybudowano sztuczny kanał środowisko wyraźnie się ożywiało! Warunki rozwoju przyrodniczego poprawiały się. I takiego skutku należy spodziewać się na Mierzei i na Zalewie Wiślanym.
Najwięcej emocji wywołuje sprawa sieci Natura 2000, która obejmuje zarówno Zalew Wiślany jak i Mierzeję. Natura 2000 uznaje na tych obszarach istnienie sześciu gatunków ptaków za indykatory (wskaźniki) tego środowiska. Żaden z owych gatunków nie ma siedliska na terenie planowanej inwestycji! Nie ma też takowych w rozciągających się wzdłuż brzegów Zalewu szuwarach, które zresztą są systematycznie wypalane przez zbieraczy trzciny.
Przyjmując, że 500 metrowa odległość inwestycji od siedliska jest w zupełności bezpieczna Zespół zarekomendował Skowronki jako najlepszy wariant dla planowanego kanału.
Za Skowronkami przemawia jeszcze inny argument. W tym przypadku tor wodny przez Zalew jest najkrótszy. Ma to wpływ na koszty jego wykonania, eksploatacji i zmniejszenie ryzyka zanieczyszczeń przez płynące jednostki. Co ważne, namuły pokrywające większą część dna Zalewu nie zawierają śladów żadnych substancji niebezpiecznych lub szkodliwych. W dodatku ich głębokość wynosi zaledwie od kilkunastu do kilkudziesięciu centymetrów. To nie tylko minimalizuje ryzyko zanieczyszczenia Zalewu w trakcie wykonywania kanału, ale też otwiera wiele sposobów na wykorzystanie urobku. Zdaniem naukowców jest duże zapotrzebowanie na tą ziemię. Od podwyższania żuławskich wałów (przypominam, że kosztem co najmniej 150 mln euro będzie realizowany projekt kompleksowego zabezpieczenie przeciwpowodziowego Żuław Wiślanych), przez wzmacnianie Mierzei w miejscach, gdzie występuje abrazja, podwyższania jej południowych brzegów, po pomysły budowy sztucznych wysp na Zalewie.
Zakończenie prac Zespołu Środowiskowego w zasadzie doprowadziło do wniosków, których większość osób aktywnie zaangażowanych w sprawy budowy kanału przez Mierzeję się spodziewała. Nie ma kolizji z programem Natura 2000, dno Zalewu pokrywają nieszkodliwe namuły, kanał nie spowoduje większych zmian zasolenia wód Zalewu.
Można nawet powiedzieć, że bardzo prawdopodobne jest, że budowa kanału spowoduje ożywienie środowiska przyrodniczego.
Uczestnicy prac nad koncepcją przyjęli jednak raport z ulgą, a nawet z wyraźnym optymizmem. Obawiano się bowiem ryzyka kolizji z siedliskami ptaków chronionych Programem Natura 2000, czy skutków ruszenia namułów zalegających dno Zalewu. Teraz, śmiało można powiedzieć, że na Zalewie Wiślanym nie grozi nam powtórka z doliny Rospudy.
12.10] PUCHAR POLSKI JACHTÓW W TOLKMICKU. Podczas spotkania organizatorów Pucharu Polski Jachtów Kabinowych (PPJK) uzgodniliśmy, że 12 lipca – w trakcie Zlotu Żeglarskiego w Tolkmicku - odbędą się regaty w ramach PPJK. [24.09] PRZECIW POWODZIOM NA ŻUŁAWACH. Dla sprawniejszej realizacji projektu „Kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław” prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej powołał Doradczy Komitet Monitorujący. W jego skład weszli m.in. Irena Derewecka (Urząd Miejski w Elblągu), Jerzy Wcisła (Urząd Marszałkowski Woj. Warmińsko-Mazurskiego. Biuro Regionalne w Elblągu) i Bogdan Szymanowski (Żuławski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Elblągu). W ramach programu ma zostać zrealizowanych ok. 250 zadań wartości ponad 150 mln euro.
Z Uchwał Rady Miasta: Elbląg przystąpił do projektu „Pętla Żuławska – Międzynarodowa Droga Wodna E-70”. Projekt niestety wypadł z listy zadań kluczowych, jednak postanowiliśmy kontynuować prace i szukać pieniędzy w konkursach. W ramach projektu w samym Elblągu mają być zrealizowane zadania wartości blisko 12 mln zł.
04.09] ZUŁAWY ZAGROŻONE. Marszałek Jacek Protas poinformował o nieujęciu przez rząd programu zabezpieczenia przeciwpowodziowego Żuław na listach inwestycji kluczowych współfinansowanych ze środków unijnych. – Historia dowodzi, że jeśli nie zabezpieczymy tego regionu przed powodzią, to wydamy te pieniądze na likwidację jej skutków – ostrzegł marszałek. W konferencji brał udział także Adam Żyliński, dyr. Żuławskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych Bogdan Szymanowski i J. Wcisła.
[17.10] PIENIĄDZE NA ŻUŁAWY. Kilka tygodni temu marsz. J. Protas alarmował, bo rząd nie umieścił w zadaniach kluczowych zabezpieczenia przeciwpowodziowego Żuław. Alarm okazał się skuteczny. W poprawionej wersji znalazły się środki na ten cel. Na projekt, w ramach którego ma być zrealizowanych ok. 250 zadań przeznaczono 75 mln euro wsparcia ze środków unijnych.
____________________
*) Jerzy Wcisła - radny miejski w Elblagu, przewodniczący Platformy Stutysięczników, ważny facet w elbląskiej PO, autor kilku książek o Zalewie Wiślanym, Kanale Z-Z i o Ziemi Elbląskiej
|