SCHENGEN POLSKIEGO MORZA
z dnia: 2008-01-15
Komandor por. dr Grzegorz Goryński - Rzecznik Prasowy Komendanta Morskiego Oddziału Strazy Granicznej w Gdańsku przesłał mi wyjaśnienia dotyczące morskich procedur po włączeniu Polski do obszaru Schengen. Dziekuję za wyjaśnienia i przekonanie, że dotrą one za pośrednictwem www.kulimnski.gdanskmarinecenter.com do najszerszego kręgu zainteresowanych i to natychmiast.

Kmdr por. dr Grzegorz Goryński
Dla mnie mało jasna jest wzmianka o administracji morskiej. Póki co, ponizszy tekst powinniście sobie wydrukować i zafoliować.
Kamizelki zapięte - zyjcie wiecznie !
tu klik rankingowy 
Don Jorge
-------------------------------
Pozdrawiam i wszystkim Żeglarzom w Nowym Roku życzę pomyślnych wiatrów i bezproblemowego pływania! kmdr por. Grzegorz Goryński
______________________________________
Gdańsk, 15 stycznia 2008 r.
MORSKI ODDZIAŁ STRAŻY GRANICZNEJ im. płk. Karola BACZA 80-917 Gdańsk ul. Oliwska 35
Pan Jerzy KULIŃSKI
Szanowny Panie Redaktorze, odpowiadając na ewentualne pytania w sprawie przedstawienia procedur związanych z dokonywaniem kontroli granicznej jednostek sportowo-żeglarskich po przystąpieniu Polski do Układu z Schengen uprzejmie informuję, że zasady i formy dokonywania kontroli omawianych jednostek zostały uregulowane Rozporządzeniem (WE) 562/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006r. ustanawiającym wspólnotowy kodeks zasad regulujących przepływ osób przez granice (kodeks graniczny Schengen). Zgodnie z nim osoby przebywające na pokładzie pływających jednostek rekreacyjnych przypływających z, lub kierujących się do portu znajdującego się w Państwie Schengen nie podlegają kontroli granicznej i mogą wchodzić do portu, który nie jest przejściem granicznym. Jednakże w uzasadnionych przypadkach wynikających z prowadzonej analizy ryzyka wskazującej na wykonywanie działalności niezgodnej z obowiązującymi przepisami, a także w przypadku prowadzenia żeglugi w rejonie linii brzegowej państwa trzeciego (np. z Federacją Rosyjską) jednostki takie mogą zostać poddane kontroli granicznej. Ponadto omawiane jednostki będą mogły być poddawane kontroli granicznej wyrywkowej bez względu na wyniki analizy ryzyka. Przedstawione odstępstwa od kontroli granicznej nie obejmują ruchu jednostek sportowo-żeglarskich, które przypływają z lub kierują się do portów znajdujących się na terytorium państw trzecich w tym również Wielkiej Brytanii i Irlandii. Załoga i pasażerowie takich rejsów podlegają obligatoryjnej odprawie granicznej, która jest dokonywana w przejściach granicznych. W wyjątkowych sytuacjach kontrola może być przeprowadzona poza obszarem przejść granicznych, co pozostaje w zgodzie z pkt. 3.2.6 załącznika nr VI kodeksu granicznego Schengen. Przez sytuacje wyjątkowe należy rozumieć siłę wyższą albo inne niebezpieczeństwo, udzielanie pomocy ludziom, jak również statkom morskim lub powietrznym znajdującym się w niebezpieczeństwie. W przypadku wystąpienia takiej sytuacji i potrzebie wpłynięcia jednostki z państwa trzeciego do portu, w którym nie ma przejścia granicznego kapitan jednostki jest zobowiązana bezwzględnie zgłośnić się do władz portowych celem uzyskania zezwolenia na wpłynięcie do deklarowanego portu. Administracja morska w ustalonym trybie informuje Straż Graniczną o zaistniałym zdarzeniu. Załoga jednostki do czasu przybycia Straży Granicznej przebywa na pokładzie jednostki i przygotowuje wymagane dokumenty do odprawy granicznej tj. listę załogi, dokumenty zawierające wszystkie dane techniczne statku oraz dokumenty uprawniające do przekroczenia granicy. Niezależnie od powyżej przedstawionych procedur każdorazowe wypłynięcie i wpłynięcie z/do portu jednostek pływających podlega wyprzedzającemu zgłoszeniu administracji morskiej, co pozostaje w zgodzie z zarządzeniami poszczególnych Dyrektorów Urzędów Morskich regulującymi przepisy portowe. Forma dokonywania odprawy granicznej załogi i pasażerów wymienionych jednostek jest uzależniona od obywatelstwa poszczególnych osób. Obywatele Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego (Islandii, Norwegii, Lichtensteinu) i Szwajcarii są objęci kontrolą minimalną polegającą na ustaleniu ich tożsamości na podstawie okazanych dokumentów podróży. Taka minimalna odprawa obejmuje szybką i bezpośrednią weryfikację dokumentu uprawniającego posiadacza do przekroczenia granicy w zakresie jego ważności oraz weryfikację obecności śladów jego sfałszowania lub podrobienia, przy użyciu, w stosownych przypadkach, urządzeń technicznych oraz poprzez sprawdzenie wyłącznie informacji o skradzionych, przywłaszczonych, utraconych w inny sposób i unieważnionych dokumentach w odpowiednich bazach danych. Wyrywkowo można sprawdzić wymienione osoby w krajowych i europejskich systemach informacyjnych w celu potwierdzenia, że nie stanowią oni prawdziwego, realnego i wystarczająco poważnego zagrożenia dla bezpieczeństwa wewnętrznego, porządku publicznego, stosunków międzynarodowych Państw Członkowskich. Wobec obywateli państw trzecich przeprowadzana jest kontrola szczegółowa, która obejmuje obligatoryjne sprawdzenie posiadania ważnych dokumentów podróży oraz wiz, jeżeli są wymagane zgodnie z rozporządzeniem 539/2001 z dnia 15 marca 2001r. ustanawiającym listę państw trzecich, których obywatele podlegają obowiązkowi wizowemu w celu przekraczania granic zewnętrznych oraz państw trzecich, których obywatele są zwolnieni z tego obowiązku (z późn. zm). Ponadto osoby niekorzystające z prawa do swobodnego przemieszczania się muszą uzasadnić cel i warunki planowanego pobytu oraz przedstawić wystarczające środki utrzymania i nie mogą być osobami, wobec których dokonano wpisu do celów odmowy wjazdu w SIS. Dodatkowo w ramach dokonywanej odprawy obywateli państw trzecich prowadzone są ustalenia czy nie stanowią oni zagrożenia dla porządku publicznego, bezpieczeństwa wewnętrznego, zdrowia publicznego lub stosunków międzynarodowych żadnego z Państw Członkowskich. Jednocześnie należy podkreślić, że Straż Graniczna oprócz dokonywania kontroli granicznej osób i środków transportu przekraczających granice realizuje również inne ustawowe zadania w tym między innymi: 1. Rozpoznawanie, zapobieganie i wykrywanie przestępstw i wykroczeń oraz ściganie ich sprawców, w zakresie właściwości Straży Granicznej; 2. Zapewnienie bezpieczeństwa w komunikacji międzynarodowej i porządku publicznego w zasięgu terytorialnym przejść granicznych, a w zakresie właściwości Straży Granicznej w strefie nadgranicznej; 3. Przeprowadzania kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym przejść granicznych oraz w środkach transportu w komunikacji międzynarodowej; 4. Nadzór nad eksploatacją polskich obszarów morskich oraz przestrzeganiem przez statki przepisów obowiązujących na tych obszarach; 5. Kontrolowanie, czy statki są uprawnione do działalności, którą wykonują oraz czy posiadają wymagane pozwolenia; 6. Zapobiegania transportowaniu, bez zezwolenia wymaganego w myśl odrębnych przepisów, przez granicę państwową odpadów, szkodliwych substancji chemicznych oraz materiałów jądrowych i promieniotwórczych, a także zanieczyszczenia wód granicznych; 7. Zapobiegania przemieszczania, bez zezwolenia wymaganego w myśl odrębnych przepisów przez granicę państwową środków odurzających i substancji psychotropowych oraz broni, amunicji i materiałów wybuchowych. Powyższe działania prowadzone są również na polskich obszarach morskich przez dowódców jednostek pływających Straży Granicznej. Uwzględniając uprawnienia Straży Granicznej wynikające z art. 11 ustawy z dnia 12 października 1990r. o Straży Granicznej należy uznać, że bez względu na charakter prowadzonego rejsu (Schengen, non – Schengen, ruch krajowy) określone jednostki sportowo – żeglarskie w uzasadnionych przypadkach mogą zostać poddane kontroli w zakresie ustalenia czy prowadzona przez nie działalność jest zgodna z obowiązującymi przepisami. W ramach prowadzonych czynności służbowych związanych z kontrolą jednostki załoga i pasażerowie mogą zostać wylegitymowani oraz sprawdzeni w stosownych bazach danych czy nie są poszukiwani przez właściwe orkany krajowe lub wspólnotowe. Wszystkie działania, które są prowadzone przez Straż Graniczną mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa obywateli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz rozpoznawanie, przeciwdziałanie i zwalczanie przestępczości, której zwalczanie należy do właściwości służb odpowiedzialnych za ochronę granicy państwowej.
kmdr por. Grzegorz Goryński
rzecznik prasowy Komendanta Morskiego Oddziału Straży Granicznej im. płk. Karola Bacza w Gdańsku
|