JAK TO JEST Z TYMI BRYTYJSKIMI CERYFIKATAMI
z dnia: 2008-04-16
Przeciwnicy liberalizacji podrzucili żeglarzom sporo nieprawdziwych lub niepełnych informacji na temat certyfikatów RYA. Między innymi o szalonych kosztach takich certyfikatów. Ja to rozumiem - stara szkoła. Jeżeli takie wiadomości będą powtarzane dookoła i wielokrotnie to ..... Rezygnuje z łopatologii. Jedynym sposobem powstrzymania szkodników jest natychmiastowe wyjaśnienie na czym konkretnie polegają te "interpretacje". Mariusz Główka, przez RYA uznany kapitanem offshore sporządził wystarczająco przejrzyste porównania. Zatem wiadomości z pierwszej ręki.
Nie zapominajmy też, że umówilismy się z administracją morską, że dążymy właśnie do modelu brytyjskiego. Tu klik dla Mariusza  Kamizelki i zyjcie wiecznie ! Don Jorge
=============================

Drogi Jerzy, Ostatnio pojawiały się komentarze dotyczące porównań brytyjskich certyfikatów RYA z patentami PZŻ, a także w jednym z czasopism pojawił się felieton, w którym wspomniano o cenniku i wymaganiach związanych z uzyskiwaniem certyfikatów RYA, zatem postanowiłem przybliżyć kolegom żeglarzom ten temat. Za pośrednictwem Twojego okienka, oczywiście.
Zacznę od oczywistego stwierdzenia, że w Wlk. Brytanii nie ma obowiązkowych patentów. Trzeba to jasno powiedzieć, bo w wielu wypowiedziach działaczy PZŻ, bądź osób związanych z Chocimską, jakby zapomina się o tym i spotykamy się ze stwierdzeniami, jakoby w Wlk. Brytanii, ostoi liberalizmu, to dopiero są wymagania. Są, to prawda, ale wtedy gdy chcesz uzyskać dobrowolny certyfikat. Bez niego też można pływać przyjemnościowo.
Uzyskanie jednego z certyfikatów RYA, oprócz niewątpliwej satysfakcji, zapewne również prestiżu, daje możliwość pływania profesjonalnego. Bo o ile do pływania przyjemnościowego nic nie potrzeba, to do przy pływaniu komercyjnym już tak lekko nie ma. Maritime and Coastguard Agency (MCA), czyli organ brytyjskiej administracji morskiej akceptuje certyfikaty RYA i uznaje je za dokumenty wystarczające do profesjonalnego pływania, pod warunkiem spełnienia dodatkowych wymagań. Wtedy do certyfikatów RYA wydawany jest t.zw. commercial endorsment. Jeżeli aplikant chce pływać komercyjnie tylko pod bandera brytyjską, wówczas wystarczy, jeżeli dostarczy zaświadczenie o odbyciu podstawowego kursu indywidualnych technik ratowniczych, zaświadczenie lekarskie i drobne 20 GBP. Jeżeli zamierza pływać pod inną banderą niż brytyjską (to dotyczy tylko posiadaczy Yachtmaster Offshore i Yachtmaster Ocean), powinien odbyć kurs STCW i także dostarczyć zaświadczenie lekarskie oraz wpłacić 20 GBP. Po tych zabiegach certyfikaty kompetencji stają się kwitami zawodowymi. W przypadku obu certyfikatów YM uzyskuje się uprawnienia Master of Yachts i można prowadzić zawodowo jednostki do 200GT.
Ale po tym ogólnym wstępie wróćmy do tego, co nas, przyjemniaczków najbardziej interesuje, czyli do certyfikatów kompetencji. Skoncentruję się tylko na żeglarskich certyfikatach RYA. Dodam jeszcze, że z wyjątkiem YM Ocean, każdy z certyfikatów może być wydany osobie, która wcześniej nie posiadała żadnego dokumentu. Jest to odmienne podejście niż to, do czego od dziesięcioleci jesteśmy przyzwyczajeni w naszym kraju, gdzie trzeba przejść po kolei całą drabinkę stopni. No i to co niezwykle ważne. Nie ma wymogu obowiązkowego szkolenia przed przystąpieniem do egzaminu. Obowiązkiem i przywilejem egzaminatora, jest ocena umiejętności kandydata, a nie sprawdzanie czy odbył kurs.
Pierwszym z certyfikatów jest Competent Crew. Jest to podstawowy certyfikat wykwalifikowanego członka załogi, wymagania są tak minimalne, że nie warto o nich wspominać.
Drugim z certyfikatów jest Day Skipper. W przypadku jachtów żaglowych, wymagany jest staż w postaci wypływanych 100 mil. Wymagane jest min. 5 dni na jachcie oraz min. 4 godziny nocne na morzu. Podczas egzaminu wymaga się podstawowych umiejętności prowadzenia jachtu, nawigacji i pilotażu.
Po uzyskaniu commercial endorsment, uzyskuje się uprawnienia zawodowe do prowadzenia jachtu w odległości do 20 mil od portu schronienia w porze dziennej.
Trzecim z certyfikatów jest Coastal Skipper. Minimalne wymagania stażowe są następujące: 30 dni na jachcie, 800 mil, 2 dni jako skiper i 12 godzin rejsu w nocy.
Podczas egzaminu wymaga się umiejętności planowania rejsu (passage planning), prowadzenia nawigacji, pilotaż w dzień i w nocy, umiejętność prowadzenia jachtu, umiejętność zachowania w trudnych sytuacjach, znajomość meteorologii, znajomość MPZZM, znajomość sygnałów.
Po uzyskaniu commercial endorsment, uzyskuje się uprawnienia zawodowe do prowadzenia jachtu w odległości do 20 mil od portu schronienia, bez względu na porę dnia czy nocy. Koszt egzaminu do niedawna 130 GBP, od 1 kwietnia 135 GBP. Czas trwania egzaminu od 6 do 10 godzin na jednego zdającego.
Kolejnym z certyfikatów jest Yachtmaster Offshore. Minimalne wymagania stażowe to 50 dni na jachcie, 5 dni jako skiper, 2500 mil, 5 przejść powyżej 60 mil, z czego przynajmniej dwa w nocy i przynajmniej dwa jako skiper. Podczas egzaminu wymaga się umiejętności planowania rejsu, prowadzenia nawigacji, pilotaż w dzień i w nocy, umiejętność prowadzenia jachtu, umiejętność zachowania w trudnych sytuacjach, znajomość meteorologii, znajomość MPZZM, znajomość sygnałów.
Po uzyskaniu commercial endorsment, uzyskuje się uprawnienia zawodowe do prowadzenia jachtu w odległości do 150 mil od portu schronienia. Koszt egzaminu do niedawna 147 GBP, od 1 kwietnia 155 GBP. Czas trwania egzaminu od 8 do 12 godzin na jednego zdającego.
Dla wszystkich spośród wyżej wymienionych certyfikatów, przyjęto generalną zasadę, że co najmniej połowa stażu powinna pochodzić z wód pływowych.
I na koniec Yachtmaster Ocean. Jest to jedyny certyfikat, którego nie można uzyskać „ z marszu”, wymaga się posiadanie wcześniej certyfikatu YM Offshore.
Do uzyskania YM Ocean wymagane jest odbycie rejsu stażowego jako skipper bądź oficer. Rejs musi spełnić następujące warunki. Przejście minimum 600 mil bez zawijania do portu, z czego co najmniej 200 mil musi być w odległości minimum 50 mil od brzegu. Podczas rejsu powinna być prowadzona nawigacja tradycyjna, t.j. bez elektroniki, czyli nawigacja zliczeniowa i astronawigacja. Po spełnieniu warunku odbycia rejsu stażowego należy zdać egzamin z astronawigacji i meteorologii globalnej (pisemny i ustny).
Po uzyskaniu commercial endorsment, uzyskuje się uprawnienia zawodowe do prowadzenia jachtu bez ograniczeń odległości od portu schronienia. Koszt egzaminu do niedawna 111 GBP, od 1 kwietnia 120 GBP.
Egzaminy na poszczególne certyfikaty mogą być zdawane na różnych akwenach. Poznałem osoby, które YM Offshore zdawały na Morzu Śródziemnym. Nie ma przeszkód, aby zdawać egzamin np. na Bałtyku. Jednakże należy pamiętać, że oprócz opłaty za egzamin wnoszonej do RYA, należy zwrócić egzaminatorowi koszty dojazdu. Jeżeli będzie to Bałtyk, koszty będą większe. No i jeszcze jedno. Ponoć podczas spotkań żeglarzy w tawernach w UK, istnieje nieoficjalny ranking Yachtmasterów pod względem miejsca, gdzie zdawano egzamin. Jeśli chodzi o miejsce, to oczywiście wody pływowe zdecydowanie górują nad niepływowymi, a wśród tych pierwszych najwyżej w rankingu plasują się egzaminy na Solent i w rejonie ujścia Tamizy. Więcej informacji można uzyskać na www.rya.org.uk Zachęcam wszystkich, spróbujcie. Warto. Mariusz Główka Yachtmaster Offshore
|